piątek, 17 maja, 2024

Ostatnie posty

Jak Marlee Matlin i Troy Kotsur pomogli nagrodom Media Access Awards 2023 przejść do historii

Kiedy Marlee Matlin rozpoczęła swoją karierę 35 lat temu, mówi, że nie było „nic” pod względem dostępności w przestrzeni przemysłu nagród. Ale to zaczęło się zmieniać, zwłaszcza po zwycięstwie jej filmu CODA w kategorii najlepszy film w 2022 roku, w tym podczas rozdania Oscarów w 2023 roku, gdzie zauważyła „znaczną poprawę”

„Widziałam zmiany w rozdaniach nagród i tym, jak są one postrzegane przez ludzi, którzy w nich uczestniczą, przez producentów, przez ludzi, którzy podejmują decyzje o tym, co zaprezentować na antenie – wszystkie małe rzeczy” – mówi The Hollywood Reporter. „CODA naprawdę zmieniła zasady gry i wywarła ogromny wpływ na równość, dostępność i ogólne postrzeganie ludzi”

Oscary, dla których Matlin zasiada w Radzie Gubernatorów Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, w ciągu ostatnich kilku lat objęły wiodącą rolę wśród głównych hollywoodzkich nagród, starając się uczynić bardziej dostępną ceremonię osobistą i transmisję telewizyjną. Jednak według aktorki, duża część przestrzeni wciąż działa z deficytem, szczególnie w jej doświadczeniu, jeśli chodzi o talenty niesłyszących.

„Z tego, co zauważyłem, niestety nadal musimy przypominać ludziom, że będą w nich uczestniczyć osoby niesłyszące. Musimy im przypominać, że jeśli tak, to muszą być tam tłumacze, aby ułatwić zrozumienie tego, co się dzieje. Musimy im przypomnieć, że pokaz musi być opatrzony napisami. Musimy upewnić się, że tłumacze są odpowiednio oświetleni dla osób niesłyszących i gdzie siedzą, aby mogli jednocześnie oglądać pokaz i widzieć tłumacza”, wyjaśnia.

Matlin mówi, że wiele razy zdarzyło się, że jej sprawiedliwy „dostęp nie był stuprocentowy” W takich przypadkach uprzejmie, ale stanowczo zabiera głos, pełniąc podwójną rolę jako uczestnik i doradca ds. dostępności w momentach, gdy wszystko jest już dopięte na ostatni guzik. W przypadku jednej z prób, spowodowało to nieoczekiwane godzinne opóźnienie.

„Nie chcę nazywać tego zamartwianiem się, ale wciąż uczestniczę w zajęciach z czymś w tyle głowy mówiącym: 'Jak to będzie wyglądać? Kim są tłumacze? Gdzie oni to umieszczą? Gdzie będziemy siedzieć?” – mówi. „Coraz więcej mówi się o DEI – wszyscy w Hollywood. Ale zapominają o dostępie i dostępności. Zapominają, że jest wśród nas grupa, która potrzebuje dostępu, by być częścią całego obrazu”

Czasami kwestie związane z dostępem nie są nawet wywoływane przez organizację planującą wydarzenie. Zdobywczyni Oscara i jej wieloletni tłumacz Jack Jason przypomnieli THR, jak podczas jednej z ceremonii znany filmowiec i jego goście otwarcie kwestionowali, dlaczego Matlin siedziała przy stole najbliżej sceny, a oni nie. Duet przyznaje, że jest to miejsce zwykle zarezerwowane dla największych nazwisk wieczoru, ale twierdzą, że Matlin została tam umieszczona, aby wspierać jej dostęp do programu i widoczność tłumacza ASL.

„Musisz edukować te pokazy nagród dotyczące tego, gdzie osoby niesłyszące powinny siedzieć, oświetlenia i gdzie powinien znajdować się tłumacz” – mówi CODA współgwiazda Matlin i inny zdobywca Oscara Troy Kotsur THR. „Czasami próbują nagrywać mnie, a nie mojego tłumacza języka migowego, a ja mówię: „Hej, to mój tłumacz potrzebuje mikrofonu. Nie ja.”

