piątek, 17 maja, 2024

Ostatnie posty

Clu Gulager, aktor w „The Virginian”, „The Last Picture Show” i „Powrocie żywych trupów”, umiera w wieku 93 lat

Clu Gulager, prawdziwy kowboj z Oklahomy znany z występów w The Tall Man, The Virginian, The Last Picture Show i horrorach w tym The Return of the Living Dead, zmarł. Miał 93 lata.

Gulager zmarł w piątek z przyczyn naturalnych w domu w Los Angeles swojego syna Johna i synowej Diane, powiedzieli oni The Hollywood Reporter.

Gulager sportretował również protegowanego płatnego zabójcy Charliego Stroma (Lee Marvin) załatwionego przez szefa mafii (Ronald Reagan) w Zabójcy Dona Siegela (1964), mechanika wyścigowego u boku Paula Newmana w Wygrana (1969) oraz detektywa pracującego u boku postaci Johna Wayne’a w McQ Johna Sturgesa (1974).

Ostatnio pojawił się na dużym ekranie w takich ulubieńcach krytyki jak Tangerine (2015), Blue Jay (2016) i Once Upon a Time in Hollywood Quentina Tarantino (2019).

Występ Gulagera w The Killers przekonał Petera Bogdanovicha, by obsadził go w roli Abilene’a, kadrowego brygadzisty z pola naftowego, który kochał się w postaci Ellen Burstyn i uwodził Cybill Shepherd’s Jacy Farrow w opuszczonej sali bilardowej, w The Last Picture Show (1971).

Częściowo Cherokee, figlarny Gulager wybuchł na scenie we wrześniu 1960 roku, kiedy wystąpił jako Billy the Kid naprzeciwko Barry’ego Sullivana jako Pata Garretta w NBC’s The Tall Man. Dwa sezony później, serial został anulowany częściowo dlatego, że Kongres sprzeciwił się notorycznemu banicie Billy’emu, który „niedokładnie” został przedstawiony jako bohater dla młodych widzów.

„Ale zostawili The Untouchables on, który był bardzo brutalny,” zauważył Gulager w wywiadzie z 2015 roku. „Grałem na nim postać o nazwie 'Mad Dog’ Coll [in 1959], gdzie zastrzeliłem konia w wyścigu konnym, zabiłem małego chłopca w Brooklynie i odciąłem palce barmanowi. Ale zostawili to na ekranie, ponieważ uważali, że ten serial jest historycznie dokładny.”

Po gościnnym występie w dwóch odcinkach serialu NBC The Virginian, Gulager przybył do Medicine Bow, Wyoming, na początek trzeciego sezonu serialu w 1964 roku jako zastępca szeryfa Emmett Ryker. Pojawił się wraz z Jamesem Drury i Dougiem McClure w ponad 50 odcinkach przed odejściem w 1968 roku.

Czytaj również:  Jamie Lee Curtis chwali Karola G po tym, jak piosenkarz twierdzi, że okładka magazynu została sfotografowana: "We Are Not AI"

W The Return of the Living Dead (1985), Gulager sportretował szefa magazynu zaopatrzenia medycznego, który walczy z nieumarłymi. To była praca, którą wahał się przyjąć, powiedział. „Nieszczególnie chciałem to robić” – wspominał w 2017 roku. „Myślałem, że jestem jakby ponad to. I okazało się, że jeśli w ogóle zostanę zapamiętany, to właśnie za to zostanę zapamiętany… Zabiłem 18 zombie, a potem wróciły i mnie zneutralizowały!”

Gulager pojawił się w innym strasznym i wartym uwagi filmie z 1985 roku, A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy’s Revenge. Później zagrał barmana ze strzelbą w horrorze Feast (2005) i jego dwóch sequelach straight-to-video, a następnie pracował w Piranha 3DD (2012). Te cztery filmy zostały wyreżyserowane przez jego syna Johna.

Clu Gulager z Normanem Fell’em (w środku) i Lee Marvinem w filmie „The Killers.”Universal Pictures/Photofest

William Martin Gulager urodził się 16 listopada 1928 roku w Holdenville, leśnym miasteczku położonym około 75 mil od Oklahoma City. Jego ojciec, John, był aktorem z Broadwayu, który został sędzią hrabstwa, a matka, Hazel, pracowała dla Administracji Weteranów. Jego drugim kuzynem był Will Rogers.

