piątek, 17 maja, 2024

Ostatnie posty

’Farha’ Filmmakers on Social Media Backlash to Jordan’s Oscar Contender: „It Felt Very Much Like an Organized Thing”

Farha była klasycznym sukcesem indie movie.

Niskobudżetowy dramat Darina J. Sallama, którego akcja rozgrywa się w 1948 roku, w początkowym okresie konfliktu izraelsko-palestyńskiego, miał swoją premierę w Toronto w zeszłym roku, po czym trafił na listę międzynarodowych festiwali, gdzie był pokazywany w Rzymie, Pusan, Göteborgu i Lyonie. Krytycy pokochali film, chwaląc historię przebojowej Farhy, 14-letniej dziewczyny mieszkającej w małej palestyńskiej wiosce, która walczy z patriarchalnymi ograniczeniami, jakie jej społeczeństwo nakłada na młode kobiety. Kiedy siły izraelskie wkraczają do miasteczka – w ramach akcji militarnej, w wyniku której ponad 700 000 Palestyńczyków zostało wysiedlonych, a wiele palestyńskich miast i wsi wymazano z mapy – ojciec Farhy zamyka ją w pokoju dla bezpieczeństwa. W środku jest świadkiem, jak izraelscy żołnierze dopuszczają się okrucieństwa wobec cywilów

Karam Taher in FARHA

Karam Taher w „Farha”@TaleBox

Festiwalowy szum wokół Farha doprowadził do zawarcia globalnej umowy z Netflixem przez grupę sprzedażową Picture Tree International. W tym roku, gdy rozpoczął się sezon nagród, Jordania wybrała film, który będzie reprezentował kraj w wyścigu po Oscara w 2023 roku w kategorii najlepszy międzynarodowy film fabularny.

Potem nastąpił backlash.

„To był 29 listopada, 48 godzin przed tym, jak film miał wyjść na Netflix [1 grudnia]” – wspomina Sallam. Ona i jej Farha producenci Deema Azar i Ayah Jardaneh właśnie przybyli do USA, aby rozpocząć Farha kampanię oscarową. „W chwili, gdy wylądowaliśmy, otworzyliśmy nasze telefony i nastąpiła eksplozja maili, wiadomości, nieodebranych połączeń, postów w mediach społecznościowych”

Większość z nich była paskudna. Niektórzy nazywali Sallam „terrorystką muzułmańską”, „nazistką” lub gorzej. Oskarżali jej film o pedałowanie kłamstw na temat izraelskiego wojska i historii Bliskiego Wschodu. Powstała internetowa petycja, w której domagano się, by Netflix porzucił film. Inna wezwała ludzi do obniżenia oceny Farha na IMDB.

Czytaj również:  Julia Louis-Dreyfus, Kenya Barris o współpracy z Eddiem Murphym i tworzeniu 'You People' jako "listu miłosnego do kultury"

Kilku prominentnych Izraelczyków przyłączyło się do kupy.

„Buh-bye Netflix! Wspieranie fałszywego i antyizraelskiego filmu 'Farha’ jest nie do przyjęcia” – zatweetowała żydowska autorka i fotografka Laura Ben-David, zauważając, że w proteście anuluje swój abonament Netflix. Na Instagramie izraelska modelka Nataly Dadon wezwała swoich zwolenników do pójścia w jej ślady i anulowania Netflixa, argumentując, że celem filmu Farha było podsycanie nienawiści do narodu żydowskiego.

„To wszystko było zanim film znalazł się na Netflixie, więc nie było mowy, żeby ktokolwiek mógł go jeszcze obejrzeć” – mówi Sallam. „Ale może dwie godziny po petycji IMDB kiedy w górę zobaczyliśmy jakieś 500, potem 700, potem tysiące ludzi wchodzących do sieci i dających filmowi 1 gwiazdkę. Byliśmy w szoku.”

Potem do sprawy włączyli się politycy. Izraelski minister kultury Chili Tropper oskarżył film o fałszywe zrównanie działań izraelskich żołnierzy w 1948 roku z działaniami nazistów podczas Holokaustu.

Ustępujący minister finansów Izraela Avigdor Lieberman, szef prawicowej partii Yisrael Beytenu, potępił Netflixa za decyzję o streamingu filmu, który według niego został stworzony pod „fałszywym pretekstem [do] podżegania przeciwko izraelskim żołnierzom” Zasugerował Izraelowi wycofanie publicznych funduszy z Teatru Al Saraya w Jaffie, jeśli będzie on kontynuował plany wyświetlania filmu.

