poniedziałek, 17 czerwca, 2024

Ostatnie posty

’They/Them’ Review: Kevin Bacon w mądrzejszym niż strasznym slasherze z obozu dla cudzoziemców

Szanuj, Odnów, Raduj się. To trzy słowa, które witają gości wchodzących do Whilster Camp, fikcyjnego programu terapii konwersyjnej w centrum złowrogiego debiutu reżyserskiego Johna Logana They/Them. Z daleka obóz i otaczające go tereny przypominają każdy inny: Domki z bali usiane są na posesji, wody pogodnego jeziora lśnią w słońcu, niebo jest czysto niebieskie. Opiekunowie promienieją i recytują banalne motywy. Ale obóz jest groźnym miejscem – miejscem, w którym Owen Whilster (genialny Kevin Bacon), jego dyrektor, prowadzi tygodniowy program mający na celu nawrócenie młodych homoseksualistów.

Terapia konwersyjna – koncepcja oparta na urojeniach – sięga co najmniej XIX wieku, kiedy to Albert von Schrenck-Notzing, niemiecki psychiatra, przekonał tłum, że dzięki hipnozie udało mu się nawrócić geja. Jego eksperyment stał się alarmującym precedensem i zapoczątkował całą dziedzinę – obecnie agresywnie dyskredytowaną przez środowisko medyczne – próbującą „wyleczyć” homoseksualizm. Zabiegi – a właściwie tortury – sięgały od hipnozy do elektrowstrząsów. Nigdy nie działały, a zamiast tego powodowały blizny u odbiorców, skazując ich na bolesne cykle nienawiści do siebie i wstydu.

They/Them

The Bottom LineBardziej thriller psychologiczny niż slasher horror.

Data premiery: piątek, 5 sierpnia (Peacock)
Obsada: Kevin Bacon, Carrie Preston, Anna Chlumsky, Theo Germaine, Monique Kim
Reżyser-scenarzysta: John Logan

1 godzina 45 minut

Praktyka ta była tematem kilku filmów i książek – Logan They/Them dołącza do grona dzieł od Jamie Babbit But I’m a Cheerleader do Desiree Akhavan The Miseducation of Cameron Post czy Joela Edgertona Boy Erased . Zamiast jednak oferować komedię czy dramat o dojrzewaniu, Logan bada tę praktykę przez mrożącą krew w żyłach soczewkę horroru. Z solidną obsadą, na czele której stoją szczególnie silne kreacje Bacona i Theo Germaine’a, They/Them wykorzystuje schemat campowych slasherów, by wydobyć psychologiczne lęki związane z konwersją i zaoferować celebrujące obserwacje na temat tożsamości queer.

Czytaj również:  Rynek reklamy telewizyjnej spada, ale reklamy sportowe kwitną

Logan, który napisał również scenariusz, od razu przechodzi do gore. They/Them otwiera się makabrycznym morderstwem kobiety jadącej przez słabo oświetloną tylną drogę. Gdy próbuje ona wyłączyć upiornego audiobooka, opony jej samochodu spłaszczają się, pozostawiając ją na pastwę losu. Miłośnicy gatunku mogą się domyślić, co stanie się dalej. W ciągu kilku minut słychać jej mrożące krew w żyłach krzyki, gdy zamaskowany dzierżawca siekiery wbija się w jej czaszkę.

W następnej scenie Owen Whilster wita grupę młodych osób LGBTI+ na swoim obozie. Przed ekranem miga hasło „Respect, Rejoice, Renew”. Jego recytacja to przemówienie nietypowe dla człowieka oddanego terapii konwersyjnej. Manipulując językiem akceptacji, upiera się, że Bóg ich nie nienawidzi. „Nie mogę uczynić was prostymi” – mówi do grupy zdezorientowanych obozowiczów. „Jeśli jesteś szczęśliwy taki, jaki jesteś, to więcej mocy dla ciebie” To, co chce zrobić, to pomóc im zaakceptować siebie. Dostarczenie Bacona dodaje do tego przemówienia kłującą warstwę, pozwalając Owenowi na telegraficzne przedstawienie jednej misji, podczas gdy mówi o innej. Nawet jeśli nie jest on chrześcijaninem uzbrojonym w fragmenty Biblii i przypomnienia, widzowie wiedzą, że dzieje się coś dziwnego.