Od lewej: Deborah Calla, Troy Kotsur, Allen Rucker i Marlee Matlin na dywanie Media Access Awards 7 listopada. Tommaso Boddi/Getty Images for Media Access Awards

Obieg nagród był historycznie wyzwaniem dla niepełnosprawnych artystów, ale jest co najmniej jedna ceremonia, o której Kotsur i Matlin mówią, że była stałym sojusznikiem i wsparciem: Media Access Awards.

Założone przez Normana Leara w 1973 roku, coroczne wydarzenie rozpoczęło się jako śniadanie, ale zostało odnowione po przejęciu przez Deborah Calla i Allena Ruckera w 2010 roku. Obecnie prezentowane przez Easterseals Disability Services, MMA ewoluowało w jedną z największych i ekskluzywnych uroczystości branżowych dla aktorów, filmów i projektów telewizyjnych z udziałem niepełnosprawnych postaci i wykonawców, pomagając w przedstawianiu i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w Hollywood.

W ramach ceremonii w 2023 roku, nagrody – przyznane nieco ponad miesiąc przed rozpoczęciem sezonu głównych nagród – zostały poprowadzone przez Kotsura i Matlin podczas osobistego wydarzenia honorującego niepełnosprawnych członków branży i pełnosprawnych sojuszników. W tym Simon Cowell; New Amsterdam producenci wykonawczy Peter Horton i David Shulner; Still: A Michael J. Fox Movie reżyser Davis Guggenheim; Dahmer reżyser Paris Barclay; The Sex Lives of College Girls aktor Lauren „Lolo” Spencer; agenci castingowi Danielle Aufiero i Amber Horn; oraz Daruma aktor Tobias Forrest.

Podczas gdy w historii MMAs występowali gospodarze ze społeczności Głuchych wraz z osobami z szerszej społeczności osób niepełnosprawnych, ceremonia w 2023 roku to pierwszy raz, kiedy zrobiło to dwóch niesłyszących wykonawców.

„W przeszłości wszystkie te drzwi były zamknięte, więc miło jest widzieć, jak zaczynają się otwierać”, powiedział Kotsur THR przed pokazem. „To świetny sposób na zwiększenie świadomości na temat języka migowego i pokazanie opinii publicznej, jak możemy pracować jako zespół i jak możemy płynnie współpracować z tłumaczami, którzy mówią za nas. Myślę, że pomoże to Hollywood myśleć nieszablonowo podczas rozdania nagród i w różnych studiach.”

Czytaj również:  Przychody z reklam politycznych napędzają Nexstar w czwartym kwartale, The CW wykazuje 94 mln dolarów straty

„Marlee i ja jesteśmy nagrodzonymi Oscarem niesłyszącymi aktorami” – dodał Kotsur. „Więc naprawdę wspaniale było dzielić się tym i świętować to ze sobą i z publicznością.”

Tegoroczna gala będzie również pierwszą w historii MMA: Nagrana ceremonia z 7 listopada zostanie wyemitowana w niedzielę, 3 grudnia w KCET, a następnie ponownie w PBS SoCal 15 grudnia, a cały program będzie również dostępny do transmisji strumieniowej na odpowiednich stronach internetowych każdego nadawcy i bezpłatnej aplikacji PBS w całym kraju. „Czujemy się bardzo szczęśliwi, że możemy współpracować z PBS SoCal/KCET i serwisami streamingowymi” – mówi producent wykonawczy Deborah Calla. „Byli fanami programu i naszej misji i przyjęli nas do swojej rodziny z otwartymi ramionami”

Są to duże kroki dla programu, który może zaoferować plan dla szerszej społeczności nagród, która wciąż stoi przed wyzwaniami związanymi z dostępnością – takimi jak odpowiednie napisy podczas transmisji telewizyjnej i środki dla niepełnosprawnych prezenterów, aby mieli równy dostęp do sceny.

„Media Access Awards wiedzieli, co robią. Było znacznie płynniej i była to duża różnica” – powiedział Kotsur o swoim czasie prowadzenia programu 2023. „Myślę, że to naprawdę ważne, aby dali przykład reszcie branży i reszcie rozdań nagród, że osoby niepełnosprawne są różnorodne. Nie jesteśmy monolitem i nie jest to uniwersalne [podejście] do każdego rozdania nagród.”

