niedziela, 14 lipca, 2024

Ostatnie posty

M. Emmet Walsh, aktor w filmach „Blood Simple” i „Blade Runner”, umiera w wieku 88 lat

M. Emmet Walsh, przebiegły aktor charakterystyczny, który stał się ulubieńcem publiczności dzięki swoim przepysznie nikczemnym występom w takich filmach jak Blood Simple, Blade Runner, Brubaker i The Jerk, zmarł. Miał 88 lat.

Walsh zmarł we wtorek w St. Albans, Vermont, jego wieloletni menadżer, Sandy Joseph, powiedział The Hollywood Reporter. Przyczyną było zatrzymanie akcji serca.

Ze swoją charakterystyczną, ociężałą posturą i dowcipnym sposobem mówienia, Walsh był idealnym aktorem drugoplanowym. Jako mistrz chwiejnego komizmu i ostrego charakteru, celował w rolach, które zamieszkiwały mroczne zakątki ludzkości. Bez względu na to, kogo grał, wywierał barwny wpływ.

„Walsh odcisnął swoje piętno na 109 filmach i wciąż rośnie, z uśmiechem wielkiego drania, który stoi między tobą a czymś innym – i wie o tym”, napisał Nicolas Rapold w profilu aktora w 2011 roku dla L.A. Weekly.

W tym samym artykule Walsh – który skończył z ponad 230 kredytami wymienionymi na IMDb – podsumował swoją filozofię dotyczącą aktorstwa: „Nie chcę, żebyście zobaczyli M. Emmeta Walsha. Chcę, żebyście zobaczyli śmieciarza, prezydenta Princeton czy kogokolwiek innego. … Wcielam się w każdego. A także gram twardo”

Dzięki imponującej posturze Walsh często był obsadzany w rolach autorytetów. Zagrał sierżanta rekrutacji wojskowej w Alice’s Restaurant (1969), strażnika więziennego w Little Big Man (1970), lekarza w Airport ’77 (1977), wojowniczego kuratora Dustina Hoffmana przyłapanego z opuszczonymi spodniami w Straight Time (1978), skorumpowanego handlarza drewnem w Brubaker (1980), szefa policji w Critters (1986), gubernatora w The Milagro Beanfield War (1988) i szeryfa w Bitter Harvest (1993).

Walsh jest również mile wspominany za swoje zwycięskie występy jako skromny dziennikarz sportowy Dickie Dunn w Slap Shot (1977), jako bezlitośnie obłąkany snajper zdeterminowany, by wpakować kulkę w Steve’a Martina w The Jerk (1979) oraz jako sponsor Michaela Keatona w Clean and Sober (1988).

Być może żadna postać nie uosabiała talentu Walsha lepiej niż Loren Visser, pozbawiony skrupułów prywatny detektyw w Blood Simple (1984), debiucie fabularnym braci Coen. Visser, wynajęty do przyłapania zdradzającej małżonki i jej kochanka na gorącym uczynku, kończy podwójnie zdradzając i zabijając swojego klienta, opróżniając jego sejf i wrabiając żonę w morderstwo.

Czytaj również:  James Marsters mówi, że widzowie nie mieli zakochać się w jego postaci z "Buffy the Vampire Slayer": "Zabiłbym siebie"

W historii, w której nie ma żadnych odkupiających uczestników, Visser jest zdecydowanie najbardziej naganny, a w recenzji filmu z 2000 roku Roger Ebert określił Walsha jako „poetę obrzydliwości”

„Za każdym razem [musisz] spróbować znaleźć coś indywidualnego, co będzie pasowało do postaci” – powiedział Walsh The Guardian w 2017 roku. „Jeśli grasz złoczyńcę, nie grasz złoczyńcy. … Visser nie uważa się za kogoś szczególnie złego. Jest na granicy tego, co legalne, ale dobrze się przy tym bawi. Jest prostym facetem, który próbuje zarobić dodatkowe pieniądze i posuwa się nieco dalej niż normalnie w swoich przedsięwzięciach biznesowych.”

Walsh został uhonorowany nagrodą Spirit Award za najlepszą główną rolę męską w Blood Simple. Następnie Coenowie sprowadzili aktora do kolejnej błyskotliwej roli, jako gadatliwego pracownika warsztatu maszynowego w Raising Arizona (1987).

Jeśli nie Visser, to Walsh zostanie najlepiej zapamiętany z roli Bryanta w Blade Runner Ridleya Scotta (1982). Jak to było typowe dla postaci Walsha, Bryant jest twardym kapitanem policji, który zmusza Ricka Deckarda (Harrison Ford) do przejścia na emeryturę, aby powrócił na stanowisko specjalisty, który poluje na bioinżynieryjne replikanty, które się uwolniły. „Potrzebuję cię Deck. To jest złe, jeszcze gorsze”, mówi przez zaciśnięte zęby. „Potrzebuję starego blade runnera. Potrzebuję twojej magii.”

