W 2021 roku, krótko po założeniu Inevitable Foundation, swojej organizacji non-profit działającej na rzecz niepełnosprawnych scenarzystów, Richie Siegel i Marisa Torelli-Pedevska napisali gościnną kolumnę dla The Hollywood Reporter wyjaśniając „pułapkę konsultanta”, w której znajduje się zbyt wielu niepełnosprawnych scenarzystów. Zamiast zatrudniać ich w pokoju pisarzy, przemysł ma tendencję do relegowania takich artystów (i tych z innych historycznie wykluczonych tożsamości) do krótkoterminowych, ograniczonych twórczo występów jako konsultantów, które płacą niewiele i nie budują żadnej kariery.
„Op-ed dostał świetny odzew, ale idziesz, co teraz?” Siegel mówi THR. „Jak faktycznie zrobić coś z tym systemowym problemem, zamiast tylko go artykułować? Nie zamierzaliśmy napisać 10 kolejnych op-edów. Moglibyśmy spotkać się z ludźmi i spróbować ich przekonać, ale wierzymy w bezpośrednie działanie. To jest agresywne i myślę, że ludzie rozpoznają tę agresję w dobry sposób.”
Rozwiązaniem, które wymyśliła Fundacja, jest Disabled Consultant Futures Fund, odważna propozycja, która ma dać niepełnosprawnym twórcom dźwignię przy rozważaniu ofert konsultantów i więcej agencji, aby zdecydować, które możliwości służą ich własnym celom zawodowym. Po raz pierwszy wspomniana w liście otwartym Fundacji do Hollywood, opublikowanym w zeszłym tygodniu i podpisanym przez 35 osób niepełnosprawnych oraz przedstawicieli branży, Fundacja oferuje wypłatę niepełnosprawnym artystom rozważającym pracę konsultanta 150 procent ich początkowej oferty, aby mogli negocjować o lepsze wynagrodzenie lub rzeczywistą rolę twórczą – lub odejść i pracować nad własnymi projektami zamiast tego.
„Moim celem jest być długoterminowym pisarzem personelu, ale muszę wziąć te koncerty konsultacyjne, aby zarobić pieniądze”, mówi jeden niepełnosprawny pisarz. „Zawsze bierzesz je z nadzieją, że ludzie na drugim końcu zatrudnią cię jako pisarza na następny sezon, ale rzeczywistość przynajmniej dla mnie jest taka, że nie stało się: 'Chcemy mieć cię z powrotem jako konsultanta’ Teraz mają cię za dużo tańszą stawkę. W ostatecznym rozrachunku, kiedy studia zatrudniają konsultantów ds. niepełnosprawności zamiast scenarzystów, studia wygrywają, bo oszczędzają pieniądze, pełnosprawni scenarzyści wygrywają, bo dostają więcej kredytów na swoje nazwisko, a ludzie, którzy tracą, to historycznie uciskana grupa mniejszościowa.”
Opłaty dla konsultantów mogą wynosić nawet 15 dolarów za godzinę za przeczytanie scenariusza w celu sprawdzenia faktów i wrażliwości (nie jest to najbardziej twórczo satysfakcjonująca praca dla artystów dorabiających jako konsultanci, którzy są wyraźnie poinformowani, że nie zostaną uznani za żaden twórczy wkład, aby nie naruszyć jurysdykcji WGA). Ponieważ hollywoodzkie studia i firmy produkcyjne oferują swoim konsultantom tak mało, Inevitable nie musiało zbierać żadnych dodatkowych pieniędzy, aby uruchomić swój fundusz i przebić ich ofertę.
„To nie jest coś, na co mieliśmy dotację; finansujemy to z naszego ogólnego wsparcia operacyjnego, efektywnie” – mówi Siegel (Inevitable jest wspierane przez Fundacje Forda, MacArthura, Doris Duke i Nielsena, wśród innych darczyńców, w tym firm medialnych, takich jak Netflix, Disney, AMC Networks i Spotify). „To nie jest tak, że musieliśmy rozmieścić miliony dolarów, aby to zrobić. W rzeczywistości jest to bardzo skończona ilość pieniędzy, co jest problemem, który próbujemy rozwiązać. Ale to oznacza, że wpływ lub ROI [dla niepełnosprawnych twórców i dla misji] może być dość znaczący.”
