sobota, 11 maja, 2024

Ostatnie posty

Gabrielle Beaumont, pionierka reżyserki telewizyjnej, umiera w wieku 80 lat

Zmarła Gabrielle Beaumont, brytyjska reżyserka, która w ciągu swojej pięciodekadowej kariery przebiła się przez kobiety w Hollywood, kierując odcinkami takich seriali jak M*A*S*H, The Waltons, Hill Street Blues i Dynastia. Miała 80 lat.

Beaumont zmarła spokojnie 8 października w swoim domu w Fornalutx na Majorce w Hiszpanii, jej brat, aktor-producent Christopher Toyne, ogłosił w środę.

Jako jedna z najbardziej płodnych kobiet reżyserów w historii telewizji, nominowana do nagrody Emmy Beaumont zajmowała się również odcinkami Knots Landing, The Dukes of Hazzard, Miami Vice, Cagney & Lacey, Doogie Howser, M.D., L.A. Law, Dr. Quinn, Medicine Woman, Law & Order oraz trzy serie Star Trek, wśród wielu innych programów.

Po tym jak jej brytyjski horror The Godsend (1980) został otwarty w USA, Beaumont przyjechała do Hollywood w poszukiwaniu pracy i dostała spotkanie z Aaronem Spellingiem, przynosząc ze sobą dwie puszki filmów, przy których pracowała. (W tamtym czasie kobiety były oznaczone jako „mniejszość” w prawie kalifornijskim, a słynny producent telewizyjny był pod presją, aby zatrudniać kobiety za kamerą).

Spelling nie zawracał sobie głowy oglądaniem jej filmów, pytając ją: „Czy potrafisz, do cholery, reżyserować?” Odpowiedziała: „Do cholery, tak!” i jeszcze tej samej nocy była w samolocie, by wziąć udział w 1980 roku w odcinku ABC’s Vega$.

Spelling zatrudnił ją jeszcze wiele razy, w tym w Dynastii – lobbowała, by obsadzić swoją przyjaciółkę, Joan Collins, w roli Alexis – Hart to Hart, Hotel, The Colbys, Beverly Hills, 90210, 7th Heaven i Melrose Place.

Beaumont urodziła się w Londynie 7 kwietnia 1942 roku. Jej matka, Diana Beaumont, była główną damą w brytyjskich filmach i sztukach teatralnych; jej ojciec, Gabriel Toyne, był kaskaderem i aktorem, który uczył takich jak Laurence Olivier i Alec Guinness w sztuce walki mieczem.

Beaumont szkoliła się w BBC, weszła do przemysłu filmowego jako montażystka, a następnie pracowała jako pierwszy asystent reżysera i kierownik produkcji, zanim wyprodukowała takie horrory jak The Johnstown Monster i The Corpse , oba wydane w 1971 roku. Reżyserowała i produkowała również filmy dokumentalne i dramaty dla BBC.

Czytaj również:  Festiwal Filmowy w Locarno powraca do przed-pandemicznej chwały na swoją diamentową rocznicę

Później Beaumont reżyserowała telefilmy, w tym Death of a Centerfold: The Dorothy Stratten Story, 1993 Riders, 1995 The Other Woman – za który otrzymała nagrodę Humanitas – oraz 1998 Diana: A Tribute to the People’s Princess.

Została pierwszą kobietą, która wyreżyserowała odcinek Star Treka w 1989 roku w odcinku Next Generation „Booby Trap” Pracowała przy siedmiu odcinkach tego serialu, a także przy Deep Space Nine i Voyager.

Beaumont spędziła ostatnią dekadę swojego życia w Hiszpanii, gdzie kręciła reklamy i pisała. Ostatnio zaadaptowała The King’s General, książkę z 1946 roku napisaną przez jej kuzynkę Daphne du Maurier, jako miniserial, powiedział jej brat.

Była żoną brytyjskiego aktora, scenarzysty i artysty Olafa Pooleya oraz operatora Michaela J. Davisa. Oprócz jej brata, wśród ocalałych jest jej szwagierka, była dyrektor wykonawcza Disneya Esther Ewert.

Latest Posts

Nie przegap