sobota, 14 grudnia, 2024

Ostatnie posty

Denis Cote opowiada o niskobudżetowym filmie i życiu po przeszczepie nerki: „To absolutny cud”

Przez całą swoją karierę kanadyjski twórca Denis Côté celowo unikał wysokobudżetowych filmów fabularnych i głównego nurtu Hollywood, częściowo dlatego, że postępująca choroba nerek zatrzymała go w miejscu.

Ale teraz jego problemy zdrowotne są coraz bardziej widoczne w lusterku wstecznym po przeszczepie nerki w sierpniu 2023 roku, dzięki przyjacielowi dawcy.

„To absolutny cud i jestem dozgonnie wdzięczny mojemu dawcy, który również jest całkowicie zdrowy”, powiedział Côté The Hollywood Reporter.

W lusterku wstecznym znajdują się również sceny z najnowszego filmu krótkometrażowego Côté, Days Before the Death of Nicky, który zawiera długie sceny, w których Nicky, młoda kobieta, cofa się lub jedzie autostradami Quebecu we francuskojęzycznej Kanadzie, ponieważ film został nakręcony w całości z samochodu w ciągu dwóch dni.

Days Before the Death of Nicky będzie miał swoją światową premierę w czwartkowe popołudnie na Festiwalu Filmowym w Locarno, gdzie swoją premierę miał również film fabularny Côté z 2010 roku Curling oraz A Skin So Soft, z 2017 roku o kulturystach, który łączy w sobie elementy dokumentalne i fabularne.

Przed swoim ostatnim występem w Locarno, po tym jak siedem jego filmów zostało pokazanych na szwajcarskim festiwalu, Côté rozmawiał z The Hollywood Reporter o eksperymentalnym kinie we francuskojęzycznej Kanadzie i zaletach kręcenia filmów z ograniczonymi ekipami i budżetami.

Skąd wziął się pomysł na Days Before the Death of Nicky?

Nie chodzi o to, że to jeszcze nie powstało, ale miałem fantazję, by nakręcić cały film w samochodzie. Stany Zjednoczone Ameryki Jamesa Benninga i Bette Gordon to także odniesienie. Ale przede wszystkim chciałem nakręcić film, który jest tytułem. Mam przez to na myśli to, że po przeczytaniu tytułu jesteś w jakiś sposób skażony i przełączasz się w tryb aktywny/oczekiwania. Wtedy, nawet jeśli na ekranie niewiele się dzieje, doświadczenie samo w sobie tworzy napięcie.

Czytaj również:  DC prezentuje nowy zwiastun "Flasha" i pierwsze spojrzenie na sequel "Aquamana" na CinemaCon

W swoich filmach kierujesz się obserwacją, podobnie jak widzowie, ponieważ dostarczasz niewiele, jeśli w ogóle, narracji. Więc jak zawsze jesteś kultowym autorem z Quebecu?

Określenie „autor” może brzmieć nieco obraźliwie w ustach niektórych ludzi z branży. Powiedzmy, że lubię robić filmy, które chcę robić. Jeśli to mnie nieco szufladkuje, mogę z tym żyć.

W tym krótkim filmie pracujesz w większości z jednym aktorem. Czy oznacza to, że rola Erin Margurite Carter była w pełni oskryptowana i przećwiczona, czy też pozwoliłeś jej na improwizację?

Chcieliśmy zrobić niskobudżetowy eksperyment. Główna aktorka, Erin Margurite Carter, jest dziewczyną operatora Vincenta Birona. Byliśmy tylko we trójkę w samochodzie, w drodze, wracając z festiwalu w Quebecu. Wszystko, co widać w filmie, było zaplanowane. Musieliśmy nawet znaleźć po drodze kogoś, kto ma broń. Powiedzmy więc, że był to „scenariusz” Większość filmu powstała w ciągu pięciu godzin pierwszego dnia. Zrobiliśmy sobie przerwę na sen, a następnego dnia pracowaliśmy jeszcze trzy godziny.

Czy ta krótkometrażówka jest w formacie filmów, z których jesteś znany: małe budżety, mała obsada i ekipa?

Tworzenie mniejszych filmów zawsze będzie dla mnie bardzo ważne. Lubię podchodzić do tworzenia filmów tak, jak artysta podchodzi do malarstwa. Trzeba nieustannie pracować nad dopracowaniem podpisu i wizji świata. Jednego dnia wykonujesz drobny ruch, a następnego bardziej ambitny. Nigdy nie wiesz, ile to jest warte, ale to trzyma cię przy życiu. Większość ludzi w branży filmowej wyobraża sobie ambitne i wysokobudżetowe projekty i stawia na ich przyszły sukces. To bardzo wymagające i stresujące. Ja robię projekty na mniejszą skalę. Nawet moje wysokobudżetowe filmy nie są tak głośne. Czuję się z tym całkowicie komfortowo.