Marlee Matlin i Troy Kotsur współgospodarzami 2023 Media Access Awards w Avalon Hollywood & Bardot. Tommaso Boddi/Getty Images for Media Access Awards

Każdego roku podejście to zaczyna nabierać kształtu w czerwcu, kiedy to Calla – była przewodnicząca komitetu ds. różnorodności Amerykańskiej Gildii Producentów – i jej zespół ustalają szczegóły, takie jak osoby uhonorowane, prezenterzy i lokalizacja. Tegoroczne wydarzenie wylądowało w Avalon w pobliżu Hollywood i Vine, a Calla i jej zespół pracowali przez cały wrzesień nad tym, jak sprawić, by fizyczne doświadczenie było dostępne dla szerokiego grona osób, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektu.

Wieloletnie relacje Calli ze społecznością osób niepełnosprawnych w Hollywood – w tym scenarzystą Ruckerem, który porusza się na wózku inwalidzkim – zapewniają jej zakulisowe konsultacje podczas całego procesu, pomagając programowi przewidzieć, jakie kwestie należy wziąć pod uwagę, zanim jeszcze pojawią się uczestnicy.

I nawet wtedy, show nadal musi angażować uczestników, ponieważ „nie znamy w pełni potrzeb gości” – mówi. Oznacza to prośbę na zaproszeniach o konkretne prośby lub oferowanie wsparcia poprzez możliwości prób. „Od samego początku informujemy naszych gości, że chcemy być jak najbardziej dostępni i dajemy im możliwość poinformowania nas, jak najlepiej to osiągnąć” – mówi Calla.

Na zewnątrz, zgodnie z tymi samymi środkami, które podjęto od 2011 r., czerwony dywan MMA jest wystarczająco szeroki, aby był dostępny dla wózków inwalidzkich, krótszy, aby uniknąć pokonywania przez uczestników większej odległości, i wykonany z materiału, który nie jest tak gruby, że utrudniałby chodzenie samodzielnie lub z pomocą. Ponadto na dywanie obecnych jest od dwóch do trzech tłumaczy, a także ambasador MMA, który służy jako korespondent.

W 2023 roku była to Molly Burke, niewidoma vlogerka kosmetyczna i influencerka mediów społecznościowych. W jednym z najbardziej zatłoczonych miejsc tego wieczoru zapewniono jej wystarczająco dużo miejsca zarówno dla niej, jak i jej psa przewodnika, gdy pracowała wraz z kamerzystą przeprowadzającym wywiady z talentami dla kanałów społecznościowych nagrody.

Następnie wyróżnieni, prezenterzy i goście udają się na miejsce, gdzie dostępny jest dodatkowy tłumacz, który pomaga niedosłyszącym lub niesłyszącym uczestnikom w zajęciu miejsc po zatrzymaniu się przy stole odpraw. Tam znaki – w tym wersja w alfabecie Braille’a dla osób niedowidzących lub niewidomych – pytają, podobnie jak zaproszenia, o konkretne prośby lub potrzeby gości.

Wewnątrz obiektu, modyfikacje pomieszczeń i sceny pomogły uczynić to doświadczenie bardziej płynnym, aby zapewnić, że „ludzie będą poruszać się po tym fizycznym środowisku jak każdy inny” – mówi Calla. Poza podstawowymi zapewnieniami, takimi jak dostępne łazienki, wydarzenie było ograniczone do 130 gości, co było staranną kalkulacją, która pozwoliła na „wystarczającą ilość miejsca między stołami, aby każdy mógł przejść od pierwszego do ostatniego rzędu.”

Tegoroczne stoły miały również krótsze kompozycje kwiatowe, decyzja, która została podjęta po tym, jak Matlin zasygnalizowała problem podczas próby. „Przyszła do nas scenografka i na każdym stole miała kwiaty o wysokości od dwóch do trzech stóp, które utrudniałyby widok tłumaczowi” – wyjaśnia Calla. „Więc na stołach pojawiły się malutkie kwiatki.”

Czytaj również:  Cannes: Sankcje wobec Ukrainy mają niewielki wpływ na oligarchów z Riwiery

„Natychmiast odcięli [kwiaty]” – zauważa Matlin. „To dostępność.”

