wtorek, 16 lipca, 2024

Ostatnie posty

Analiza Cannes: Zdobywcy nagród jury i przegrani, na których warto zwrócić uwagę w sezonie oscarowym

Nikt nie jest w stanie obejrzeć wszystkich filmów wyświetlanych w konkursie festiwalu w Cannes – w tym roku w konkursie znalazło się 21 tytułów – a już na pewno nie ja. Tak więc, nie oceniając wszystkich tytułów, które zostały wyróżnione nagrodami w sobotę, muszę powiedzieć, że uderzył mnie fakt, że wszystkie pięć kwalifikujących się anglojęzycznych tytułów – Wes Anderson’s Asteroid City, Jean-Stéphane Sauvaire Black Flies, Karim Aïnouz Firebrand, Todd Haynes May December i Ken Loach The Old Oak – zostały całkowicie pominięte przez jury.

Nie trzeba dodawać, że jury w Cannes – w skład którego w tym roku weszli Paul Dano, Brie Larson i niedawni zdobywcy Złotej Palmy Ruben Östlund (The Square z 2017 r. i Triangle of Sadness z 2022 r.) oraz Julia Ducournau (Titane) z 2021 r. – nie jest upoważnione do przewidywania wyścigu po Oscara. Wciąż jednak warto zauważyć, że po kilku latach z rzędu znacznego nakładania się wyborów jurorów w Cannes i wyborów Akademii – w szczególności, gdy Parasite zdobył główne nagrody w obu przypadkach – wydaje się mało prawdopodobne, aby w tym roku było ich dużo, jeśli w ogóle.

Akademia, rzecz jasna, skłania się przede wszystkim ku filmom anglojęzycznym, nawet jeśli staje się organizacją bardziej międzynarodową. A w pięciu pominiętych anglojęzycznych tytułach jest wiele pracy przyjaznej Akademii, zwłaszcza wybitne występy Natalie Portman i Julianne Moore jako aktorki i kobiety, którą ma zagrać, odpowiednio, w May December, który Netflix kupił za 11 milionów dolarów na festiwalu i planuje naciskać na nagrody; Alicia Vikander i Jude Law w rolach odpowiednio Katarzyny Parr i króla Henryka VIII w Firebrand, który wciąż poszukuje dystrybucji w Stanach Zjednoczonych; oraz w Firebrand, który wciąż poszukuje dystrybucji w Stanach Zjednoczonych.Oraz Tye Sheridan i Sean Penn jako młody mężczyzna przygotowujący się do szkoły medycznej i weteran ratownictwa medycznego, odpowiednio, w Black Flies, który Open Road będzie dystrybuować w Ameryce.

Czytaj również:  Alan Horn pomoże ukształtować studio filmowe Warner Bros. w okresie przejściowym

Dwa inne anglojęzyczne filmy, które były pokazywane na festiwalu, choć poza konkursem, z pewnością otrzymają duże szanse na Oscara: Martin Scorsese’s Killers of the Flower Moon, od Paramount i Apple TV+, w którym wyróżniają się Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone, Robert De Niro i Jesse Plemons (Scorsese i jego zwolennicy zdecydowali się nie wyświetlać go w konkursie); oraz najnowszy film Pixara, Elemental, który zamknął festiwal.

A co z filmami, które zostały wyróżnione ?

Tym z największym oscarowym potencjałem może być zdobywca Grand Prix The Zone of Interest, brytyjski filmowiec Jonathan Glazer, niemieckojęzyczny portret życia rodziny Hössów tuż za bramami Auschwitz, prawdziwe studium banalności zła. Film z pewnością otrzyma Oscara od wytwórni A24, która dekadę temu zajmowała się również ostatnim filmem Glazera, Under the Skin; podobnie jak w przypadku tamtego projektu, nie mam wątpliwości, że ten zostanie szeroko przyjęty przez krytyków – ale nie jestem całkowicie przekonany, że będzie to filiżanka herbaty Akademii. Nawet sposób, w jaki się zaczyna, z kilkoma minutami pustego ekranu, uderzył wielu, z którymi rozmawiałem, jako pretensjonalny i może stracić zainteresowanie członków Akademii, którzy próbują oglądać go w domu w serwisie streamingowym Akademii

