Jane Campion, nagrodzona Oscarem reżyserka filmu The Power of the Dog, uważa, że niedawna utrata subskrybentów przez Netflixa wpłynie na to, jak streamer podejdzie do tego, jakie treści produkuje i dystrybuuje w przyszłości.
W wywiadzie dla BBC News, Campion została zapytana o przegraną swojego filmu w kategorii najlepszy obraz podczas ceremonii wręczenia Oscarów 2022 na początku tego roku, ile Netflix faktycznie zaoferował jej za budżet Power of the Dog i gdzie może pójść jej strategia – zarówno z nowymi projektami, jak i istniejącymi kreatywnymi relacjami.
Reżyserka mówi, że jeśli chodzi o to, czy jej relacje ze streamerem będą miały wpływ, nie sądzi, że „byłoby to dla mnie trudne, gdybym chciała coś zrobić, ponieważ nawiązałam relację, a oni są niesamowicie lojalni.” Ale jeśli chodzi o nowe relacje i przyszłe projekty, Campion jest nieco mniej pewna.
„Myślę, że rzeczywiście będą bardziej wybredni w kwestii innych projektów lub, być może, co jest smutne, nie podejmą ryzyka związanego z ludźmi bez nazwisk,” mówi.
Komentarze Campion są następstwem czerwcowego raportu w The Hollywood Reporter na temat tego, jak streamer zareaguje po utracie 200,000 subskrybentów, co spowodowało 2 procentową redukcję zatrudnienia w firmie, czyli około 150 miejsc pracy. Najbardziej ucierpiały filmy fabularne, szczególnie działy rodzinnych filmów aktorskich i oryginalnych filmów niezależnych (które obejmują filmy o budżecie poniżej 30 milionów dolarów).
Ta utrata abonentów, według wielu źródeł, może spowodować, że firma skupi się bardziej na „robieniu większych filmów, robieniu lepszych filmów i wydawaniu mniejszej ilości filmów niż poprzednio” – chociaż szczegóły tego, co to będzie oznaczać w praktyce, były wtedy niejasne dla wielu pracowników, twórców i kierowników.
„Jeszcze kilka lat temu walczyliśmy o to, by zmonetyzować rynek małych filmów artystycznych” – powiedział Ted Sarandos podczas kwietniowej konferencji prasowej. „Dziś wypuszczamy jedne z najpopularniejszych i najczęściej oglądanych filmów na świecie. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy, rzeczy takie jak Don’t Look Up i Red Noticeoraz Adam Project, jako przykłady tego.”
Podczas gdy Campion nie jest pewna, jak może wyglądać przyszłość Netflixa pod względem treści, zaoferowała pochwałę dla streamera za wsparcie jej nagrodzonego Oscarem filmu. Odnosząc się do doniesień, że budżet filmu był „na północ od 30 milionów dolarów”, reżyserka zaprzeczyła, zauważając, że nie zaoferowali dokładnie tyle, ale „coś zbliżonego”.
Następnie przeszła do chwalenia streamera, mówiąc, że „film nie mógłby powstać bez nich”, ponieważ byli jedynymi, którzy „byli skłonni zbliżyć się” do tego, co przewidzieli w budżecie filmu.
Campion pochwaliła również firmę za kontynuowanie wsparcia dla pop-up’u filmowego, który założyła w Wellington, w Nowej Zelandii, w obliczu jej obecnej sytuacji finansowej. „Myślałam, 'O rany, mogą wycofać pieniądze, nie będą w stanie nadać im sensu’,” powiedziała. „Ale jestem naprawdę podekscytowana, że tego nie robią”.
Netflix nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.