wtorek, 21 maja, 2024

Ostatnie posty

Festiwal Filmowy w Locarno powraca do przed-pandemicznej chwały na swoją diamentową rocznicę

23 sierpnia 1946 roku, zaledwie kilka miesięcy po inauguracyjnym festiwalu w Cannes, pierwszy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Locarno został otwarty pokazem włoskiego neorealistycznego klasyka Giacomo Gentilomo O sole mio.

Od początku festiwal miał na celu reprezentowanie pełnego spektrum kina, pokazując to, co obecny dyrektor zarządzający festiwalu Raphaël Brunschwig nazywa „kulturą o tysiącu twarzy”.

75. Festiwal w Locarno, który trwa od 3 do 13 sierpnia, trzyma się tych pierwszych zasad. Być może bardziej niż jakikolwiek inny duży festiwal z udziałem gwiazd, Locarno nadal balansuje na granicy między głównym nurtem Hollywood a eksperymentalną awangardą filmową.

Locarno 2022 rozpocznie się od światowej premiery action-thrillera Brada Pitta Bullet Train w reżyserii Deadpool 2 helmera Davida Leitcha, który powraca do Locarno po pokazie Atomic Blonde w 2017 roku. Tegoroczna impreza obejmuje również pokazy galowe Medusa Deluxe, brytyjskiej zagadki morderstwa osadzonej w świecie konkurencyjnego fryzjerstwa od U.K. thomasa Hardimana; thriller drogowy Anny Gutto Paradise Highway, z udziałem Juliette Binoche i Morgana Freemana; oraz bardzo oczekiwany Where the Crawdads Sing, tajemniczy thriller Olivii Newman z udziałem Daisy Edgar-Jones i Davida Strathairna.

Każdy z nich będzie traktowany w Locarno jak w starej Europie, z pokazem na słynnym Piazza Grande, oszałamiającym miejscu pod gołym niebem w centrum starego miasta, co jest najbardziej klasycznym sposobem oglądania filmów na świecie.

Lazy loaded image

Brad Pitt w filmie BULLET TRAIN, 2022.Scott Garfield /Sony Pictures Entertainment /Courtesy Everett Collection

Lazy loaded image

Paradise HighwayCourtesy of Lionsgate

Fani kina artystycznego również będą mieli co robić. Większość tegorocznych odkryć i niespodzianek Locarno znajdzie się w głównej sekcji konkursowej festiwalu, w której odbędzie się 17 światowych premier, w tym najnowsze filmy uznanych mistrzów, takich jak Aleksander Sokurow (rosyjsko-belgijski dramat Fairytale), Patricia Mazuy (francuski dramat policyjny Bowling Saturn), Iracko-francuski filmowiec Abbas Fahdel (dokument Tales of the Purple House), Austriak Nikolaus Geyrhalter (dokument ekologiczny Matter out of Place), Ming Jin Woo (częściowo animowany malezyjski dramat Stone Turtle), azerski reżyser Hilal Baydarov (dramat Sermon to the Fish).

Wśród młodych reżyserów walczących o Złotego Leoparda są: Niemka Helena Wittmann, której dramat Human Flowers of Flesh będzie pokazywany w konkursie; Carlos Conceiçao, który w Locarno będzie prezentował portugalsko-francusko-angolski dramat wojenny Tommy Guns ; oraz Włoch Alessandro Comodin, który na szwajcarskim festiwalu będzie prezentował dramat dokumentalny The Adventures of Gigi the Law .

„Festiwale filmowe celebrują talent osób zaangażowanych w tworzenie filmów – stanowią kreatywne centrum dla nawiązywania kontaktów i wymiany, utrzymują przemysł przy życiu i oferują profesjonalne możliwości aspirującym filmowcom i producentom, pozwalają odkryć i wypromować małe filmy” – mówi dyrektor artystyczna Locarno, Giona A. Nazzaro, która zauważa, że „ponad 3000 filmów” zostało zgłoszonych do rozważenia na tegoroczny festiwal. „Głównym wyzwaniem jest zawsze bycie uczciwym wobec tych, którzy zgłaszają swoje prace i bycie tak skoncentrowanym, jak to tylko możliwe, w próbie dostarczenia najlepszej możliwej selekcji, utrzymując jednocześnie żywą rozmowę pomiędzy członkami komisji selekcyjnej.”

