wtorek, 7 maja, 2024

Ostatnie posty

Jak 11-krotnie nominowany do Oscara film „Poor Things” wzbogacił się w światowym box office

Podejmując decyzję o nakręceniu filmu Poor Things greckiego reżysera Yorgosa Lanthimosa, wytwórnia Searchlight Pictures i firma macierzysta Disney wierzyły, że film będzie w stanie zarobić ponad 100 dolarów w globalnej kasie. W końcu projekt ponownie łączył Lanthimosa z Emmą Stone, jedną z hollywoodzkich aktorek, która zagrała w nominowanym do Oscara The Favourite, podczas gdy on sam stał się kultowy. Ale kiedy kierownictwo zobaczyło ukończony film, niektórzy mieli wątpliwości, według jednego ze źródeł bliskich projektowi.

Czy widzowie zaakceptują gatunkową, wiktoriańską opowieść o doktorze Frankensteinie, który umieszcza mózg dziecka w ciele umierającej matki, aby uwolnić kobietę o błogiej niewinności, która nie myśli o masturbacji na oczach innych lub wypluwaniu kęsa jedzenia w eleganckiej restauracji. Rozpoczyna hedonistyczną przygodę z rozpustnym prawnikiem – jej słowem na seks jest „wściekły skok” – ale nieszczęścia prawdziwego świata zaczynają się wkradać, gdy jest świadkiem ubóstwa i cierpienia. Kradnie pieniądze swojego kochanka, aby pomóc tym, których widziała, i jest niezrażona, gdy pozostają bez środków do życia i bezdomni, więc zostaje prostytutką o dobrym sercu, aby zarobić na życie. Ostatecznie opowieść zatacza pełny krąg, a ona w pełni uczestniczy w wybranym przez siebie życiu.

Przed oscarowym weekendem Poor Things zarobił ponad 105 milionów dolarów w globalnej kasie, stając się najlepiej zarabiającą limitowaną premierą 2023 roku i najlepiej zarabiającym filmem Lanthimosa w historii, po przekroczeniu 95,6 miliona dolarów zarobionych na całym świecie przez The Favourite, jego absurdalną komedię historyczną z Olivią Colman w roli królowej Anny.

Poor Things zmierza na niedzielną ceremonię rozdania Oscarów z 11 nominacjami, najwięcej ze wszystkich filmów za Oppenheimer z 13 nominacjami. Stone jest uważana za faworytkę wraz z Lily Gladstone (Killers of the Flower Moon) dla najlepszej aktorki, choć wielu uważa, że Gladstone ma przewagę. Film walczy również o nagrodę za najlepszy film i reżyserię. Prawdziwym zwycięstwem może być jednak wzmocnienie walczącego o kasę kina artystycznego, 100 milionów dolarów lub więcej jest porównywalne z tentpole zarabiającym 1 miliard dolarów (OK, może to przesada).

Czytaj również:  Streaming Ratings: "Avatar: The Last Airbender" ma premierę nr 1

Wśród pretendentów do miana najlepszego filmu jutrzejszej ceremonii, plasuje się na 4. miejscu zarówno pod względem krajowej, jak i globalnej sprzedaży biletów, za Barbie (1,44 miliarda dolarów), Oppenheimer (958 milionów dolarów) i Killers of the Flower Moon (158,2 miliona dolarów).

Poor Things nie było łatwe do sprzedania.

„Zawsze chcieliśmy i mieliśmy nadzieję, że Poor Things przyniesie ponad 100 milionów dolarów, ale na obecnym rynku nie ma już gwarancji, zwłaszcza w przypadku bardziej wyrafinowanych i oryginalnych filmów” – mówi Tony Chambers, szef Disneya ds. globalnej dystrybucji kinowej. „Jest to świadectwo siły i jakości filmu, kampanii reklamowej i taktycznej strategii wprowadzania na rynek, że po skromnym starcie jesteśmy teraz na dobrej drodze, aby ostatecznie osiągnąć 115 milionów dolarów na całym świecie”

Rebecca Kearey, szefowa Searchlight ds. operacji międzynarodowych i biznesowych, mówi, że pierwszą kluczową wygraną z marketingowego punktu widzenia było zabranie filmu na Festiwal Filmowy w Wenecji, który zawsze stanowi dobry miernik sposobu myślenia zagranicznych krytyków i pisarzy.