Sama scena miała rampę zbudowaną na zapleczu, obok 32-metrowej rampy z przodu sceny i dodatkowej windy „aby nasi prezenterzy i odbiorcy mogli dostać się na scenę”, zauważa producent MMA. Decyzja ta została podjęta po procesie projektowania z udziałem dostawców, którzy w pewnym momencie zaproponowali obniżenie czterostopowej sceny teatru o dwie stopy, aby wesprzeć osoby z karłowatością, osoby korzystające z pomocy w poruszaniu się i inne. Ostatecznie pozostano przy pierwotnych specyfikacjach wysokości, aby wspierać „osoby niedosłyszące, dla których wysokość jest również ważna” dla ich aktywnego uczestnictwa, wyjaśnia producent.

„Skończyliśmy w Avalon, który jest historycznym teatrem, więc wiesz, że dostępność nie była w niczyim umyśle w czasie, gdy był budowany. Ale uwielbiam tę przestrzeń i pomyślałem, że ponieważ jesteśmy produkcją o niższym budżecie, szukam czegoś, co ma iskrę, którą mogę dodać, zamiast budować ją od początku” – mówi Calla. „Chodzi o zaznaczenie wszystkiego: stworzenie programu, który wygląda dobrze, jest zabawny i naprawdę dostępny. Nic z tego nie powinno być poświęcane i jest na to sposób”

Tobias Forrest, Molly Burke, Marlee Matlin i Troy Kotsur na scenie podczas rozdania nagród Media Access Awards 2023. Tommaso Boddi/Getty Images for Media Access Awards

Nie tylko przestrzeń MMA jest dostępna. Ponieważ program jest pierwszym osobistym powrotem od czasu pandemii, Media Access Awards czerpie wskazówki z ostatnich trzech wirtualnych iteracji, w których ceremonia wręczenia nagród zawierała ścieżkę poświęconą audiodeskrypcji i otwartym napisom w ramach partnerstwa strumieniowego z Extra TV.

Calla dzieli się, że w 2022 roku program używał otwartych napisów do klipów filmowych i telewizyjnych osobiście, „ponieważ szybkie edycje [montaży] bardzo utrudniają tłumaczom ASL”, ale w przypadku transmisji z 3 i 15 grudnia dostępne są napisy zamknięte. Urządzenia do opisu audio również powróciły osobiście podczas ceremonii, ale po raz pierwszy dla PBS SoCal/KCET, AD jest dostępne podczas transmisji. To sprawia, że nagrody Media Access Awards 2023 są pierwszym programem sieciowym typu all-inclusive, z planami, aby nagrody 2024 były emitowane na PBS National.

„Myślę, że pokaz, który jest w pełni dostępny, w którym widać, że jest winda, że jest rampa, że widać tłumaczy, słychać audiodeskrypcję – wszystko to wzbogaca doświadczenie publiczności” – mówi Calla.

Kotsur mówi, że to wydarzenie wymagające wielu technologii, które muszą być czujnie monitorowane podczas produkcji, aby zapewnić dostępność. „Naprawdę ważne jest dla nas sprawdzenie tej technologii i upewnienie się, że w mikrofonach są baterie, upewnienie się, że ramka kamery nie jest zbyt ciasna i że nie brakuje języka migowego” – mówi o nagranym programie. „To nowość dla wielu ekip, jeśli chodzi o nagrywanie języka migowego i sposób jego kadrowania”

Kotsur przyznaje, że wcześniej nagrane wydarzenie, w którym „można zatrzymać się i naprawić lub nakręcić kolejne ujęcie”, jeśli coś pójdzie nie tak, jest mniejszym wyzwaniem niż transmisja na żywo – metoda, z której korzysta wiele największych programów w branży. Ale mówi THR, że to, co robi Media Access Awards „jest świetnym pierwszym krokiem” w wyobrażaniu sobie czegoś bardziej inkluzywnego.

„To inny sposób edukowania ogółu społeczeństwa i wystawiania ich na amerykański język migowy i kulturę Głuchych. Jestem więc bardzo dumny, że PBS pokaże to w ogólnokrajowej telewizji” – dodał Kotsur.