W 2017 roku w wywiadzie dla The Hollywood Reporter, Walsh powiedział, że był pytany o Blade Runner częściej niż o jakikolwiek inny film, który kiedykolwiek nakręcił. „Kręciliśmy na Union Station [w Los Angeles]”, wspominał. „Ustawili wszystko w małym biurze w rogu i musieliśmy wyjść przed piątą rano, ponieważ osoby dojeżdżające do pracy przyjeżdżały na pociąg. Nie wiem, czy naprawdę rozumiałem, o co w tym wszystkim chodzi”

Po obejrzeniu gotowego filmu po raz pierwszy, Walsh zdał sobie sprawę, że nie tylko on ma takie zdanie. „Wszyscy tam siedzieliśmy i film się skończył. I nic” – powiedział, śmiejąc się histerycznie. „Nie wiedzieliśmy, co powiedzieć, pomyśleć czy zrobić! Nie wiedzieliśmy, co do cholery zrobiliśmy! Jedyną osobą, która zdawała się to rozumieć, był Ridley.”

Czytaj również:  Najbardziej stylowa dopasowana piżama na prezent z okazji Dnia Matki

Michael Emmet Walsh urodził się 22 marca 1935 roku w Ogdensburgu w stanie Nowy Jork. Jego ojciec był agentem celnym.

Wychowany w Swanton w stanie Vermont, Walsh uczęszczał do Tilton School w New Hampshire, zanim zapisał się na Clarkson University w Poczdamie w stanie Nowy Jork, gdzie mieszkał z przyszłą gwiazdą Knots Landing Williamem Devane. (W 1998 roku Clarkson uhonorował Walsha cenioną nagrodą Golden Knight Award.)

Walsh ukończył studia licencjackie z marketingu w 1958 roku i przeniósł się do Nowego Jorku. Trzy lata później dołączył do American Academy of Dramatic Arts i zaczął grać w teatrach letnich i regionalnych na północnym wschodzie.

Walsh pojawił się w jednym z odcinków The Doctors w 1968 roku, a rok później zadebiutował na Broadwayu w dramacie Does a Tiger Wear a Necktie? w obsadzie, w której znaleźli się Al Pacino i Hal Holbrook. W 1973 roku zastąpił Charlesa Durninga w roli George’a Sikowskiego w oryginalnej produkcji Jasona Millera That Championship Season.

Po swoim debiucie filmowym jako nieakredytowany statysta w Midnight Cowboy (1969), Walsh pojawił się w tak znanych filmach jak Serpico (1973), The Gambler (1975), Bound for Glory (1976), Ordinary People (1980), Reds (1981), Cannery Row (1982) i Silkwood (1983).

Blood Simple wyznaczył punkt zwrotny.

Walsh kręcił film w Teksasie, kiedy dowiedział się o niezależnym projekcie, który dwóch braci z Austin próbowało zebrać razem. Był zaintrygowany postacią prywatnego detektywa, wyobrażając sobie tę rolę jako typ Sydneya Greenstreeta w garniturze i kapeluszu Panama. Po obejrzeniu zwiastuna promocyjnego, który nakręcili, aby zachęcić inwestorów, podpisał kontrakt.

Ponieważ Joel Coen i Ethan Coen w dużej mierze korzystali ze storyboardów i w niewielkim stopniu kierowali swoimi aktorami, Walsh nie był pewien, co zrobić z początkującymi filmowcami. Nie spodziewał się, że Blood Simple będzie miał duży wpływ na jego karierę.

Czytaj również:  Creative Arts & Lifestyle Emmys: 'The Kelly Clarkson Show', Netflix's Penguin Town' wśród zwycięzców

„Nie miałem z nimi kontaktu przez kilka miesięcy. Nie mieli wystarczająco dużo pieniędzy, by polecieć ze mną do Nowego Jorku na premierę filmu” – powiedział Walsh. „Zobaczyłem go trzy lub cztery dni później, kiedy otwarto go w Los Angeles i pomyślałem: „Wow!” Nagle moja cena wzrosła pięciokrotnie. Byłem facetem, którego wszyscy chcieli”

Walsh miał talent komediowy, co widać w Cold Turkey (1971), They Might Be Giants (1971), Get to Know Your Rabbit (1972), What’s Up, Doc? (1972), At Long Last Love (1975), The Prisoner of Second Avenue (1975), The Fish That Saved Pittsburgh (1979), Fletch (1985), Powrót do szkoły (1986), Wildcats (1986), Camp Nowhere (1994), Wesele mojego najlepszego przyjaciela (1997) i Boże Narodzenie z Kranksami (2004). Pojawił się także w roli curmudgeonly w Knives Out (2019).

Był również zajęty jako aktor podkładający głos (serial dokumentalny Kena Burnsa z 1990 r. The Civil War, The Iron Giant z 1999 r.) oraz gościnnie w telewizji (All in the Family, Ironside, Bonanza, The Bob Newhart Show, The Rockford Files, Little House on the Prairie, Home Improvement, The X-Files, NYPD Blue, Frasier, Empire i The Righteous Gemstones).

Walsh nigdy się nie ożenił. Jak powiedział w wywiadzie z 2015 roku: „Jeśli poślubisz innego aktora, zawsze będzie konkurencja. A jeśli poślubisz „cywila”, nie zrozumieją, co robisz i dlaczego musisz podróżować do, powiedzmy, Nowej Szkocji przez kilka miesięcy. Poza tym, nigdy nie spotkałem kobiety, która byłaby na tyle głupia, by myśleć, że jestem świetną zdobyczą!”

Wśród ocalałych są dwaj siostrzeńcy.

Latest Posts

Nie przegap