Filmowcy Gina Prince-Bythewood i Reginald Hudlin zostali uczczeni w środę wieczorem na ósmej przedoscarowej kolacji Icon Mann, firmy medialno-konsultingowej prowadzonej przez Tamarę Houston, która zajmuje się honorowaniem osiągnięć artystów kolorowych i zapewnieniem miejsca spotkań dla potężnych Czarnych mężczyzn, w szczególności.
Podczas eleganckiej ceremonii w Waldorf Astoria w Beverly Hills, którą poprowadził prezenter CBS News Errol Barnett, wielu najznamienitszych członków hollywoodzkiej czarnej społeczności zebrało się, by uczcić weteranów filmowych stojących za dwoma z najbardziej uznanych filmów 2022 roku – dramatem historycznym Sony Prince-Bythewood The Woman King oraz dokumentalnym filmem Apple TV+ Sidney – oba te filmy zostały w rażący sposób pominięte w uznaniu przez Akademię Filmową.
Być może nieprzypadkowo pierwszą osobą, która wzniosła toast za Prince’a-Bythewooda – odbiorcę Maverick Award „za przełamanie granic w filmowym i telewizyjnym przedstawianiu afrykańskich diaspor” – był wiceprezes Akademii ds. relacji z członkami i nagród, Shawn Finnie. Zauważył on, że nie istnieje żadna nagroda, która mogłaby odpowiednio potwierdzić kulturowy wpływ filmów Prince’a-Bythewooda, do których należą również filmy z 2000 roku Love & Basketball, z 2008 roku The Secret Life of Bees, z 2014 roku Beyond the Lights i z 2020 roku The Old Guard.
Następnie mąż Prince-Bythewood, filmowiec Reggie Rock Bythewood, mówił o wytrwałości swojej żony: „Ona wpada na pomysł, trzyma się go, nie ma znaczenia co lub kto stoi na drodze, a ona dostaje się na przód kolejki”
Wspomniał również o kolacji w zeszłym tygodniu z ich 22-letnim synem w Nowym Jorku, podczas której podsłuchali „białą parę po sześćdziesiątce” rozmawiającą o filmach, „i było bardzo jasne, że facet jest głosującym członkiem Akademii.” Kiedy zaczęli dyskutować o BAFTAs, Bythewood powiedział: „Byłem jak, 'Hej, słyszałem, że rozmawiacie. Byłem właśnie na BAFTAs A oni byli jak, 'Naprawdę? Czy byłeś tam z jakimś filmem?’ Powiedziałem, 'Nie, właściwie to film mojej żony, The Woman King.’ To było jak, puste. A ja powiedziałem: „Wiesz, z główną rolą Violi Davis ? Oni na to, 'Oh, naprawdę? Gdzie możemy go zobaczyć? Ja na to, że w porządku, cóż, „Jest teraz na Netflixie” I sprawdzam, nie byli jawnymi rasistami, byli bardzo osobiści, prawda? Ale jest taki rozdźwięk.”
Kontynuował, „Może niektórzy z was widzieli lub słyszeli o tym artykule, który Gina zamieściła w The Hollywood Reporter? Dziękuję wszystkim, którzy go zamieścili i wspierali. Było tam kilku nienawistników, a niektórzy pytali „Dlaczego ktoś taki jak Gina, kto ma tak wspaniałą karierę, miałby się wypowiadać?” Ale sprawa wygląda tak: w historii Nagród Akademii, nigdy nie było czarnej osoby, która wygrała w kategorii najlepszy reżyser… w historii Akademii, nigdy nie było czarnej kobiety nominowanej w tej kategorii…. Więc sprawdźcie to: jeśli nie jesteście zadowoleni z bycia na końcu kolejki, wyzywajcie ich.”
