Profesjonaliści, którzy konsultowali się przy „The Northman” i „Thirteen Lives”, wyjaśniają również, jak wnieśli autentyczność do portretów walki na miecze i nurkowania w jaskiniach.
-
How to Pilot a Fighter Jet Like Maverick
Reakcja kapitana marynarki wojennej Briana „Ferga” Fergusona na wieść, że aktorzy w filmie Paramountu Top Gun: Maverick mieliby wykonywać praktyczne akrobacje lotnicze przy użyciu samolotów Marynarki Wojennej, nie była raczej entuzjastyczna. „Z pewnością istniał sposób, by zrobić to szybciej, taniej, szybciej” – mówi doradca techniczny lotnictwa marynarki wojennej, który mimo wszystko przekonał się do tego, gdy zobaczył codzienny materiał filmowy. „Poszedłem, 'Och, teraz rozumiem. To by się nie udało w symulatorze” ” Jednak, aby aktorzy wyglądali nie tylko jak doświadczeni piloci myśliwców, ale byli wystarczająco wykwalifikowani, aby usiąść na fotelu pasażera Horneta, była długa droga. „Tom Cruise kazał nam ułożyć ten dogłębny program nauczania” – mówi koordynator lotniczy Kevin LaRosa. „W zasadzie zrobiliśmy pilotów” Przez trzy miesiące obsada (Cruise jest doświadczonym pilotem) przechodziła rygorystyczne szkolenie, zaczynając od szkoły przetrwania z zakresu fizjologii lotniczej – tzn. bycia przeciągniętym przez basen podczas noszenia spadochronu. „Jeśli coś miałoby się wydarzyć w samolocie i trzeba by się katapultować, mieliście doświadczenie, by zrobić to za pomocą tych urządzeń treningowych” – mówi Ferguson. Kiedy aktorzy zostali zakwalifikowani do radzenia sobie w sytuacji awaryjnej, LaRosa nauczył ich latać Cessną 172, a następnie zbudował ich tolerancję G i orientację przestrzenną. „Jeśli wygląda to tak, jakby lecieli, to dlatego, że równie dobrze mogliby lecieć” – mówi. Reszta to drobiazgowa symulacja, ze szczegółami, za które Ferguson wciąż otrzymuje pochwały od rówieśników, którzy widzieli film. „Nie chcesz, aby aktorzy dotykali drążka sterującego, gdy jesteś na wysokości 100 stóp i robisz 600 mil na godzinę. To mogłoby być katastrofalne. Pokazalibyśmy im, jak trzymać ręce, a piloci Marynarki Wojennej z przodu F-18 wywoływali zakręty, aby aktorzy mogli wykonać swoje ruchy” – mówi. „Ich wyczucie czasu jest perfekcyjne”.
-
How to Rampage Like a Viking
Wynajęta do nadania autentyczności ruchom wojowników z epoki wikingów do filmu Focus Features The Northman, brytyjska choreografka i artystka performatywna Marie-Gabrielle Rotie była nieco zagubiona. „Mamy do czynienia z czymś sięgającym nawet wcześniej niż X wiek, więc nie mamy żadnego autentycznego śladu tańca wikingów. Nie ma dla niego żadnego precedensu” – mówi. Rozwiązanie: „Musiałam coś wymyślić” Ekspertka od butoh, formy japońskiego teatru, w którym kontorty ciała wyrażają udrękę i zachwyt, pracowała nad stworzeniem surowej, ale celowej ekspresji fizyczności, która łączyłaby to, co duchowe, cielesne, zwierzęce i trzewne, aby stworzyć przemianę mężczyzn zmieniających się w bestie. „Berserkerzy to ogromni mężczyźni, którzy nie byliby delikatni ani nie poruszali się z wielką gracją. Musiałam z tym pracować” – mówi. Tę samą perspektywę zastosowała do walki na miecze w filmie. „Pierwotnie robiłam piękne spirale i ciosy, ale nawet walka na miecze nie mogła być standardowa” – mówi Rotie. „W końcu musieliśmy dojść do czegoś, gdzie miecz jest używany w dość brutalny sposób. Doszliśmy do jedności między ciałem a bronią” Reżyser Robert Eggers chciał również uwzględnić gryzienie tarcz. „Berserkerzy byli znani z tego, że żuli swoje tarcze, aby stworzyć więź grupową”, wyjaśnia Rotie. „Czy to tarcza, czy miecz, czy jakikolwiek rekwizyt, widzę to jako wysyłanie energii przez ciało do instrumentu” W przypadku norweskich rytuałów, Rotie dostarczyła aktorom serię ruchów, które następnie zostały połączone razem, czyniąc obsadę autorami materiału w takim samym stopniu jak sama choreografka. „Nie trenowaliśmy ich na śmierć” – mówi. „Ważne było, aby zachować tę surowość”.