Wydaje mi się mało prawdopodobne, aby Niemcy zdecydowały się zgłosić do wyścigu o Oscara za najlepszy międzynarodowy film fabularny film autorstwa twórcy spoza Niemiec i/lub film, który tak źle odzwierciedla zachowanie ludności niemieckiej podczas II wojny światowej. Tak więc najsilniejszym kandydatem do Oscara dla tego filmu może być jego główna dama, Sandra Hüller, która gra panią Höss w Strefie interesów – a także występuje w filmie, który zdobył Złotą Palmę, Justine Triet w Anatomii upadku, w którym gra pisarkę próbującą udowodnić swoją niewinność w sprawie śmierci męża. (Gdyby filmy Hüller nie zdobyły dwóch głównych nagród festiwalu, wydaje się prawdopodobne, że zostałaby ona wyróżniona nagrodą dla najlepszej aktorki, ale jury w Cannes zazwyczaj woli rozdzielać swoje wyróżnienia)

Czytaj również:  Pierwsza azjatycko-amerykańska gwiazda Hollywood, Anna May Wong, uhonorowana w muzeum w Los Angeles

Anatomy of a Fall będzie dystrybuowany w USA przez Neon, który zajmował się również dystrybucją ostatniego francuskiego filmu, który zdobył Złotą Palmę, Titane, który ostatecznie został zgłoszony przez Francję jako kandydat do Oscara, ale nie znalazł się na krótkiej liście. W tym sezonie Francja będzie musiała zdecydować, czy zgłosić Anatomy of a Fall lub film, za który Tran Anh Hung otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera, The Pot-au-Feu, w którym występują ulubieńcy Francuzów Juliette Binoche i Benoît Magimel i który może mieć bardziej mainstreamowy charakter. The Pot-au-Feu wciąż poszukuje amerykańskiej dystrybucji.

Nagrodę jury otrzymał Fallen Leaves, najnowszy film fińskiego mistrza Aki Kaurismäki, który wcześniej reprezentował swój kraj w międzynarodowym wyścigu po Oscara za Drifting Clouds z 1996 roku, który został zdyskwalifikowany; The Man Without a Past z 2002 roku, który był nominowany; Lights in the Dusk z 2006 roku, który został wycofany; oraz Le Havre z 2011 roku, który nie był nominowany. Dystrybucją w USA zajmie się MUBI

Nagrodę za najlepszy scenariusz otrzymał Yuji Sakamoto za japoński film Monster, który został wyreżyserowany przez Hirokazu Kore-eda, który wcześniej reprezentował swój kraj w Nobody Knows z 2004 roku, który nie był nominowany; oraz Shoplifters z 2018 roku, który był nominowany. Film nadal poszukuje amerykańskiej dystrybucji.

Merve Dizdar zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki za rolę w tureckim filmie About Dry Grasses, który został wyreżyserowany przez Nuri Bilge Ceylon, który wcześniej reprezentował swój kraj w Distant z 2003 roku, który nie był nominowany; Three Monkeys z 2008 roku, który znalazł się na krótkiej liście; Once Upon a Time in Anatolia z 2011 roku, który nie był nominowany; Winter Sleep z 2014 roku, który nie był nominowany; oraz The Wild Pear Tree z 2018 roku, który nie był nominowany. Film nadal poszukuje amerykańskiej dystrybucji.

Czytaj również:  Sesame Workshop obiecuje szkolenie z zakresu uprzedzeń dla pracowników Sezamu po incydencie z wirusowym wideo

No i jest jeszcze wielki japoński aktor Kōji Yakusho, który otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora za Perfect Days, japońsko-niemiecką koprodukcję wyreżyserowaną przez legendarnego niemieckiego filmowca Wima Wendersa. Według doniesień, Neon jest bliski zawarcia umowy na dystrybucję filmu w Stanach Zjednoczonych. Wenders wcześniej reprezentował Niemcy w The American Friend z 1977 roku, który nie był nominowany; Wings of Desire z 1987 roku, który nie był nominowany; oraz Pina z 2011 roku, który znalazł się na krótkiej liście. Nie wiadomo jednak, czy Japonia lub Niemcy zgłoszą w tym sezonie koprodukcję.

Latest Posts

Nie przegap