Troy Kotsur, Allen Rucker i Justin Maurer na gali Media Access AwardsTommaso Boddi/Getty Images dla Media Access Awards

Podczas gdy MMA często wykraczają poza swoje odpowiedniki w sezonie nagród, to nie tylko fizyczne środki, które ich wyróżniają. Program regularnie zatrudnia osoby niepełnosprawne jako wszystko, od koordynatorów produkcji, przez redaktorów pakietów, po gospodarzy. „Każdy ma słabe i mocne strony”, mówi Calla. „To, co tworzy zespół, to organizacja i koordynacja wokół mocnych stron każdego z nas.”

Jest to jeden z obszarów – szczególnie pod względem prezenterów i gospodarzy – który większość hollywoodzkich nagród musi jeszcze uwzględnić, ponieważ stają się one bardziej inkluzywne i dostępne. Podczas gdy Kotsur wręczył nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego na rozdaniu Oscarów w 2023 roku po wygranej w 2022 roku, Matlin zauważa, że ona i Kostur zostali zaproszeni do ponownego zaprezentowania się na kilku innych znaczących ceremoniach po CODA zdobywając główne wyróżnienia w kategoriach zespołowych i indywidualnych.

Oscary mają pewien standard, jeśli chodzi o to, kto prezentuje kluczowe kategorie, takie jak najlepszy aktor czy aktorka każdego roku (zwycięzcy z poprzedniego roku, jeśli są dostępni). Częściej jednak producenci po prostu wykorzystują spektrum uznanych i wschodzących nazwisk oraz tych, które znajdują się na szczycie bieżącego box office’u.

Czytaj również:  Buenos Aires wprowadza dopłaty do międzynarodowych produkcji filmowych

„Podobnie jak w przypadku wszystkich nagród, istnieje kolejność dziobania, a kolejność dziobania często nie obejmuje reprezentacji osób niepełnosprawnych i niesłyszących” – mówi Matlin. „Przemysł filmowy i telewizyjny są z natury dziwne, ponieważ bardziej martwią się liczbą widzów i ocenami, bazą fanów, finansami tego, kogo kochają i kto jest najbardziej popularny. Martwią się o swoje oceny lub o to, jak postrzegają, jakie będą ich oceny, jeśli uwzględnisz ludzi.”

Matlin mówi THR, że chociaż rozumie to jako naturę branży, nie wierzy, że nie może się ona zmieniać wraz z duchem czasu i „odzwierciedlać różnorodności, która tam jest”

„Nie chcesz przeglądać tej samej listy, tych samych ludzi rok po roku – kto ma nadchodzący film; kto ma Oscara w przeszłości; kto był nominowany; kto będzie nominowany; kogo postrzegają jako gorącego; kogo ludzie będą oglądać” – mówi. „Są pewne rzeczy, które dzieją się podczas rozdania nagród, gdzie nie rozdają nagród. Mają skecze lub numery muzyczne, mówią o organizacji i to jest miejsce, w którym możemy się zmieścić.

„Umieść nas na scenie”, mówi. „Przedstaw nas światu.”

To, do czego wzywa Matlin, jest częścią tego, dlaczego ona i Kotsur współprowadzący Media Access Awards w tym roku są tak ważni. „Tym razem program jest transmitowany w telewizji, a gospodarzami są dwie osoby niesłyszące – nigdy wcześniej nie było to robione w telewizji w ten sposób. Więc kiedy zostałem o to poproszony, powiedziałem absolutnie. Nawet nie musiałam się nad tym zastanawiać” – mówi Matlin. „Kiedy to się powtórzy, aby mieć dwóch niesłyszących gospodarzy w programie telewizyjnym?”

Matlin dodaje, że jest to również kluczowa okazja dla „naszych rówieśników, dla ludzi z głównego nurtu, aby mogli nas zobaczyć i powiedzieć, że można zrobić program z niesłyszącymi gospodarzami lub niesłyszącymi prezenterami. Tak, robią to trochę inaczej, ale uczyniliśmy to tak dostępnym, jak to tylko możliwe dla wszystkich.”

