Na początku października, na dwa tygodnie przed wydaniem przez Warner Bros. Home Entertainment 18 października fizycznego wydania Scooby-Doo Trick or Treat!, animowana funkcja już wzbudziła falę zainteresowania w Internecie.
Oglądając cyfrowy debiut direct-to-video, zagorzali fani dowiedzieli się, że film zrobił coś, co tylko kilku poprzednich twórców w Scooby-Doo uniwersum publicznie nawet próbowało zrobić w pięciodekadowej historii franczyzy. Reżyser Audie Harrison dał Velmie kobiece zainteresowanie miłością w postaci Coco Diablo, modystki stojącej za tymi wszystkimi Scooby-Doo złoczyńcami.
„Stworzenie Coco Diablo było na początku tylko miłym sposobem na usprawnienie niektórych pomysłów w historii, ale szybko zdaliśmy sobie sprawę z dramatycznego i komediowego potencjału Velmy zadurzonej w złoczyńcy” – mówi Harrison o twórczych mechanizmach stojących za queerowaniem Velmy i jej miłosnego zainteresowania. „Złoczyńca, szef kostiumowego syndykatu zbrodni i podkochująca się w nim Velma to dwie różne osoby, ale gdy tylko połączyliśmy je w jedno, zdaliśmy sobie sprawę z komediowego złota, jakie może wyłonić się z takiej niezręcznej komplikacji”
W filmie Trick or Treat ikoniczna postać wykazała nie tylko romantyczne zainteresowanie kimś – co było ogólną rzadkością w przypadku nerdowskiego nastoletniego detektywa – ale kimś innym niż mężczyzna. Oprócz tego, że film sprytnie zabawiał się z wieloletnim traktowaniem Freda jako przywódcy i Daphne jako damy, fabuła Velmy była napędzana przez pragnienie reżysera, aby zbadać „komediowy potencjał tych klasycznych postaci”, z inspiracjami komedii na żywo Airplane! i The Naked Gun.
„Przeprowadzenie Velmy przez gambit emocji podczas zmagań z flirtowaniem z nią, a jednocześnie bronienie podejrzanych działań Coco przed resztą Mystery Inc. było nieodpartą zabawą, jaką można było sobie zafundować” – mówi reżyser, którego dorobek w uniwersum Scooby-Doo obejmuje również animację do live-action Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed.
Film, który pokazał się dla fanów osobiście kilka dni później na New York Comic Con, zobaczyłby swój historyczny moment szybko po innym: pierwsze spojrzenie na serial animowany Mindy Kaling-led HBO Max Velma.
Premiera na największym w kraju konwencie popkultury i rozrywki na Wschodnim Wybrzeżu, podekscytowana publiczność panelu otrzymała przedsmak tego, jak nadchodząca animowana komedia dla dorosłych zamierzała poradzić sobie z pierwszą południowo-wschodnią azjatycką iteracją Velmy. Było to twórcze posunięcie oparte na miłości Kaling do tej postaci i osobistym przekonaniu, że „w żaden sposób gang nie jest zdefiniowany przez swoją biel, z wyjątkiem Freda” – co wywołało śmiech publiczności
Kaling i producent wykonawczy Charlie Grandy ujawnili również podczas 30-minutowego Q&A, że ich serial będzie badał seksualność Velmy. Chociaż duet pozostał w dużej mierze zamknięty na temat tego, jak to się rozegra, aktorka głosowa Velmy i EP ostatecznie zajęli się „miłosnym czworokątem” w pokoju po emisji pierwszego odcinka.
„Nie chcę zdradzać żadnych spoilerów, ale wiele postaci ma napięcie seksualne z Velmą, co jest zabawne” – powiedziała. „Podróż samopoznania dla niej jest czymś, co naprawdę przyciągnęło nas do tej historii i tej postaci. Chcemy więc uhonorować inne interpretacje tego, co naszym zdaniem czuje się naprawdę nowocześnie.”
Jeśli chodzi o to, jak bardzo serial zamierza skupić się na tych elementach tożsamościowych narracyjnie, Grandy zauważa, że będzie „kulturowa odrębność, ale z naprawdę lekkim akcentem.”
„Nie zajmujemy się wielkimi kwestiami dotyczącymi rasy. Nie zajmujemy się dużymi kwestiami tożsamości płciowej” – dodaje. „Myślę, że to było wiele z po prostu nas decydujących, 'OK, mamy tę naprawdę agresywną tajemnicę i chcemy rodzaj obsługi tego. Jak możemy zrobić te wszystkie rzeczy?”
Chociaż historycznie znaczące, Harrison, Kaling i Grandy’s Velmas nie są pierwszymi lub jedynymi przypadkami franczyzy przedstawiającymi rasową lub seksualną tożsamość postaci jako coś innego niż biały lub hetero na lub poza ekranem.
W kinowym wydaniu z 2020 roku Scoob! głos podkładała jej laureatka Złotego Globu i portorykańska aktorka Gina Rodriguez. Pod koniec lat 2000, aktorka i piosenkarka Hayley Kiyoko, która jest pół-Japonką i od tego czasu publicznie zidentyfikowała się jako lesbijka, zagrała nastolatkę w dwóch filmach Cartoon Network, Scooby-Doo! The Mystery Begins i Scooby-Doo! Curse of the Lake Monster.