-
How to Cave Dive Like a Professional
Gdyby nurek jaskiniowy Richard Stanton nie podpisał umowy z Amazon’s Thirteen Lives jako doradca techniczny, nie miałby do kogo zadzwonić. „Nasze techniki są unikalne i specyficzne dla nas” – mówi. „Nurkowanie jaskiniowe to i tak niszowa działalność, ale nasz styl jest jeszcze bardziej unikalny i dlatego odnieśliśmy sukces” W 2018 roku Stanton i kolega nurek jaskiniowy John Volanthen (grany przez Colina Farrella) stanął na czele ratowania drużyny piłkarskiej 12 i ich trenera z zalanej jaskini w Tajlandii – niesamowitego wyczynu, który Viggo Mortensen, obsadzony jako Stanton w filmie Rona Howarda, chciał się w pełni zanurzyć. Był tylko jeden problem. „Panowała pandemia, więc było mnóstwo telefonów z zoomem” – mówi Stanton, który dostarczył też Mortensenowi wczesny egzemplarz Aquanaut: A Life Beneath the Surface, aby uzyskać szczegółową relację z tego wstrząsającego doświadczenia. Nie mogąc zabrać aktora na samodzielne nurkowanie, Stanton połączył Mortensena z jego przyjaciółmi w północnej Hiszpanii. „Zabrali go do jaskini tylko po to, żeby się w niej poczuł. Nie pytał o pozwolenie produkcji na wypadek, gdyby powiedzieli „nie”” – mówi Stanton z uśmiechem. Na planie w Australii, wewnątrz magazynu przemysłowego, gdzie na potrzeby filmu stworzono trzy jaskinie, Stanton każdego dnia był przygotowywany do pracy z kamerą, na wypadek gdyby musiał się sportretować. Stwierdził, że jest lepiej wykorzystywany nad wodą. „Praca aktora z listy A polega na przyjmowaniu wskazówek, a ja po prostu dawałem im wskazówki: Tak wyglądam i tak zachowuję się pod wodą” – mówi. Od pokiereszowanych kombinezonów po napięcie stworzone przez Howarda, Stanton jest zadowolony z portretu. „Wszyscy uchwycili to naprawdę, naprawdę dobrze” – mówi. „Później mówili, że niektóre z nich były dość stresujące. Ale nie było tego widać na ich twarzach.”
-
Jak myśleć jak szef kuchni wyróżniony gwiazdką Michelin
Kiedy znany szef kuchni Dominique Crenn został poproszony o konsultację przy czarnej komedii Searchlight The Menu, większość zadania polegała na zaskakującym nie nauczeniu Ralpha Fiennesa jak gotować. „Każdego można nauczyć krojenia ziemniaków, ale nie każdego można nauczyć, jak prezentować się z autentycznością” – mówi Crenn, której zadaniem było zaszczepienie Fiennesowi mentalności trzygwiazdkowego szefa kuchni Michelin. „Szef kuchni jest dyrektorem, jest dyrygentem, jest odpowiedzialny za swój statek. Prowadzi zespół, jest też bardzo kreatywny, więc istnieje ta druga część jego osoby, która jest bardzo wrażliwym artystą. Chodziło o zaufanie.” Crenn spędził godziny – i wiele, wiele posiłków – w rozmowie z Fiennesem, aby pomóc mu zrozumieć psychologię kuchni i charakter jej pracy. „Szef kuchni na tym poziomie nie jest już tak naprawdę za linią. Jesteśmy twórcą, piszemy menu, pracujemy z sous chefem i szefem kuchni. Masz brygadę, która dosłownie wprowadza w życie twoje dzieło” – mówi. „Zadaniem Ralpha było upewnienie się, że zwraca uwagę na wszystkich. Wchodzisz do kuchni i ludzie myślą, że patrzysz prosto, ale twoje oczy są wszędzie. Wiesz o wszystkim, co się dzieje” Crenn chwali nie tylko Fiennesa, ale także jego ekranowy personel kuchenny za przybijanie ekstremalnej precyzji, która wyróżnia ten poziom doświadczenia gastronomicznego. „Ważna w tym filmie była integralność każdego ruchu,” mówi. „Każdy ruch był dokładnie taki, jak robimy to w restauracji: sposób, w jaki kucharze stoją na linii; sposób, w jaki talerzują jedzenie; jak serwer będzie trzymał wodę lub wino; jak obsługują osobę. Zawsze mówię, że to jest choreografia: Wszyscy musimy się zgrać. Detal jest wszystkim.”
Ta historia po raz pierwszy pojawiła się w listopadowym samodzielnym wydaniu magazynu The Hollywood Reporter. Aby otrzymywać magazyn, kliknij tutaj, aby zasubskrybować.
Biuletyny THR
Zapisz się na wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia
SubscribeSign Up