Umożliwienie tego wymagało zbudowania – lub rozszerzenia – infrastruktury z poprzednich lat z jednym niesłyszącym gospodarzem. „Umieściliśmy kamerę zablokowaną na tłumaczu na żywo, aby za kulisami Marlee i Troy mogli nadal uczestniczyć w programie i słyszeć, co mówią inni” – wyjaśnia Calla. „Umieściliśmy także tłumacza obok nich za kulisami. Przez cały czas każdy, kto był głuchy lub niedosłyszący, był w stanie zrozumieć i uczestniczyć w pokazie.”

Za kulisami tłumacz dawał im wskazówki, „abyśmy wiedzieli, co się dzieje i kiedy są na nas gotowi” – dodał Kotsur. Po wejściu na scenę, odpowiednie oświetlenie pomagało im zobaczyć, co podpisują ich tłumacze. Teleprompter wyświetlał również dialogi Marlee na biało, a jego na żółto.

„To naprawdę mi pomogło – coś tak prostego, jak używanie różnych kolorów. Widzę, jak Marlee się podpisuje i wiem, kiedy skończy. To podobne do słyszenia, jak ktoś kończy swoją linię i wtedy wiesz, że nadeszła twoja kolej. Dla mnie muszę widzieć, jak linia jest faktycznie ukończona” – wyjaśnia Kotsur. „Myślę, że wielu ludzi nigdy o tym nie myśli, o bardziej wizualnym podejściu.”

Lauren Spencer i Troy Kotsur na scenie w Avalon Hollywood & Bardot. Tommaso Boddi/Getty Images for Media Access Awards

Chociaż Calla twierdzi, że w przeszłości żadna z głównych nagród nie skontaktowała się z nią w sprawie rozszerzenia dostępności w ramach ich osobistych i telewizyjnych pokazów, ma nadzieję, że ten historyczny moment może ich zachęcić. „Dla mnie to nie jest ciężar. To naprawdę ekscytujące”, mówi THR. „W tym programie chodzi o to, jak mogę włączyć jak najwięcej osób w to, co tworzę?”

Dla Matlin sprawa była „niesamowita”, ponieważ „Troy i ja mieliśmy głos dla odmiany” Kotsur dodaje, że MMA „wyprzedzają konkurencję” i osobiście był podekscytowany, „że udało nam się wszystko dopracować z tłumaczami głosowymi, oświetleniem i językiem migowym oraz kadrowaniem języka migowego.”

„Myślę, że jest dużo strachu”, powiedział THR o tym, dlaczego ten historyczny moment miał się wydarzyć wcześniej. „Ludzie boją się nawet zadawać pytania lub prosić konsultantów o radę.”

„Wahania związane z wieloma innymi programami lub nagrodami polegają na tym, że ludzie mają tendencję do unikania tego, czego nie rozumieją. Jeśli widzisz kogoś na wózku inwalidzkim, czy mam na niego spojrzeć? Czy ich dotykam?” Mówi Calla. „Media Access Awards normalizuje to doświadczenie niepełnosprawności”

Calla zauważa również, że historyczny moment programu nadchodzi, gdy osoby niepełnosprawne zaczynają domagać się większej roli w branży. Społeczność osób niepełnosprawnych ma taki szacunek do siebie i naprawdę akceptuje to, czym jest ta społeczność. To niesamowita rzecz do zobaczenia. Ludzie nie czują już, że czekają, aż ktoś da im szansę. Wykorzystują tę szansę” – mówi.

Wszystko to jest częściowo powodem, dla którego trio postrzega ten moment jako możliwy punkt zwrotny, a Hollywood traktuje teraz niepełnosprawność jako część narracji o różnorodności – coś, co według Matlin nie zawsze miało miejsce.

„Potrzeba było tego programu, aby ludzie zdali sobie sprawę, że wszystko może działać dla każdego” – mówi Matlin. „To było od dawna i nadszedł czas.”

Nagrody Media Access Awards zostaną wyemitowane w niedzielę, 3 grudnia o godzinie 21:00 czasu PT na KCET i ponownie w piątek, 15 grudnia o godzinie 20:00 czasu PT na PBS SoCal.

Wywiad został przeprowadzony z pomocą tłumaczy ASL Justina Maurera i Jacka Jasona.

Latest Posts

Nie przegap