Czytaj również:  alexa Nikolas, absolwentka "Zoey 101", odpowiada na przeprosiny Dana Schneidera i mówi, że "patrzenie wstecz jest dość przerażające"

Laureaci tegorocznych nagród za całokształt twórczości w Locarno – wśród nich producent horrorów Jason Blum (Get Out, Halloween), First Cow i Showing Up reżyserka Kelly Reichardt, eksperymentalna muzyczka-artystka-reżyserka Laurie Anderson i pionier kina politycznego Costa-Gavras (Z, Missing) – odzwierciedlają obejmującego ducha festiwalu, celebrując kino od najbardziej awangardowych eksperymentów po najbardziej wywrotowe hollywoodzkie filmy gatunkowe.

Nazzaro, który wcześniej pełnił funkcję delegata generalnego Międzynarodowego Tygodnia Krytyków Filmowych na Festiwalu Filmowym w Wenecji i jest członkiem komitetu artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie, zauważa, że Locarno „ma swoją własną tożsamość – [it’s] awangardowy festiwal ciętego języka z silnym klasycznym klimatem i lineupami, które zapewniają odkrycia i niespodzianki.”

Idylliczne położenie Locarno, przylegające do północnego brzegu malowniczego jeziora Maggiore i otoczone przez Alpy Szwajcarskie, stanowiło niewielką ochronę przed spustoszeniem przez COVID-19. Podobnie jak międzynarodowe festiwale na całym świecie, Locarno zostało zmuszone do przemyślenia wszystkiego podczas pandemii, przenosząc większość swoich działań online w 2020 roku, z zaledwie garstką fizycznych pokazów w lokalnych kinach.

2021 był wydarzeniem na żywo, ale festiwal zapewnił usługi online dla profesjonalistów z branży, którzy nie mogli podróżować, aby uczestniczyć w festiwalu.

W tym roku Locarno, które już przed pandemią przechodziło proces digitalizacji, będzie kontynuowane w trybie hybrydowym. Podczas gdy fizyczne wydarzenie pozostaje w centrum, organizatorzy trzymają się pewnych specyficznych dla pandemii usług cyfrowych, w tym Locarno Pro Online, internetowego programu branżowego zaprojektowanego w celu wspierania kina autorskiego.

Stworzony na potrzeby międzynarodowego przemysłu artystycznego, Locarno Pro Online oferuje szereg usług dla agentów sprzedaży, dystrybutorów, wystawców, producentów i twórców filmowych, wśród nich First Look, sekcję pokazującą filmy na każdym etapie postprodukcji, oraz Heritage Online, całoroczną bazę danych, w której streamerzy i potencjalni nabywcy mogą oglądać dostępne tytuły i mieć bezpośredni dostęp do właścicieli praw.

Czytaj również:  Byron Janis, jeden z największych pianistów XX wieku, umiera w wieku 95 lat

„[Before the pandemic hit] festiwale i rynki filmowe już wcześniej badały rozwiązania cyfrowe i modele hybrydowe, które mogą być cennym atutem w przyszłości, choć biznes w cztery oczy wciąż pozostaje kluczowy dla branży filmowej” – mówi szef Locarno Pro Markus Duffner. „Utrzymamy naszą strukturę Locarno Pro Online, umożliwiając tym, którzy nie są w stanie przyjechać do Locarno, śledzenie niektórych naszych działań i usług. Jest to okazja do rozszerzenia naszego zasięgu poza granice geograficzne Locarno i Szwajcarii, ale także do zaproponowania niektórych usług i działań przez cały rok.”

Nazzaro zauważa, że pandemia nie spowodowała obecnych zakłóceń w przemyśle niezależnym: „Samo postrzeganie kina i filmów ulegało dramatycznym zmianom [before], ale w jakiś sposób rzeczy czuły się tak, jakby mogły trwać wiecznie w tym samym trybie” – mówi. „Te dwa lata nie sprowokowały zmian, po prostu przyspieszyły to, co już się działo. COVID-19 dramatycznie przyspieszył transformacje w produkcji i wydaniu filmów, które były w trakcie realizacji na długo przed 2019 rokiem.”

