Colin Kaepernick. Cher. George Clooney. Charlize Theron. Sherry Lansing. Dwyane Wade. Barbara Broccoli. Jennifer Hudson. Może się wydawać, że jest to rozbieżna grupa potężnych ludzi z dziedziny rozrywki i sportu. Ale łączy ich głębokie poczucie filantropijnego zaangażowania – pragnienie zrobienia czegoś więcej niż tylko zdjęcia dla spraw, które są dla nich ważne. I wszyscy ci ludzie powierzyli tej samej organizacji pomoc w prowadzeniu ich działalności charytatywnej – Entertainment Industry Foundation.
„Ludzie przychodzą do mnie po radę” – mówi Lansing, której przebojowa organizacja charytatywna Stand Up To Cancer zebrała ponad 746 milionów dolarów na badania nad rakiem, odkąd wraz z ośmioma innymi kobietami założyła ją w 2008 roku. „Często mówię im: 'Powinnaś poznać ludzi z EFI'”.
W Hollywood, uzyskanie poparcia Lansing dla organizacji filantropijnej jest jak uzyskanie 100 procentowej oceny Rotten Tomatoes, tak zaufany jest były prezes Paramount za jej osąd i wpływ w świecie nonprofit. W miarę jak Stand Up To Cancer szybko się rozrastał, ostatecznie produkując transmisje, które były emitowane w 190 krajach (dwuletni program zostanie wyemitowany w 2023 roku), Lansing dostrzegła potencjał współpracy z EFI, organizacją, która wspierała filantropijne zapędy Hollywood od czasów II wojny światowej. „Pomyślałem, że powinniśmy stać się częścią [EIF], ponieważ bylibyśmy bardziej wydajni” – mówi Lansing, który obecnie zasiada w zarządzie EFI. „Gdybyśmy stali się ich oddziałem, bylibyśmy w stanie zaoszczędzić pieniądze”.
W tym roku, kiedy EFI obchodzi swoje 80-lecie, przemysł wygląda zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy Samuel Goldwyn, Humphrey Bogart, James Cagney, Joan Crawford i bracia Warner zebrali się w 1942 roku, aby skoordynować odpowiedź Hollywood na działania wojenne. Dziedziny rozrywki i filantropii ewoluowały, ale pośród rozwoju wojen strumieniowych, kampanii w mediach społecznościowych i zmian w erze pandemii, takich jak fundraiserzy Zoom, EFI pozostało niezmienne. Organizacja rozrosła się do punktu, w którym przyznaje fundusze ponad 200 organizacjom pozarządowym rocznie i zatrudnia 70 pracowników.
Podczas gdy Stand Up To Cancer ostatecznie stało się oddziałem EFI, większość organizacji, które pojawiają się w drzwiach EFI, po prostu szukają wsparcia administracyjnego i doradztwa strategicznego, mówi dyrektor generalny i prezes EFI Nicole Sexton. „Rozumieją, że mają wielki pomysł, ale nie wiedzą nic o biznesie filantropii” – mówi Sexton. „Chcemy, aby skupili się na wpływie i generowaniu zasobów. Jesteśmy szczerzy w kwestii tego, jaka jest nasza rola i jakie są nasze oczekiwania. Chcemy partnerów, którzy są zaangażowani.”
Wśród tych, z którymi EFI ostatnio współpracował, są Wade z NBA, Chris Paul i Carmelo Anthony, którzy zebrali się w 2020 roku, aby uruchomić Social Change Fund United, który dystrybuuje dotacje dla organizacji, które płacą kaucję za ludzi w potrzebie, pomagają finansować czarnych pedagogów i zapewniają stypendia studenckie. „Zdaliśmy sobie sprawę z mocy poruszania się jako jeden w chwili, gdy świat wydawał się tak zepsuty, a konkretnie, gdy pandemia i niesprawiedliwość rasowa zdewastowały czarne społeczności”, mówi Wade. „Kiedy uruchomiliśmy, chcieliśmy od razu przystąpić do pracy i szukaliśmy partnera organizacyjnego, który wspierałby nas w dostarczaniu natychmiastowej pomocy dla zmarginalizowanych społeczności. [The EIF] personel był niesamowity z zapewnieniem, że spełniamy wszystkie niezbędne kontrole i równowagi, ustawiając SCFU na długą grę, ponieważ jesteśmy w tej pracy razem.” EFI, na przykład, zajmuje się księgowością i papierkową robotą niezbędną do utrzymania przez organizację statusu zwolnionego z podatku.