Seksualność Velmy była również przedmiotem zainteresowania Jamesa Gunna, który napisał wyreżyserowany przez Raja Gosnella film live-action Scooby-Doo z 2002 roku. Scenarzysta-reżyser wielokrotnie wskazywał na własne nieudane wysiłki – przyznane w czasie pierwotnej premiery filmu – aby uczynić z Velmy Lindy Cardellini lesbijkę. W 2010 roku serial animowany Scooby Doo: Mystery Incorporated znalazł nieco większy sukces z napisaniem Velmy jako lesbijki poprzez krótki ekranowy crush, który producent serialu Tony Cervone przyznał na mediach społecznościowych.
Jednak zarówno film o Halloween, jak i nadchodząca seria streamingowa są najwyraźniejszymi wskazówkami, że długoletnia franczyza widzi różnorodność i integrację związaną w jakiś sposób z jej kontynuacją. Wskazuje to również na siłę Velmy, w szczególności, jako jednego z najlepszych pojazdów do tego.
„Myślę, że Velma jest tak relatywna dla tak wielu różnych ludzi, ponieważ jest jedyną osobą w gangu, która nie jest obiektywnie 'fajna'”, mówi Harrison. „Fred jest pewny siebie i przystojny. Daphne jest odważna i piękna. Shaggy i Scooby to para wyluzowanych, wyluzowanych kolesi (kiedy nie są przerażeni przez potwory). Ale Velma jest trochę dziwna. Może przesadnie myśleć i mieć obsesję na punkcie rzeczy, jest niezręczna społecznie, niepewna siebie i zawsze gubi swoje okulary.”
„Velma jest również geniuszem w tym co robi i całkowicie posiada to kim jest,” kontynuuje. „Więc, pod wieloma względami, jest najbardziej prawdziwą i godną podziwu postacią z całej grupy”
Podczas panelu NYCC, Kaling wyjaśniła, jak brak kulturowej specyfiki Mystery Inc – będąc grupą, która jest zdefiniowana bardziej przez ich tropiki i role niż cokolwiek innego – pomógł jej zobaczyć siebie w postaci.
„Zawsze, dorastając, utożsamiałam się z Velmą. Była taka słodka, ale nie tradycyjnie gorąca – [była] super inteligentna [z] super grubymi okularami, wątpliwą fryzurą” – powiedziała Kaling. „Myślę, że większość azjatyckich amerykańskich dziewczyn może zobaczyć tę sceptyczną, pracowitą i niedocenianą postać i mogą się z nią identyfikować”.
Dla Grandy charakteryzacja Velmy „była tą, która była najbardziej zdefiniowana”, ale nie w sposób twórczo konstytuujący.
„Oglądałem oryginał i jest tam trochę kanonu, ale wymyślili go na nowo. Więc to nie jest tak, że robisz Batmana. To dało nam trochę wolności” – mówi Velma EP. „I myślę, że każdy ma to uczucie 'Jestem tym, który wykonuje całą pracę. Jestem tym mądrym, ale nie jestem na przednim siedzeniu. Fred i Daphne siedzą na przednim siedzeniu. Ja jestem na tylnym siedzeniu z Kudłatym i psem’ To nie jest tylko aspiracja. Jest relatywny.”
O ile Velma jest postacią, którą wszyscy trzej uznali za łatwą do nałożenia na siebie, to właśnie jej osobowość i rola w grupie w połączeniu z komizmem tytułu czynią ją tak atrakcyjną narracyjnie.
„Z komediowego punktu widzenia to taka świetna postać. Velma jest najmądrzejszą osobą w pokoju, ale bez względu na wszystko nie dostaje żadnych kredytów” – wyjaśnia Grandy. „Więc jak by to było zrobić origin story tej osoby, kiedy byli jeszcze dość szorstcy wokół krawędzi, zanim wszyscy w tym gangu się rozkręcili, kiedy wciąż mogli się mylić od czasu do czasu i mogli być trochę wadliwi?”
Podczas gdy Harrison mówi, że istnieje niebezpieczeństwo „mieszania się” z „magiczną formułą” Scooby-Doo za bardzo, zauważa również, że franczyza i zdolność Velmy do przetrwania pokoleniowo i międzykulturowo może być związana z potencjałem ewolucji IP.
„Być może nie da się wskazać, co sprawia, że bohaterowie Scooby-Doo są tak nieprzemijający. Może jest to atrakcyjność ich projektów postaci. Może to ich miłe osobowości. A może to właściwa kombinacja zabawy i straszności. Albo to, że wszystko jest po prostu tak cholernie groovy,” mówi THR. „Cokolwiek to jest, myślę, że te postacie są tak zakorzenione w naszej kulturze, że jedynym sposobem na utrzymanie ich świeżości i ekscytacji jest obserwowanie, jak ewoluują poprzez różne interpretacje.”