Pseudonim jego taty pochodził od ptaków clu-clu – znanych po angielsku jako martins – które gniazdowały wokół rodzinnego domu. Po ukończeniu szkoły średniej i służbie w Korpusie Piechoty Morskiej USA, Gulager uczęszczał do Northeastern State College i Baylor University, gdzie otrzymał stypendium na studia w Paryżu u słynnego aktora i mima Jeana Louisa Barraulta (Les Enfants du Paradis) przed ukończeniem studiów w 1956 roku.

Pracował w telewizji na żywo w Nowym Jorku w takich programach jak Omnibus, The United States Steel Hour i Goodyear Playhouse przed przeprowadzką do Los Angeles w 1959 roku. Pojawił się w Wanted: Dead or Alive, Have Gun – Will Travel i Laramie i został zatrudniony do The Tall Man po tym, jak szef MCA Lew Wasserman zobaczył go grającego postać typu Elvis w CBS Playhouse 90.

„Byłem kowbojem z Oklahomy. Jeździłem po płotach [around cattle] w zimie, a latem byłem na polu, uważając na grzechotniki” – powiedział Gulager w wywiadzie z 2019 roku. „A później idziesz dalej i coś cię nachodzi i chcesz być aktorem. Cóż, mogłem grać kowboja i łatwo było mi jeździć na kucyku i nosić kapelusz.”

Czytaj również:  "Leave the World Behind" - trendy wśród ogólnokrajowego oburzenia komórkowego

Przyszły szef Universal i Columbia Pictures Frank Price, który wyprodukował i napisał do The Tall Man, zatrudnił Gulagera do The Virginian. „Byłem spłukany, kiedy wkroczyłem na [that show]”, powiedział w 2014 roku. „Musiałem prosić Franka Price’a, który go prowadził, o pracę. Zwolnił aktora z planu i zatrudnił mnie. Gdybym wiedział, że kogoś zwolnił, nie przyjąłbym tej pracy.”

W 1970 roku Gulager wystąpił wraz z Lloydem Bridgesem w dramacie NBC San Francisco International Airport, również wyprodukowanym przez Price’a, ale trwał on zaledwie sześć odcinków. W 1981 roku zagrał winiarza Chase’a Gioberti w pilocie serialu Falcon Crest, ale został zastąpiony przez Roberta Foxwortha, gdy serial został przejęty przez CBS.

Gulager powiedział, że bardzo dużo improwizował podczas tworzenia klasyka neo-noir The Killers. „Byłem zaskoczony, że Lee Marvin pozwolił mi robić te wszystkie rzeczy, tak naprawdę”, zauważył podczas wywiadu z Eddiem Mullerem po styczniowym pokazie filmu w 2020 roku w TCM’s Noir Alley. „Ale reżyser chciał, żebym wymyślił kilka rzeczy na [make the character] psychotyczkę, naprawdę wariatkę. Więc starałem się iść za tym.”

Gulager pojawił się również w takich programach jak Dr. Kildare; Bonanza; Mannix; Hawaii Five-0; Murder, She Wrote; Walker, Texas Ranger; i The MacKenzies of Paradise Cove oraz w filmach, w tym The Other Side of Midnight (1977), A Force of One (1979), Into the Night (1985), I’m Gonna Git You Sucka (1988), The Willies (1990) i My Heroes Have Always Been Cowboys (1991).

Wyreżyserował A Day With the Boys (1969), który był nominowany do Złotej Palmy dla najlepszego filmu krótkometrażowego w Cannes – a obiektywem był wielki László Kovács – i uczył aktorstwa z warsztatów w Hollywood.

Oprócz Johna i Diane, wśród ocalałych są jego syn Tom; żona Toma, Zoe; oraz wnuk Clu.

Czytaj również:  Tom Verlaine, wpływowy gitarzysta i autor piosenek w zespole Television, zmarł w wieku 73 lat

Był żonaty z piosenkarką-aktorką Miriam Byrd-Nethery od 1952 roku do jej śmierci w 2003 roku.

„Clu był tak samo opiekuńczy, jak lojalny i oddany swojemu rzemiosłu, dumny członek narodu Cherokee, łamiący zasady, ostry i bystry i po stronie – zawsze – uciśnionych” – zauważyła jego rodzina. „Był dobroduszny, zapalony czytelnik, czuły i życzliwy. Głośny i niebezpieczny.”

Latest Posts

Nie przegap