niedziela, 19 maja, 2024

Ostatnie posty

Good Energy, USC’s Media Impact Lab publikują nowe badanie dotyczące obecności zmian klimatycznych w scenariuszu filmowym

Po opublikowaniu na początku tego roku podręcznika pisania scenariuszy w dobie zmian klimatycznych, Good Energy, organizacja non-profit zajmująca się doradztwem w zakresie historii, udostępnia teraz swoje badania dotyczące nieobecności kryzysu klimatycznego w dzisiejszych scenariuszach rozrywkowych. Badanie to, przeprowadzone we współpracy z USC Norman Lear Center’s Media Impact Project, ustanawia bazę dla uznania kryzysu klimatycznego w scenariuszach telewizyjnych i filmowych napisanych w latach 2016-2020.

„Zaczęliśmy prowadzić te badania mniej więcej w tym samym czasie w zeszłym roku, więc to był naprawdę roczny proces robienia badań, zdobywania danych i opracowywania ich razem, aby zobaczyć, co to oznacza”, mówi Anna Jane Joyner, założycielka Good Energy. „Przystępując do badania, spodziewaliśmy się, że liczby będą niskie. Tylko 2,8 procent [wszystkich analizowanych scenariuszy zawierających słowa kluczowe związane z klimatem] to dość rażący brak, gdy mówimy o zjawisku, którego dosłownie każdy człowiek na ziemi doświadcza w sposób zarówno intymny, jak i zbiorowy. Było to więc potwierdzeniem naszej pracy i tego, dlaczego to wszystko robimy.”

Erica Rosenthal, dyrektor ds. badań w USC Norman Lear Center, mówi, że jej zespół od ponad 20 lat bada występowanie różnych kwestii zdrowotnych i społecznych w rozrywce, zgodnie z misją projektu Media Impact. „W rzeczywistości jest bardzo mało badań na temat tego, jak często kwestie związane ze zmianami klimatycznymi są przedstawiane w rozrywce i jakie są apetyty widzów na te historie” – mówi. „Niewiele jest też badań na temat wpływu, jaki historie o klimacie mogą mieć na widzów, co chcemy zbadać i w przyszłych badaniach z Good Energy.”

Good Energy Project

Good Energy ProjectDzięki uprzejmości Good Energy Project

Zespół przeanalizował około 37 453 scenariuszy telewizyjnych i filmowych z tego pięcioletniego okresu, tworząc bazę danych transkryptów i wyszukując terminy z ich listy 36 słów kluczowych związanych z klimatem.

Czytaj również:  'Kung Fu', 'The Winchesters' odwołane w The CW

„Zmierzyliśmy częstotliwość, z jaką te wyszukiwane terminy się pojawiały i dokonaliśmy pewnych podziałów, aby zrozumieć, w jakich gatunkach się pojawiały i które sieci najczęściej zajmują się klimatem w swoich historiach, a także czy scenariusz, który wspomniał słowa kluczowe związane ze zmianami klimatycznymi, faktycznie odnosi się do działań, które ludzie mogą podjąć [sami]” – mówi Rosenthal.

Obecnie badania są dostępne w formie pliku PDF z otwartym dostępem do kodu źródłowego na stronach internetowych USC i Good Energy. Poza analizą scenariuszy, zespoły przeprowadziły ankietę wśród ponad 2000 osób i dowiedziały się, że prawie połowa z nich chciałaby widzieć zmiany klimatyczne uznawane w większym stopniu w scenariuszach rozrywkowych, a kolejna znaczna część osób jest otwarta na częstsze ich dostrzeganie.

Wśród sieci kablowych, Showtime miał największą liczbę wzmianek o klimacie. Jednak większy odsetek odcinków NatGeo (14,6 proc.) zawierał wzmianki o klimacie niż jakakolwiek inna sieć kablowa, a to za sprawą serii Mars. A HBO Max przewodziło streamerom w prawdopodobieństwie wzmianek o klimacie (6,4 proc. odcinków), podczas gdy Netflix miał najwięcej całkowitych wzmianek o klimacie, prawdopodobnie ze względu na samą ilość treści tej platformy.