Prince-Bythewood, w swojej mowie akceptacyjnej, mówiła o misji, która przewija się przez jej dorobek: „Od początku walczyłam, by opowiadać historie Czarnych kobiet i dziewcząt oraz przeformułować narrację o tym, kim jesteśmy i kim możemy być. Chcę, żebyśmy patrzyły w górę na ekran i widziały siebie odzwierciedlone w sposób, który nas inspiruje, abyśmy mogły aspirować do bycia. I jestem dumna z Czarnych mężczyzn, których skupiłam w swojej pracy – są warstwowi, kochający, silni, wrażliwi, bohaterscy i prawdziwi. Jestem w stanie dobrze ich opisać, ponieważ mam w domu tak niesamowity przykład silnego Czarnego mężczyzny. Prawdziwi silni czarni mężczyźni celebrują silne czarne kobiety i podnoszą je na duchu. Reggie zawsze był moim największym mistrzem. Nie ma ograniczeń co do tego, jak daleko jego zdaniem mogę zajść. Oboje dążymy do wielkości, a jest to zakorzenione w miłości do naszych ludzi i wspólnym przekonaniu, że możemy zmienić świat naszą pracą.”
Zamknęła, „Sukces Black Panther otworzył drzwi dla The Woman King, a teraz sukces The Woman King sprawi, że te drzwi pozostaną otwarte dla kolejnych niesamowitych opowieści o naszej historii i naszej kulturze.”
Aby wręczyć nagrodę Icon Award „za całokształt twórczości w branżach kreatywnych” Hudlinowi, który siedział obok współprzewodniczącego Disney Entertainment i wieloletniego przyjaciela Dana Waldena, polityczny aktywista i komentator Van Jones mówił o tym, jak wiele komiksy Hudlina z lat 90. o Czarnej Panterze znaczyły dla Jonesa, gdy był zastraszanym dzieckiem, a także dla wielu innych osób. Jones następnie zaskoczył Hudlina wiadomością wideo od wiceprezydent Kamali Harris, wieloletniej przyjaciółki, którą Hudlin i jego żona, Chrisette Hudlin, umówili na randkę w ciemno w 2013 roku z jej przyszłym mężem, Dougiem Emhoffem. Harris opisał Hudlina jako „wyjątkowego artystę i jednego z moich najbliższych przyjaciół, brata Reggiego…członka mojej rozszerzonej rodziny” i podkreślił, że „Reggie Hudlin przyniósł radość i inspirację milionom ludzi.”
Hudlin, odbierając nagrodę, powiedział o swojej karierze: „Naprawdę skupiłem się na tworzeniu planów na życie dla czarnych mężczyzn i czarnych rodzin, ponieważ jako czarni mężczyźni musimy być mężczyznami, na których zasługują czarne kobiety. I po prostu myślę, że ogólnie musimy marzyć więcej. Wiesz, Ameryka wali się wokół nas, a to dlatego, że jest grupa ludzi, którzy nie radzą sobie z prawdą o tym kraju i nie radzą sobie z uczestnictwem w merytokracji. Więc my – ludzie, którzy zbudowali ten kraj – musimy żyć zgodnie z szansą, jaką stworzyli dla nas nasi przodkowie. Musimy przestać walczyć z władzą i być władzą. Wielu ludzi nie chce słuchać opowieści o dawnych czasach – 'Och, to porno tortury, nie chcę tam wracać’ – ale jeśli nie kontrolujesz przeszłości, nie kontrolujesz teraźniejszości, co oznacza, że nie kontrolujesz przyszłości. Więc nie chodzi o opowiadanie 'torture porn’, chodzi o opowiadanie historii o odporności i błyskotliwości, zwycięstwie i podkładaniu nogi pod tyłek, bo kto nie chce tego oglądać?”
Podczas środowego spotkania uhonorowano również: Uzodinma Iweala, dyrektor generalny The Africa Center w Nowym Jorku, „za przekształcenie światowego zrozumienia i zaangażowania we współczesną Afrykę poprzez sztukę i kulturę”