„Byłem na pierwszym pokazie prasowym i zauważyłem, że włoska prasa i prasa międzynarodowa naprawdę podchwyciły humor. Podczas pierwszego pokazu prasowego było dużo śmiechu, a ja czułem się bardzo usatysfakcjonowany. Ten film rzeczywiście ma w sobie dużo humoru, ale to także film Yorgosa. Jest mrok, jest światło, jest dramat, jest humor, jest to wszystko, co się dzieje, a ty po prostu nie wiesz, jak ta granica zostanie przekroczona przez media.”

Jednym z wyzwań dla Poor Things w Wenecji był trwający strajk SAG-AFTRA, co oznaczało, że jego gwiazdy nie mogły wziąć w nim udziału. Zamiast tego reżyser i jego szefowie działów byli na służbie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Z Wenecji Searchlight i Lanthimos udali się na Festiwal Filmowy w Telluride. (Stone zwrócił na siebie uwagę, uczestnicząc w festiwalu jako fan). Do czasu grudniowej premiery Poor Things zagrał na 40 międzynarodowych festiwalach filmowych (obsada stała się dostępna dopiero po zakończeniu strajku 9 listopada).

Czytaj również:  Sundance: Najgorętsze imprezy i wydarzenia festiwalu (aktualizacja)

Po tym, jak Włosi zareagowali w Wenecji, studio zorganizowało tam inne wydarzenia. Opłaciło się. Włochy zrównały się z Wielką Brytanią pod względem sprzedaży biletów – film zarobił ponad 9 milionów dolarów w każdym kraju – i oczekuje się, że stanie się najbardziej dochodowym terytorium w ten lub następny weekend. Podczas gdy lwia część zagranicznych wpływów The Favourite, czyli 21 milionów dolarów, pochodziła z Wielkiej Brytanii, Poor Things osiągnął lepsze wyniki w większości krajów Europy i Ameryki Łacińskiej.

„Yorgos zbudował fantastyczny świat, który ma południowoeuropejską wrażliwość. Ma w sobie coś z Salvadora Dalego” – mówi Kearey.

Z kolei Poor Things zarobił ponad 5 milionów dolarów w Meksyku (w porównaniu do 773 tysięcy dolarów dla The Favourite i prawie 3,5 miliona dolarów w jego rodzimej Grecji, co jest najlepszym wynikiem w historii jednego z filmów Lanthimosa.

W Wenecji Poor Things zdobył Złotego Lwa, podobnie jak Kształt Wody i Nomandland, zanim zdobyły Oscara za najlepszy film. W tym roku jednak wszystkie szanse są na to, że Oppenheimer zdobędzie najwyższe wyróżnienie. Zwycięstwo kasowe Poor Things nie jest jednak sprawą błahą, a dla Searchlight jest ono o tyle korzystne, że David Greenbaum, prezes tego specjalistycznego studia, przejął dawną posadę Seana Baileya, kierującego studiem Disneya zajmującym się filmami akcji na żywo.

„Są pewne filmy, które na pierwszy rzut oka wydają się być oczywistymi pretendentami do Oscara, ale mało prawdopodobnymi kandydatami do globalnego sukcesu kasowego” – mówi Paul Dergarabedian z Comscore. „Poor Things to jeden z tych rzadkich filmów, który wspiął się na grzbiet kulturowej i kasowej fali, jednocześnie przekraczając fakt, że nie ma najbardziej komercyjnych koncepcji, a mimo to stał się „obowiązkowym” doświadczeniem budującym rozpęd aż do oscarowego weekendu”

Latest Posts

Nie przegap