10 lutego 2023 r. | 11:49

Dyrektor kreatywny Balenciagi, Demna, udzielił pierwszego wywiadu od czasu skandalu z reklamą BDSM marki w zeszłym roku.

Dom mody znalazł się pod ostrzałem pod koniec 2022 roku za dwie różne kampanie, z których jedna przedstawiała dzieci trzymające pluszowe misie, które były ubrane w skórzane stroje w stylu bondage.

Podczas gdy backlash – zarówno ze strony fanów jak i celebrytów – był szybki, firma odniosła się do kontrowersji i przeprosiła za charakter sesji. Demna również wydał oświadczenie, w którym nazwał reklamy „niestosownymi”.

Teraz gruziński projektant mody planuje zrobić sobie przerwę od drażnienia piór i skupić się na projektowaniu ubrań.

„Zdaję sobie sprawę, że moja praca była postrzegana jako prowokacyjna, ale ta konkretna sytuacja nigdy nie byłaby częścią mojej, no wiesz, prowokacyjnej natury”, powiedział Demna w wywiadzie dla Vogue.

Demna Gvasalia
Demna Gvasalia, który posługuje się tylko pierwszym imieniem, wcześniej przeprosił za „niestosowną” reklamę, a teraz mówi, że skupi się na tworzeniu ubrań, a nie na szokowaniu.
Patrick McMullan via Getty Images

„Balenciaga to dom, który ma ponad jedno stulecie i opiera się na silnych i pięknych wartościach twórczych, a ja byłem zajęty robieniem wszystkiego, co w mojej mocy twórczej, aby doprowadzić go do jego nowoczesnej aktualności, a nagle zostaliśmy zaatakowani i oznaczeni jako coś, czym wcale nie jesteśmy.”

Demna powiedział, że był „zszokowany” i „całkowicie oszołomiony”, gdy dowiedział się o rekwizytach dokumentów sądowych widocznych w tle innej reklamy Balenciagi, wydrukowanych z orzeczeniem Sądu Najwyższego w sprawie United States v. Williams – które potwierdziło, że prawa Pierwszej Poprawki nie obejmują promowania pornografii dziecięcej.

Obecność tych dokumentów w dwóch oddzielnych sesjach zdjęciowych, które były kręcone w różnych miejscach w odstępie kilku miesięcy, nazwał całkowitym „zbiegiem okoliczności”, ale przyrzekł, że będzie bardziej zaangażowany w każdy szczegół koncepcji kampanii swojej marki i zleci innym bardziej rygorystyczny nadzór nad szczegółami.

Firma wycofała pozew o 25 milionów dolarów, który wcześniej złożyła przeciwko producentom sesji zdjęciowej.

Czytaj również:  Kim Kardashian dzieli się prywatnymi zdjęciami z Super Bowl po tym, jak jej pełen celebrytów apartament został uznany za "nudny

„Z mojego osobistego punktu widzenia, jako dyrektor kreatywny, będę musiał teraz kwestionować absolutnie wszystko. To naprawdę zmienia mój sposób pracy, który wcześniej był bardziej instynktowny; robienie czegoś, co byłoby postrzegane jako być może prowokacyjne, tylko dlatego, że myślałem, 'Och, to jest zabawne'”, powiedział Demna.

„To jest część mojej nauki: Będę miał bardziej dojrzałe i poważne podejście do wszystkiego, co wypuszczam jako pomysł lub obraz. Postanowiłem wrócić do moich korzeni w modzie, jak również do korzeni Balenciagi, czyli robienia jakościowych ubrań – nie robienia wizerunku czy szumu.”

To może oznaczać odejście od ubierania celebrytów – Kim Kardashian wypowiedziała się na temat kontrowersji i odrzuciła kampanię z Balenciagą po tym, jak w przeszłości wystąpiła w reklamach domu mody.

Kim Kardashian
Kim Kardashian, która od dawna jest związana z Balenciagą, powiedziała, że ponownie rozważy swoje relacje z marką w następstwie skandalu.
Best Image / BACKGRID

Ani Nicole Kidman ani Bella Hadid, które wystąpiły w wiosennej kampanii Balenciagi, nie wypowiedziały się na temat kontrowersji.

Zhańbiony Kanye West, w międzyczasie, nadal robił zakupy w sklepach Balenciaga i wspierał markę, pomimo decyzji wytwórni o zerwaniu więzi z raperem „All of the Lights” po jego antysemickich tyradach i koszulkach „White Lives Matter”.

„To poważna praca, wiesz, że tworzenie ubrań. Nie chodzi o tworzenie wizerunku, buzzu czy którejkolwiek z tych rzeczy” – podsumował Demna. „Wracam do robienia kurtek. Od tego zaczął się ten dom i od tego zacząłem jako projektant.”

Balenciaga i Fundacja Keringa ogłosiły niedawno, że przez najbliższe trzy lata będą współpracować z National Children’s Alliance (NCA) w ramach jej nowo uruchomionego Instytutu Zdrowia Psychicznego.

Marka Demna planuje pokazać swoją kolejną kolekcję w marcu.