Inevitable współpracowało z prawnikami i innymi ekspertami, aby dopracować proces weryfikacji wniosków do funduszu i strukturę wypłat. Odbiorcy funduszu nie otrzymają dotacji jako takiej, ale zostaną raczej wyznaczeni jako wykonawcy przez Fundację, pomagając jej w gromadzeniu cennych badań na temat stanu hollywoodzkiego biznesu konsultingowego w zakresie niepełnosprawności (poprzez dzielenie się informacjami na temat ich ofert konsultingowych), które Inevitable zamierza opublikować jeszcze w tym roku.
Ale uzyskanie 150-procentowego kontrkandydata do odejścia jest w rzeczywistości tylko trzecim najbardziej pożądanym wynikiem Funduszu. Ponieważ głównym celem Inevitable jest wspieranie niepełnosprawnych pisarzy w ich karierze z wyboru, wśród wielu zasobów oferowanych w ramach nowej kampanii Hire Disabled Writers nonprofit są bill of rights i szablon e-mail dając im język, którego mogą potrzebować, aby orędować za ich zatrudnieniem jako rzeczywistych twórców.
Siegel mówi, że bardziej niż logistyka, najtrudniejszym aspektem trwającego rok procesu tworzenia Futures Fund było uzyskanie właściwego przekazu. „Nie jesteśmy antykonsultantami, ale wciąż jesteśmy pro niepełnosprawnymi kreatywnymi” – mówi. „Chodzi nam o to, żeby ci pisarze, producenci i reżyserzy dostali pracę, ale wierzymy też, że istnieje praca sprawiedliwa i niesprawiedliwa, a także praca problematyczna w krótkim, średnim i długim okresie. Doradztwo jest dobre w kontekście obecności innych niepełnosprawnych twórców w pozycjach władzy na projekcie. Jeśli to usuniesz, staje się problematyczny, ponieważ jest uzupełnieniem, a nie dodatkiem.”
Aby pomóc uczynić pracę tych, którzy decydują się na pracę konsultingową bardziej sprawiedliwą, Inevitable zaprojektowało harmonogram minimów (wzorowany na Gildii Pisarzy, ale niewiążący prawnie), aby stworzyć standardy najlepszych praktyk w zakresie stawek płacowych, kosztów transportu i posiłków, ubezpieczenia i nadgodzin, a także szablon umowy (z pomocą prawników z Sloane Offer, pracujących pro bono), aby uzyskać te zastrzeżenia na piśmie. „[Obszar konsultingu] jest jak Dziki Zachód. Większość ludzi, którzy zajmują się konsultingiem, wyobraża sobie, że dostaje wynagrodzenie w wysokości 300 dolarów – nie zatrudni prawnika, aby to wynegocjować”, mówi Siegel.
Dodaje jeden z niepełnosprawnych aktorów, który wykonał wiele prac konsultingowych i doradzał Inevitable przy tworzeniu funduszu, „Nie chcę brać pracy, kiedy jest ona nisko płatna, ale jednocześnie jest to [poczucie] odpowiedzialności: Jeśli nie ja, to kto? Jako aktor mam szczęście, że mam agenta lub menedżera, który wychodzi z propozycją, a wiele rzeczy, które Richie zrobił [dla konsultantów], pomaga złagodzić część tej presji, by móc wrócić z profesjonalną kontrpropozycją.”
Pułapka konsultantów nie dotyka wyłącznie twórców niepełnosprawnych – Disney zatrudnił rdzennych i chińskich konsultantów do sequela Avatara i jego live-action Mulan, które zostały napisane i wyreżyserowane przez białych filmowców – a fundusz Disabled Consultant Futures Fund firmy Inevitable może potencjalnie służyć jako model dla innych dotkniętych artystów. „Nie jestem świadomy żadnego innego precedensu tego typu w branży, który częściowo dotyczy dźwigni negocjacyjnej, częściowo ograniczenia minusów, a częściowo ulgi finansowej” – mówi Siegel. „Hipoteza jest taka, czy możemy wydać 30 000 do 50 000 dolarów w ciągu następnego roku – a myślę, że to może być na najwyższym poziomie [dla rynku doradztwa w zakresie niepełnosprawności], szczerze mówiąc – i potencjalnie odblokować miliony dolarów w zarobkach dla niepełnosprawnych pisarzy? Przyjąłbym ten zakład każdego dnia.”