„Myślę, że to, co naprawdę mnie zaskoczyło, to fakt, że widzowie wierzą, że dbają o zmiany klimatu bardziej niż robią to postacie w telewizji [i w filmie]” – mówi Joyner. „Uderzyło mnie również to, że kiedy katastrofy klimatyczne pojawiają się w telewizji i filmie – susze, fale upałów, pożary, potworne huragany – są one powiązane ze zmianami klimatycznymi w scenariuszu tylko w 10 procentach przypadków. Kiedy w scenariuszu pojawia się przemysł paliw kopalnych, jest on powiązany ze zmianami klimatycznymi tylko w 12% przypadków. Są to dwa obszary, w których wydaje się, że scenariusze powinny w większym stopniu nawiązywać do tych kwestii.”

Good Energy Project Extreme Weather Graphic

Good Energy Project Extreme Weather GraphicDzięki uprzejmości Good Energy Project

Jak wynika z danych, widzowie generalnie nie przypominają sobie, aby zmiany klimatyczne były obecne w scenariuszach rozrywkowych. Dwa najczęściej podawane przez widzów przykłady filmów z elementami klimatycznymi to jednak Dzień po jutrze i 2012, „film katastroficzny opowiadający o apokalipsie Majów, który nie ma nic wspólnego ze zmianami klimatu” – dodaje Joyner.

Czytaj również:  Prezes Brytyjskiej Komisji Filmowej Adrian Wootton o 100 latach "specjalnych relacji" między Wielką Brytanią a Hollywood (wyłączność)

„Ludzie są bardziej skłonni do podjęcia działań, które widzą wzorowane na rozrywce, zwłaszcza gdy widzą, że te działania przynoszą skutek. Nawet jeśli opowiadający nie mówią o zmianach klimatu w jakiś sposób, mogą włączyć pokazywanie tych działań, w zakresie oszczędzania energii, będąc [normalizowanymi]” – mówi Rosenthal.

Zespół Good Energy planuje przeprowadzić kolejną rundę analizy danych w przyszłym roku, analizując scenariusze z lat 2021 i 2022, i prawdopodobnie będzie powtarzać ten proces badawczy co dwa lata, aby zobaczyć, jak zmieniają się narracje, jeśli w ogóle. W międzyczasie Good Energy uruchamia również warsztaty „soczewki klimatycznej”, w ramach których pracuje z około 150 pisarzami, aby pomóc twórcom z branży rozrywkowej odkryć, jak stworzyć postacie, które doświadczają zmian klimatycznych tak, jak my w rzeczywistości, oraz wykorzystać „soczewkę klimatyczną” jako ramy dla szerszego podejścia do łuku opowieści.

„Odkryliśmy dzięki badaniom jakościowym, że kiedy mówimy 'opowiadanie o klimacie’ lub 'opowiadanie o klimacie’, jest to źle rozumiane, ponieważ ludzie myślą, że prosimy ich o napisanie zupełnie nowego rodzaju historii lub [stworzenie] zupełnie nowego gatunku, ale tak naprawdę mówimy, że niezależnie od tego, jaki to gatunek lub jaka jest historia, czy dzieje się ona dzisiaj, czy za kolejne 100 plus lat, zmiana klimatu jest już częścią tej historii” – mówi Joyner.

Good Energy

Dobra EnergiaDzięki uprzejmości Good Energy

W serialu CBS Madam Secretary, przy którym Joyner była konsultantką, pojawiło się więcej wzmianek o samych zmianach klimatu niż w jakiejkolwiek innej sieci telewizyjnej; 7,5 procent odcinków serialu zawierało przynajmniej jedną wzmiankę o klimacie.

Oprócz wspierania poszczególnych produkcji, zespół Good Energy współpracuje również z kilkoma sieciami i platformami streamingowymi, aby lepiej włączyć rozmowę o klimacie do ich produkcji

„Celem jest współpraca z przemysłem rozrywkowym, aby opracować nie tylko dokładniejsze, ale bardziej autentyczne historie o zmianach klimatu. Nie chodzi o wygłaszanie kazań dla widzów, ale o odzwierciedlenie ich wartości” – mówi Rosenthal. „Nasze badania wykazały, że to, czego widzowie naprawdę chcą w rozrywce, to możliwość rozwijania relacji z postaciami, które w ich odczuciu podzielają ich wartości, obawy i lęki. Nie czują jednak, że istniejące postacie podzielają ich obawy związane z kryzysem klimatycznym; to coś, o czym ludzie nie rozmawiają i w rezultacie nie widzimy tego odzwierciedlenia w rozrywce.”

Czytaj również:  Harvey Weinstein trafił do szpitala po tym, jak jego wyrok za gwałt został unieważniony w Nowym Jorku

Latest Posts

Nie przegap