Lazy loaded image

Dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Locarno Giona A. Nazzaro.Dzięki uprzejmości Locarno Film Festival / Ti-Press / Massimo Pedrazzini

Zgodnie ze swoją reputacją festiwalu awangardowego, Locarno stara się wyprzedzać przyszłe trendy. Najnowszą inicjatywą festiwalu, która ruszyła w tym roku, jest Locarno Green Project, który ma na celu zwiększenie świadomości na temat ekologicznej twórczości filmowej. W ramach tego projektu, we współpracy z World Wildlife Fund, przyznana zostanie nagroda Pardo Verde WWF, która uhonoruje film konkursowy najlepiej odzwierciedlający lub podnoszący świadomość na temat ważnej kwestii ekologicznej. W przygotowaniu jest również Zielony Fundusz Filmowy, mający na celu wspieranie projektów związanych z ochroną środowiska, który ma ruszyć w przyszłym roku.

„Wydarzenie kulturalne takie jak Locarno może generować, wspierać i rozpowszechniać nową perspektywę poprzez zachęcanie do tworzenia filmów i twórców, którzy szanują ekosystem i opowiadają nowe historie zdolne podnieść świadomość społeczną” – zauważa Brunschwig. „W tym momencie musimy przemyśleć nasze podejście i znaleźć nowe narzędzia, aby stawić czoła wyzwaniom przyszłości”.

Czytaj również:  Prognoza Feinberga: Zaktualizowane prognozy podczas głosowania na Oscary

Locarno kieruje się również w stronę młodszych filmowców próbujących zaistnieć w branży. Rozpoczynający się w tym roku program Locarno Residency ma na celu pomoc początkującym filmowcom poniżej 40 roku życia w ukończeniu ich pierwszego filmu fabularnego. Dziesięciu uczestników, wybranych przez zespół artystyczny Locarno na podstawie nadesłanych projektów filmowych i dotychczasowego przebiegu kariery, weźmie udział w 75. festiwalu w dniach 4-7 sierpnia i przedyskutuje swoje pomysły na fabułę z jury złożonym z trzech profesjonalistów z branży filmowej. Z pierwszej dziesiątki jury wybierze trzy projekty – dwa międzynarodowe i jeden szwajcarski. Każdy z tych trzech filmowców otrzyma intensywny tutoring, obejmujący zarówno sesje online, jak i osobiste, trwający rok, z sesją mentorską dotyczącą ich fabuły, która odbędzie się w dniach 5-18 grudnia w Wenecji, oraz drugą sesją scenariuszową, trwającą przez cały marzec 2023 roku, w Locarno w Fundacji Eranos.

„Locarno zawsze było znane jako festiwal, na którym powstają najswobodniejsze i najbardziej innowacyjne nowe [filmmakers]. Dlatego w czasie, gdy krajobraz produkcji przechodzi poważne zmiany, ważne jest, aby stanąć u boku młodych [filmmakers]” – mówi o inicjatywie programistka Locarno Daniela Persico. „W porównaniu z innymi programami rozwojowymi, pomyśleliśmy o projekcie, który byłby skrojony na miarę dla trzech kandydatów, którzy otrzymają ostatnie roczne stypendium. Celem będzie doprowadzenie ich do końcowego etapu pisania projektów i wzmocnienie ich struktury produkcyjnej poprzez ukierunkowane spotkania na festiwalu, interakcję z naszymi programami branżowymi.”

Ale w swoją diamentową rocznicę Locarno ma nadzieję na powrót do swojej przed-pandemicznej chwały i do swojej unikalnej równowagi między mainstreamem a niezależnością. Podczas gdy festiwal koncentruje się na przemyśle filmowym, Perciso zauważa, że wyjątkowa lokalizacja Locarno zapewnia jedyną w swoim rodzaju platformę startową dla filmów studyjnych. „Ponieważ jesteśmy naprawdę festiwalem publiczności” – mówi. „Nie ma lepszego wskaźnika niż 8000 miejsc [in the Piazza Grande] na otwartym powietrzu, aby poczuć, jak działa film”.

Latest Posts

Nie przegap