Zmarł Noah Cowan, weteran festiwali filmowych i dystrybutor specjalizujący się w filmach indie, ostatnio związany z San Francisco International Film Festival. Miał 55 lat
Cowan zmarł w środę w Los Angeles po walce z glioblastoma multiforme, która została po raz pierwszy zdiagnozowana w grudniu 2021 roku.
Podczas kariery, która rozpoczęła się w 1981 roku jako letni wolontariusz pracujący w kasie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, Cowan stał się weteranem w programowaniu i reżyserowaniu festiwali filmowych, kuratorem wystaw sztuki wizualnej i wystaw związanych z filmem, dyrektorem dystrybucji filmowej i dziennikarzem relacjonującym międzynarodowe festiwale filmowe i inne wydarzenia.
Weteran hollywoodzkich produkcji James Schamus złożył hołd Cowanowi, podkreślając, że mistrz filmów indie reprezentował sobą znacznie więcej niż wiele tytułów zawodowych w ciągu długiej kariery.
„Nie był po prostu jednym z najważniejszych kuratorów, budowniczych instytucji, dystrybutorów, grantodawców i szefów festiwali naszej ery – choć był tym wszystkim” – powiedział w oświadczeniu dla The Hollywood Reporter. „A to dlatego, że w każdej z tych prac brał swoje instytucjonalne i osobiste prerogatywy i mobilizował je w służbie niezliczonych innych karier i społeczności. Będzie nam go bardzo brakowało.”
Urodzony 22 lipca 1967 roku w Hamilton, Ontario, Cowan kształcił się w Toronto’s Institute of Child Study, a następnie na Uniwersytecie Toronto, zanim ukończył studia filozoficzne w Montrealu w 1989 roku. W tym samym roku Cowan został programerem filmowym w TIFF, gdzie nadzorował program Midnight Madness obejmujący tytuły gatunkowe.
Na początku lat 90. przeszedł do programowania dla Toronto filmów z Indii i Japonii. Jako dyrektor artystyczny Toronto był odpowiedzialny za kreatywną i artystyczną wizję corocznego wrześniowego festiwalu oraz Bell Lightbox, całorocznego domu TIFF.
Podczas swojej kadencji był kuratorem wystaw i instalacji, w tym pokazów prac tak różnych postaci jak David Cronenberg, Grace Kelly i artystów wizualnych Yang Fudong i Candice Breitz, a także dużych retrospektyw związanych z historią chińskiego kina i indyjskiej supergwiazdy Raj Kapoor. Był również odpowiedzialny za duże portfolio edukacyjne, w tym TIFF Cinematheque, TIFF Kids International Film Festival, kilka znaczących programów edukacyjnych dla studentów w każdym wieku oraz współpracę na dużą skalę pomiędzy instytucjami filmowymi i sztukami wizualnymi na całym świecie.
W 1993 roku Cowan i John Vanco uruchomili w Nowym Jorku Cowboy Pictures, dystrybutora filmów indie, który wspierał początkujących filmowców. Przez dwa lata Cowboy programował The Screening Room i współpracował z należącą do Quentina Tarantino wytwórnią Rolling Thunder.
Cowan służył także jako główny korespondent festiwalowy magazynu Filmmaker oraz jako redaktor współpracujący. W 2002 roku był współzałożycielem i dyrektorem wykonawczym Global Film Initiative w Nowym Jorku, organizacji non-profit mającej na celu promowanie zrozumienia międzykulturowego poprzez film.
Cowan wrócił do Toronto w 2004 roku i do 2008 roku był współdyrektorem Toronto International Film Festival. Następnie w latach 2008-14 był dyrektorem artystycznym TIFF Bell Lightbox, pracując jako protegowany pod ówczesnym dyrektorem i prezesem TIFF Piersem Handlingiem.
W 2014 roku Cowan ponownie opuścił Kanadę, aby zostać dyrektorem wykonawczym SFFILM w San Francisco, domu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w San Francisco, stanowisko to zajmował przez pięć lat, zanim przeniósł się do Los Angeles, aby uruchomić firmę konsultingową w dziedzinie mediów.
Cowan przeżywa swojego męża, Johna O’Rourke; rodziców Nualę FitzGerald Cowan i Edgara Cowana; oraz braci Briana FitzGeralda i Tima FitzGeralda. Rodzina prosi, aby pamięć o nim przekazać na rzecz Departamentu Filmu Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Toronto’s Cinematheque.