Jordan (Theo Germaine), trans niebinarny obozowicz, też jest podejrzany. Obserwują Owena uważnie, badając i analizując każdy wesoły sentyment. Germaine, niebinarny performer, wciela się w Jordana z uderzającą intymnością. Wrogość między Owenem i Jordan, narastająca z każdą subtelnie rywalizującą interakcją, jest jednym z bardziej skwierczących wątków filmu.

Jordan zawarł układ z ich rodziną: Jeśli zgodzili się uczestniczyć w tym programie, to po jego zakończeniu mogli się prawnie wyemancypować. W podobnej sytuacji znajdują się inni obozowicze: Toby (Austin Crute), czarnoskóry gej i aspirant teatru muzycznego, pod koniec tygodnia dostaje zadanie przeniesienia się do Nowego Jorku, a Veronica (Monique Kim) przyjechała zebrać badania do referatu o terapii konwersyjnej.

Czytaj również:  Bill Maher mówi, że po obaleniu Roe v. Wade będzie to "zupełnie inna Ameryka"

Są też tacy, którzy mają nadzieję, że obóz Owena rzeczywiście ich zmieni – jak Kim (Anna Lore), lesbijka złapana pomiędzy samoakceptacją a represją, i Stu (Cooper Kock), gwiazda pływania walcząca o uwolnienie się od heteronormatywnych wyobrażeń o idealnym życiu. Inni członkowie grupy to Alexandra (Quei Tann), transseksualna dziewczyna, którą rodzice szantażowali, by wzięła udział w obozie, oraz Gabriel (Darwin Del Fabro), którego powody pobytu na obozie są najbardziej tajemnicze.

Pierwsze dni w Whilster są spędzane na uczestniczeniu w działaniach mających na celu wymuszenie zaufania w grupie. Poza obowiązkowymi lodołamaczami i narzuconą terapią z żoną Owena, Corą (Carrie Preston), obozowicze tworzą autentycznie przemyślane relacje między sobą. Przydaje się to, gdy zaczynają odkrywać ciemne strony obozu i jego historii, od ciągłej inwigilacji po metody tortur.

Logan pieprzy They/Them garścią krwawych scen, zwłaszcza gdy do obozu trafia morderca z siekierą. Te krwawe momenty są należne gatunkowi, ale poza jednym szczególnie makabrycznym zabójstwem, nie są tak pomysłowe i przerażające, jak mogłyby być, biorąc pod uwagę niespodziewane ofiary.

They/Them jest bardziej pewny w swojej eksploracji psychologicznych horrorów, z jakimi spotykają się obozowicze LGBTQI+ w bezwzględnych, podstępnych rękach Owena i jego ekipy. Ze względu na przemyślany i intymny sposób, w jaki Logan buduje swoich bohaterów, sceny odzwierciedlające realia programów konwersyjnych – terapia manipulacyjna, przymusowe zajęcia związane z normami płciowymi – są równie przerażające jak każdy topór w czaszce.

W ramach tego badania terrorów obozu konwersyjnego jest bardziej optymistyczna linia przewodnia, jedna o samoakceptacji i wybranej rodzinie. Obozowicze pomagają sobie nawzajem przez żmudnie długie dni w programie, oferując wsparcie w postaci ramion do wypłakania się, dodatkowych ubrań i porad dotyczących nocnej pielęgnacji skóry. Nawet ci, którzy pracują na nierównym terenie swoich represji, znajdują ukojenie w tej prowizorycznej społeczności. I dzięki niej walczą, wybierając swoją wolność raz za razem.

Czytaj również:  Sharon Acker, aktorka z "Point Blank" i "Perry Mason", umiera w wieku 87 lat

Pełne kredyty

Dystrybutor: Peacock
Firma produkcyjna: Blumhouse Productions
Obsada: Kevin Bacon, Carrie Preston, Anna Chlumsky, Theo Germaine, Monique Kim, Quei Tann, Austin Crute, Anna Lore, Darwin del Fabro, Cooper Koch
Reżyser-scenarzysta: John Logan
Producenci: Jason Blum, Michael Aguilar
Producenci wykonawczy: John Logan, Kevin Bacon, Scott Schofield, Howie Young, Jon Romano
Reżyser zdjęć: Lyn Moncrief
Scenograf: CeCe DeStefano
Projektantka kostiumów: Rebecca Gregg
Montaż: Tad Dennis
Kompozytor: Drum & Lace
Dyrektor castingu: Erica Arvold

1 godzina 45 minut

Biuletyny THR

Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia

Subskrybuj Zapisz się

Latest Posts

Nie przegap