środa, 17 lipca, 2024

Ostatnie posty

W miarę jak amerykańskie umowy filmowe stają się coraz mniejsze, międzynarodowe stają się coraz większe

Miesiąc temu, zmierzając na Sundance Film Festival 2024, najbardziej oczekiwanym tytułem dla kupujących niekoniecznie była przygodowa antologia akcji z Pedro Pascalem (Freaky Tales) lub postapokaliptyczna historia miłosna z Kristen Stewart (Love Me). Był to Dídi, film o dorastaniu 13-latka w Bay Area, nakręcony przez debiutującego reżysera fabularnego bez znanych amerykańskich gwiazd. Szybko zawarł umowę z Focus Features, podczas gdy filmy z bardziej błyszczącymi gwiazdami i wyższymi koncepcjami są nadal w trakcie negocjacji.

Stany Zjednoczone od dawna znane są jako wielki arbiter „większe jest lepsze” Jednak niechęć do podejmowania ryzyka, biorąc pod uwagę obecne warunki ekonomiczne i trendy w branży (Disney, Paramount Global, Amazon MGM i inni przechodzą obecnie zwolnienia), może, jak mówi jeden z amerykańskich nabywców, „nie oznaczać już pozyskania wielkiej gwiazdy lub wielkiego reżysera – oznacza to, że kosztuje mniej” Jednak na arenie międzynarodowej mandat wydaje się być biznesem jak zwykle, przynajmniej jeśli chodzi o kino.

Przestoje w pracy w 2023 roku spowodowały powstanie ogromnych dziur w kalendarzach premier hollywoodzkich studiów filmowych na 2024 rok. Jeden z czołowych amerykańskich agentów sprzedaży zauważa, że studia potrzebują „programowania ramię w ramię” poza festiwalami: filmów, które mogą łatwo wpasować się w liminalne przestrzenie między tentpoles, z których wiele spieszy się z zakończeniem produkcji po przestojach w pracy i są podatne na ruchy. Dídi został w tym tygodniu datowany na premierę w połowie lata, między remake’iem Twister firmy macierzystej Universal a horrorem Blumhouse.

Z Sundance inne mniejsze filmy, takie jak Kneecap i Ghostlight szybko i łatwo znalazły domy. Być może minęły już czasy sprzedaży za 25 milionów dolarów (w tym roku na festiwalu Sundance najbliżej tej kwoty było 17 milionów dolarów za światowe prawa do thrillera It’s What’s Inside, który trafił do Netflixa), ponieważ amerykański przemysł stawia na zwinne produkcje, które nie będą wymagały ogromnych wydatków na P&A ani nawet najszerszych wydań, aby odzyskać zwrot z inwestycji.

Czytaj również:  aktorka 'Banshees of Inisherin' Kerry Condon zostanie uhonorowana podczas Oscar Wilde Awards (Exclusive)

Na rynku międzynarodowym, w szczególności w Europie, gdzie koszty P&A są niższe i istnieje silniejsza mieszanka średnich i dużych niezależnych graczy (StudioCanal, Leonine, Gaumont, Eagle Pictures), nabywcy pozostają głodni większych, napędzanych gwiazdami produkcji, filmów, które mogą wypuszczać szeroko i konkurować z filmami studyjnymi na swoich terytoriach.

„Na rynku międzynarodowym odczuwam prawdziwe pragnienie filmów kinowych, większych filmów”, mówi Tamara Birkemoe z Palisades Park Pictures, która przyleciała do brytyjskiego reżysera Bena Gregora, aby przedstawić berlińskim nabywcom swoją nadchodzącą adaptację „Magicznego, odległego drzewa” Enid Blyton, czterokwadrantowego filmu familijnego z adaptowanym scenariuszem Wonka i Paddington 2 scenarzysty Simona Farnaby’ego.

Większość większych tytułów w przedsprzedaży w Berlinie – Roofman CAA i FilmNation z Channingiem Tatumem w roli głównej; Fuze Davida Mackenziego z Aaronem Taylorem-Johnsonem od Anton, UTA i WME Independent; czy Afterburn Dave’a Bautisty i Samuela L. Jacksona od Black Bear i CAA – szukają globalnych nabywców, którzy zapewnią finansowanie na realizację tych filmów.

30West i CAA Media Finance właśnie to zrobiły w sobotę, podpisując umowę, podobno za około 50 milionów dolarów, z Sony Pictures na pakiet A Big Bold Beautiful Journey , romantycznej fantazji After Yang reżysera Kogonady z Margot Robbie i Colinem Farrellem w rolach głównych. Znaczna część atrakcyjności tak gwiazdorskiego, wysokobudżetowego projektu będzie miała charakter międzynarodowy, co tłumaczy decyzję Sony o przejęciu globalnych praw.

W przypadku mniejszych filmów, zamiast najpierw sprzedawać je na rynku międzynarodowym, amerykańska przedsprzedaż często prowadzi do zawarcia umów globalnych. Kameralny dramat Julii von Heinz o Holokauście Treasure, z Leną Dunham i Stephenem Fry’em w rolach głównych, został przedsprzedany FilmNation i Bleecker Street, które wypuszczą film w USA 14 czerwca, a FilmNation wykorzysta Berlin do sfinalizowania globalnej sprzedaży. Bleecker Street dokonało również przedsprzedaży nowego filmu Mike’a Leigh Hard Truths z udziałem jego gwiazdy Secrets & Lies Marianne Jean-Baptiste, który Cornerstone zaprezentuje międzynarodowym nabywcom w Berlinie.

Czytaj również:  John Zderko, aktor w 'Criminal Minds' i 'The Mentalist', zmarł w wieku 60 lat

Patrząc na poprzednie targi, takie jak Cannes, niektóre z największych pakietów nie ogłosiły żadnych amerykańskich przedsprzedaży (przykłady: Daisy Ridley zwisająca z londyńskiego Shard dla reżysera Casino Royale Martina Campbella i Sylvester Stallone zwisający z klifu w sequelu Cliffhanger). Z drugiej strony, Cannes odbywało się w momencie, gdy amerykańscy scenarzyści ogłosili przestój w pracy, a strajk aktorów z każdym dniem wydawał się coraz bardziej prawdopodobny.

Ale „małe” filmy, nawet te z najlepszym rodowodem, nie są pewnym zakładem dla amerykańskich studiów, dopóki nie zostaną udowodnione. Jak donoszą źródła, otwierający Berlin Small Things Like These, cichy dramat z Cillianem Murphym w roli głównej, został sprzedany kilku studiom w Stanach Zjednoczonych jako pakiet przez producentów, w tym Artists Equity Bena Afflecka i Matta Damona, zanim trafił na festiwal z FilmNation. Teraz, z przytłaczająco pozytywnymi recenzjami, Small Things może być w stanie podzielić różnicę między krajowym zapotrzebowaniem na treści na małą skalę a międzynarodowym pragnieniem mocy gwiazd (takich jak niedawno nominowany do Oscara Murphy) i zdobyć dużą umowę.

Jak mówi jedna z agencji: „W pierwszej kolejności będziemy sprzedawać te duże filmy nabywcom międzynarodowym, a krajowe wstrzymamy do ewentualnej umowy ze studiem lub streamerem”

Latest Posts

Nie przegap