Aby utrzymać budżet na niskim poziomie, wygląda na to, że makijaż, kostiumy i dodatkowe koszty były niewielkie. Zdjęcia wyglądają na dość oszczędne. Jeden operator, naturalne światło, brak ścieżki dźwiękowej..

Czytaj również:  Jak 11-krotnie nominowany do Oscara film "Poor Things" wzbogacił się w światowym box office

Rzeczywiście. Żadnego dodatkowego dźwięku poza tym, co trafiło bezpośrednio do kamer. Ostateczny dźwięk został odtworzony w postprodukcji.

W tym krótkim filmie czasami pada śnieg. Innym razem autostrady lub miasto są suche, a śnieg stopniał. Nie zależało ci na spójności? A może nie chcesz zbytnio skupiać się na wartościach produkcyjnych i po prostu zrobić film?

Spójność nie ma znaczenia w tym filmie. Ale można też powiedzieć, że Nicky napotkała różne warunki pogodowe w dniach poprzedzających jej śmierć.

Pamiętam, że w Vic + Flo Saw a Bear (dramat Côté 2013, który miał premierę w konkursie w Berlinie), dwóch uwolnionych więźniów mieszka w lesie. A Curling (jego dramat z 2010 roku, który miał premierę w Locarno) otwiera się na zamiecioną autostradę. Czy mamy zakładać, że bohaterom filmu przytrafiają się złe rzeczy na wsi w Quebecu, w tym przerażające zgony?

Jestem bardzo miejską osobą. Miasto można nazwać moją bezpieczną przestrzenią. Dlatego trudniej jest mi się nim inspirować. Wieś jest dla mnie bardziej tajemniczym i nieznanym środowiskiem. Mogę zmienić je w coś mitycznego, wyobrazić sobie szalone historie, mroczne sekrety i zwykłe narracyjne rzeczy, które wymyślam. Bardziej ekscytują mnie rzeczy, o których nic nie wiem.

We wcześniejszym wywiadzie mówiłeś o problemach zdrowotnych – miałeś postępujący problem z nerkami, który wymagał dializ. Czytałem, że miałeś przeszczep nerki z udziałem przyjaciela. Czy te przewlekłe problemy zdrowotne ustąpiły?

Tak, na szczęście! Stało się to 29 sierpnia 2023 roku. Od tego czasu w moim życiu było wiele cotygodniowych i dwutygodniowych wizyt w szpitalu, ale teraz wszystko zwalnia. W lutym odwiedziłem Berlinale. Jestem teraz w Polsce i wkrótce będę w Locarno. Z radością informuję, że moja nowa nerka działa dobrze, bez żadnych poważnych problemów w ciągu ostatnich 11 miesięcy. Pamiętam, jak kręciłem Mademoiselle Kenopsia we wrześniu 2022 roku i było bardzo ciężko, z 15-procentową wydolnością nerek. Teraz, nawet jeśli jest to bardzo mały projekt, kręcenie Days Before the Death of Nicky ze zdrowym umysłem i ciałem było naprawdę ekscytujące. To absolutny cud i jestem dozgonnie wdzięczny mojemu dawcy, który również jest całkowicie zdrowy. Z perspektywy czasu to niesamowite, że mogłem nakręcić te wszystkie filmy z przewlekłą chorobą. Zobaczymy, jaką energię i inspirację będę miał na nadchodzące projekty.

Czytaj również:  Crunchyroll, Sony Pictures i Wowow podpisały umowę o współpracy przy produkcji anime

Czy w lepszym zdrowiu możemy oczekiwać, że Denis Côté będzie pracował z większymi budżetami, nawet być może z komercyjnymi producentami? Hollywood żyje nadzieją.

Mam 50 lat. Wyrobiłem sobie nazwisko w kategorii „autorskiej” i ludzie lubią powtarzać, że robię „filmy festiwalowe” Nie przeszkadza mi to i jestem wolny. Nie dbam zbytnio o Hollywood.

Czy lubisz Locarno i dlaczego?

Na świecie miałem premierę siedmiu filmów pełnometrażowych w Locarno, a teraz ten film krótkometrażowy. Widziałem sześciu różnych dyrektorów artystycznych próbujących utrzymać Locarno takim, jakie jest: Naprawdę bezpieczną przystanią dla twórców takich jak ja i wielu innych. Festiwal zawsze miał silną sygnaturę i jest położony w pięknym miejscu. Locarno zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i w mojej karierze.

Latest Posts

Nie przegap