Główną zaletą EFI dla filantropów o wysokim profilu, takich jak Wade, jest jego długa historia bycia organizacją charytatywną w dobrej kondycji. Charity Navigator, który śledzi zdrowie finansowe i przejrzystość organizacji, przyznał EFI cztery gwiazdki, swoją najwyższą ocenę. W grudniu 2021 roku, Forbes umieścił EFI, który jest organizacją 501(c)(3) z 476 milionami dolarów rocznego przychodu, na liście nr 32 wśród 100 najlepszych organizacji charytatywnych w kraju pod względem zasięgu i skuteczności.
W najwcześniejszych dniach EFI był znany jako Stały Komitet Charytatywny i miał być miejscem, w którym rywalizujące ze sobą studia i agencje mogły zebrać się na jednej tablicy i zgodzić się, że pewne problemy lepiej rozwiązywać jako grupa. „Mój dziadek chciał zjednoczyć to, co działo się w przemyśle rozrywkowym, upewnić się, że ludzie pracują razem, aby wykorzystać fundusze, które były zbierane każdego roku” – mówi aktor Tony Goldwyn, wnuk Samuela Goldwyna, pionierskiego producenta takich filmów jak „Najlepsze lata naszego życia” z 1946 roku i „Porgy i Bess” z 1959 roku . Jednym z najwcześniejszych działań grupy był nowatorski wówczas rozrywkowy odpis od pensji, który miał pomóc w finansowaniu agencji wojennych, takich jak United Service Organizations (USO). Później grupa sfinansowała pierwsze w historii mobilne centrum krwiodawstwa dla Amerykańskiego Czerwonego Krzyża, zajęła się epidemią dziecięcego polio i walką z rakiem, zmieniając w 1998 roku nazwę na EFI.
Dziś zarządowi EFI przewodniczy prezes ICM Partners Chris Silbermann, a w jego skład wchodzą dyrektorzy z NBCUniversal, Fox Entertainment, CBS, Netflix i CAA. „Sam Goldwyn był szalonym geniuszem” – mówi Sexton. „Zaprojektował organizację w taki sposób, aby na zawsze była zwinna, poprzez umieszczenie tych dziwnych kolegów po fachu naprzeciwko siebie. Instynkt, by umieścić szefów produkcji telewizyjnych, szefów agencji… Masz odpowiednie osoby, które są w stanie pociągnąć za odpowiednie dźwignie w momentach największej potrzeby.”
Odgórny sukces Stand Up To Cancer zapoczątkował okres wzrostu i zmian w większej organizacji. W 2017 roku długoletnia dyrektor generalna EFI Lisa Paulsen ustąpiła po 27 latach, a zarząd zatrudnił nowego dyrektora generalnego, Sextona, który był szefem personelu Central Park Conservancy. „Czuliśmy, że jest więcej, co EFI może robić”, mówi Silbermann, który został mianowany przewodniczącym zarządu w 2016 roku. „Jeśli przemysł rozrywkowy chciał zrobić coś dla kryzysu, mógł przyjść do nas”.
Po intensywnym skupieniu się na raku przez poprzednie dwie dekady, misja organizacji zaczęła się poszerzać, a godne cele szybko napłynęły. Theron, która urodziła się w RPA, nawiązała współpracę z EFI, aby wesprzeć Charlize Theron Africa Outreach Project (CTAOP), który pomaga afrykańskiej młodzieży zabezpieczyć się przed HIV/AIDS; Hudson przyniósł jej Julian D. King Gift Foundation, organizację zajmującą się zdrowiem i opieką nad dziećmi z siedzibą w Chicago; Kaepernick przyniósł swój Know Your Rights Camp (patrz pasek boczny na tej stronie); Clooney i niektórzy z jego przyjaciół z listy A założyli Roybal School of Film and Television Production, zaprojektowaną, aby poprowadzić dzieci z niezadłużonych społeczności w dążeniu do kariery produkcyjnej; a Cher weszła z Free the Wild, agencją zajmującą się dobrostanem zwierząt.
Z tak wieloma sieciami telewizyjnymi reprezentowanymi w jego zarządzie, EFI stał się również miejscem docelowym dla wysokiej rangi telecastów charytatywnych, w tym Somos Una Voz, koncertu prowadzonego przez Marca Anthony’ego i Jennifer Lopez, aby zebrać pieniądze dla ocalałych z 2017 roku huraganu Maria w Puerto Rico, i One Love Manchester, koncertu dobroczynnego Ariany Grande dla ofiar zamachu bombowego na jej koncercie w Anglii w Manchester Arena w 2017 roku.