Karam Taher and Ashraf Barhom in Farha

Karam Taher i Ashraf Barhom w „Farha”@TaleBox

„Nagle pojawiło się mnóstwo artykułów powtarzających te same rzeczy z izraelskiej prasy i mediów, czuło się, że to bardzo zorganizowana rzecz” – mówi producentka Deema Azar. „Film był tam od ponad roku, objeżdżając świat, zdobywając nagrody, wyświetlając się wszędzie. A potem, tuż przed premierą na Netflixie, w szczycie kampanii oscarowej, dzieje się to. Nie wyglądało to na przypadek.”

Backlash skupia się prawie wyłącznie na jednej krótkiej scenie w Farha, w której izraelscy żołnierze są pokazani mordując cywilną rodzinę. Ale niektórzy sprzeciwiali się również strukturze filmu, mówiąc, że pokazanie ukrywającej się nastolatki celowo przywołuje historię Anne Frank i zachęca widzów do porównywania Izraelczyków do nazistów

Czytaj również:  Jimmy Fallon uczestniczy w broadwayowskim "Almost Famous" ponad dwie dekady od premiery filmu: "To było wyjątkowe"

Sallam mówi THR, że cały film, w tym brutalna scena, jest oparty na historiach, które słyszała przez całe swoje życie, „od mojej matki, od moich dziadków, od ludzi, którzy przeżyli Nakbę”, mówi, używając terminu, który oznacza „katastrofę” w języku arabskim, używanego przez Palestyńczyków do opisania wydarzeń z 1948 roku. „Wszystkie historie, które usłyszałam od wszystkich ludzi, którzy byli tego świadkami, mojej matki, mojego ojca, moich dziadków, rodzin, przyjaciół – łatałam te historie razem, aby stworzyć świat Farha,” mówi. „Ale wszystkie z nich są prawdziwe”

Sallam, w rzeczywistości, mówi, że incydent pokazany w filmie jest „bardzo mały w porównaniu z tym, co wydarzyło się historycznie.[Jest to] mały sposób dla mnie, aby oddać hołd wszystkim ludziom, którzy zginęli i wszystkim tym, którzy stracili ludzi wtedy.”

Zauważa, że podczas gdy jest wiele filmów „tworzonych o tym, co dzieje się teraz w Palestynie”, nie ma innych filmów osadzonych w 1948 roku, „podczas tego bardzo specyficznego wydarzenia, które było źródłem tak wielu problemów, i to nie tylko w świecie arabskim.”

Dokładna liczba Palestyńczyków, którzy zginęli podczas wydarzeń z 1948 roku i w jaki sposób, jest kwestią wściekłej debaty historycznej. Izraelski reżyser Alon Schwarz spotkał się w tym roku z dużym sprzeciwem w związku ze swoim filmem dokumentalnym Tantura, w którym wykorzystano zeznania naocznych świadków i nagrane zeznania ówczesnych żołnierzy izraelskich w celu udokumentowania rzekomej masakry Palestyńczyków w wiosce na wybrzeżu Morza Śródziemnego w czasie Nakby.

Darin J. Sallam on the set of Fahra

Darin J. Sallam na planie „Farhy”@TaleBox

„To dla mnie surrealistyczne, że ludzie mogą zaprzeczać Nakbie” – mówi Sallam, którego rodzina uciekła z Palestyny do Jordanii w 1948 r. „Ponieważ zaprzeczanie Nakby jest zaprzeczaniem mojego istnienia”

Netflix odmówił komentarza na temat filmu lub backlashu, zauważając tylko w e-mailu do THR, że Farha była „przejęciem”, a nie oryginałem Netflix.

Czytaj również:  Outfest po 40-tce: rocznica festiwalu filmów LGBTQ w Los Angeles

„Nie dotarliśmy do Netflixa, ale ich odpowiedź była bardzo jasna, ponieważ film jest na ich platformie, wyświetlili go, co wiele dla nas znaczy” – mówi Farha producentka Ayah Jardaneh. „To oznaczało dla nas ogromne wsparcie. Jesteśmy wdzięczni za ich odwagę.”

Jeśli celem przeciwników Farhy’było powstrzymanie ludzi przed obejrzeniem filmu, to wydaje się, że to się nie udało. Pokaz 1 grudnia w Al Saraya Theater w Jaffie odbył się zgodnie z planem. Od czasu premiery na Netflixie, ocena filmu na IMDB wzrosła – obecnie wynosi 8,6 na 10 punktów.

„Jesteśmy przytłoczeni ilością wsparcia, jakie film otrzymuje globalnie i jesteśmy wdzięczni każdemu, kto robi swoje, aby stanąć przeciwko temu atakowi i zapewnić, że o filmie będzie się mówiło i widziało”, powiedzieli twórcy w oświadczeniu. „Film istnieje, my istniejemy i nie zostaniemy uciszeni”.

Farha jest wyświetlany w Park Avenue Screening Room w Nowym Jorku w piątek, 9 grudnia, o godzinie 14:00. Po projekcji odbędzie się Q&A z twórcami filmu.

Latest Posts

Nie przegap