10 lutego 2023 r. | 11:49

Dyrektor kreatywny Balenciagi, Demna, udzielił pierwszego wywiadu od czasu skandalu z reklamą BDSM marki w zeszłym roku.

Dom mody znalazł się pod ostrzałem pod koniec 2022 roku za dwie różne kampanie, z których jedna przedstawiała dzieci trzymające pluszowe misie, które były ubrane w skórzane stroje w stylu bondage.

Podczas gdy backlash – zarówno ze strony fanów jak i celebrytów – był szybki, firma odniosła się do kontrowersji i przeprosiła za charakter sesji. Demna również wydał oświadczenie, w którym nazwał reklamy „niestosownymi”.

Teraz gruziński projektant mody planuje zrobić sobie przerwę od drażnienia piór i skupić się na projektowaniu ubrań.

„Zdaję sobie sprawę, że moja praca była postrzegana jako prowokacyjna, ale ta konkretna sytuacja nigdy nie byłaby częścią mojej, no wiesz, prowokacyjnej natury”, powiedział Demna w wywiadzie dla Vogue.

Demna Gvasalia
Demna Gvasalia, który posługuje się tylko pierwszym imieniem, wcześniej przeprosił za „niestosowną” reklamę, a teraz mówi, że skupi się na tworzeniu ubrań, a nie na szokowaniu.
Patrick McMullan via Getty Images

„Balenciaga to dom, który ma ponad jedno stulecie i opiera się na silnych i pięknych wartościach twórczych, a ja byłem zajęty robieniem wszystkiego, co w mojej mocy twórczej, aby doprowadzić go do jego nowoczesnej aktualności, a nagle zostaliśmy zaatakowani i oznaczeni jako coś, czym wcale nie jesteśmy.”

Demna powiedział, że był „zszokowany” i „całkowicie oszołomiony”, gdy dowiedział się o rekwizytach dokumentów sądowych widocznych w tle innej reklamy Balenciagi, wydrukowanych z orzeczeniem Sądu Najwyższego w sprawie United States v. Williams – które potwierdziło, że prawa Pierwszej Poprawki nie obejmują promowania pornografii dziecięcej.

Obecność tych dokumentów w dwóch oddzielnych sesjach zdjęciowych, które były kręcone w różnych miejscach w odstępie kilku miesięcy, nazwał całkowitym „zbiegiem okoliczności”, ale przyrzekł, że będzie bardziej zaangażowany w każdy szczegół koncepcji kampanii swojej marki i zleci innym bardziej rygorystyczny nadzór nad szczegółami.

Firma wycofała pozew o 25 milionów dolarów, który wcześniej złożyła przeciwko producentom sesji zdjęciowej.

Czytaj również:  Priyanka Chopra w Indiach z Nickiem Jonasem prezentuje oszałamiającą suknię z tkaniny

„Z mojego osobistego punktu widzenia, jako dyrektor kreatywny, będę musiał teraz kwestionować absolutnie wszystko. To naprawdę zmienia mój sposób pracy, który wcześniej był bardziej instynktowny; robienie czegoś, co byłoby postrzegane jako być może prowokacyjne, tylko dlatego, że myślałem, 'Och, to jest zabawne'”, powiedział Demna.

„To jest część mojej nauki: Będę miał bardziej dojrzałe i poważne podejście do wszystkiego, co wypuszczam jako pomysł lub obraz. Postanowiłem wrócić do moich korzeni w modzie, jak również do korzeni Balenciagi, czyli robienia jakościowych ubrań – nie robienia wizerunku czy szumu.”

To może oznaczać odejście od ubierania celebrytów – Kim Kardashian wypowiedziała się na temat kontrowersji i odrzuciła kampanię z Balenciagą po tym, jak w przeszłości wystąpiła w reklamach domu mody.

Kim Kardashian
Kim Kardashian, która od dawna jest związana z Balenciagą, powiedziała, że ponownie rozważy swoje relacje z marką w następstwie skandalu.
Best Image / BACKGRID

Ani Nicole Kidman ani Bella Hadid, które wystąpiły w wiosennej kampanii Balenciagi, nie wypowiedziały się na temat kontrowersji.

Zhańbiony Kanye West, w międzyczasie, nadal robił zakupy w sklepach Balenciaga i wspierał markę, pomimo decyzji wytwórni o zerwaniu więzi z raperem „All of the Lights” po jego antysemickich tyradach i koszulkach „White Lives Matter”.

„To poważna praca, wiesz, że tworzenie ubrań. Nie chodzi o tworzenie wizerunku, buzzu czy którejkolwiek z tych rzeczy” – podsumował Demna. „Wracam do robienia kurtek. Od tego zaczął się ten dom i od tego zacząłem jako projektant.”

Balenciaga i Fundacja Keringa ogłosiły niedawno, że przez najbliższe trzy lata będą współpracować z National Children’s Alliance (NCA) w ramach jej nowo uruchomionego Instytutu Zdrowia Psychicznego.

Marka Demna planuje pokazać swoją kolejną kolekcję w marcu.