Wpływ pandemii na dziedzinę filantropii był głęboki. Ale choć wielu darczyńców wstrzymało się z darowiznami w pierwszych, niepewnych ekonomicznie dniach ery COVID-19, to potem darowizny zostały wznowione z nową intensywnością. „Wszyscy nasi partnerzy filantropijni chcieli znaleźć sposób, aby coś zrobić” – mówi Sexton. Jeden z projektów miał na celu pomoc pierwszym respondentom, podczas gdy inny, Graduate Together, który EFI połączył z LeBron James Family Foundation, był gospodarzem nominowanego do nagrody Peabody, jednogodzinnego programu specjalnego, który został wyemitowany przez 46 partnerów nadawczych i streamingowych, honorując 3 miliony absolwentów szkół średnich w 2020 roku, którzy nie ukończyli szkoły z powodu COVID-19.
Na początku 2020 roku EFI był w trakcie uruchamiania kampanii Delivering Jobs, której celem było stworzenie ścieżek do zatrudnienia dla osób z autyzmem lub różnicami intelektualnymi i/lub rozwojowymi, kiedy COVID-19 praktycznie wstrzymał zatrudnianie w ogóle. „Pomyśleliśmy: 'Jak to możliwe, że rozpoczynamy kampanię na rzecz zatrudnienia na początku pandemii?’ ” – mówi Sexton. Ale kampania, która odbywa się we współpracy z Autism Speaks, Best Buddies i Special Olympics, działa, zgodnie z Tal Anderson, autystycznym filmowcem i aktorką najlepiej znaną z Netflix’s Atypical (patrz sidebar na stronie 59). Anderson wystąpiła w niektórych reklamach, które EIF przygotowało dla Delivering Jobs, a które zebrały ponad 2 miliardy wyświetleń. Anderson zwraca uwagę, że prawie 50 procent 25-latków z autyzmem nigdy nie miało płatnej pracy, mimo że są przeszkoleni i wykształceni. „Ekspozycja i wrażenie, jakie kampania wywiera w skali kraju, zachęca korporacje do złożenia zobowiązania do przewartościowania swoich praktyk zatrudniania i stworzenia integracyjnych systemów wsparcia w miejscu pracy.”
Broccoli, który jest najbardziej znany jako producent filmów o Jamesie Bondzie, ale jest również płodnym producentem dla sceny, szukał sposobów, aby pomóc uczynić przemysł teatralny bardziej inkluzywnym, kiedy został wprowadzony do EFI przez kolegę producenta Kimberly Steward. „Kryzys COVID i ruch Black Lives Matter zapewniły czas na refleksję i pilne pragnienie zmian” – mówi Broccoli. EFI stało się kluczowym partnerem w tworzeniu nowej organizacji charytatywnej Broccoli, The Theatre Leadership Project, która inwestuje w mentoring, szkolenia, pośrednictwo pracy i długoterminowe wsparcie dla czarnych twórców na kluczowych stanowiskach kierowniczych. „Wiedza i doświadczenie Entertainment Industry Foundation w budowaniu organizacji były nieocenione” – mówi Broccoli. „Byli w stanie pomóc nam aktywować nasze wysiłki w zakresie pozyskiwania funduszy i wspierają nasze skoncentrowane, zarządzane i zrównoważone podejście” Wraz z Black Theatre Coalition, organizacja charytatywna Broccoli uruchomiła wieloletnie stypendia w sześciu biurach zarządzających Broadwayem i zobowiązała się do sfinansowania trzech wieloletnich stypendiów kreatywnych producentów z Prince Fellowship na Uniwersytecie Columbia.
W szybko zmieniającym się świecie, ciągle pojawiają się nowe cele. Na przykład Ukraine Children’s Project, uruchomiony w tym roku, aby zapewnić zdrowie psychiczne i wsparcie edukacyjne ukraińskim dzieciom, które są uchodźcami w Polsce lub są wysiedlone w swoim własnym kraju. „Organizacja będzie nadal służyć branży jako jej partner filantropijny tak długo, jak długo branża będzie postrzegać ją jako istotne narzędzie, którym jest” – mówi Sexton. „Niestety, zawsze będzie istniała potrzeba. A EFI zawsze będzie odpowiedzią.”
Ta historia po raz pierwszy pojawiła się w wydaniu magazynu The Hollywood Reporter z 22 czerwca. Kliknij tutaj, aby subskrybować.