niedziela, 19 maja, 2024

Ostatnie posty

recenzja 'Perska wersja’: Dramat o matce i córce obejmujący dekady, kontynenty i kultury

Powracając do Sundance, gdzie jej debiutancki film Okoliczności miał premierę w 2011 roku, irańsko-amerykańska pisarka i reżyserka Maryam Keshavarz bierze udział w Konkursie Dramatycznym USA z przyciągającym tłumy quasi-autobiograficznym komediodramatem The Persian Version.

Wielopokoleniowa opowieść rodzinna, która obejmuje około 60 lat, dwa kontynenty i różne kultury, od tradycyjnych rodzin muzułmańskich po odmieńców z Nowego Jorku, ta żywa, sympatyczna, choć nieco na wyrost, praca przykuwa uwagę widza łamiącymi czwartą ścianę monologami, żartobliwymi grafikami objaśniającymi i mocno zchoreografowanymi numerami tanecznymi do starych amerykańskich i irańskich piosenek pop. Na czele rozbudowanego zespołu stoi Layla Mohammadi grająca alter ego reżyserki – Leilę oraz Niousha Noor w roli jej matki-emigrantki Shirin. W sposób charakterystyczny dla klasycznego melodramatu, bohaterowie ścierają się ze sobą, ale pod koniec uczą się wzajemnie szanować, po tym jak w dłuższych retrospekcjach ujawniane są ich tajemnice.

Wersja perska

The Bottom LineGazowane i zabawne dla całej rodziny.

Miejsce: Sundance Film Festival (U.S. Dramatic Competition)
Cast: Layla Mohammadi, Niousha Noor, Kamand Shafieisabet, Bella Warda, Chiara Stella, Bijan Daneshmand, Shervin Alenabi, Tom Byrne, Shervin Alenabi, Arty Froushan, Samuel Tehrani, Jerry Habibi, Reza Hamid, Andrew Malik, Parmida Vand, Ash Goldeh, Parsa Kaffash, Mia Foo
Reżyser/scenarzysta: Maryam Keshavarz
1 godzina 47 minut

Czas teraźniejszy filmu jest gdzieś na początku lat 2000, jego locus Brooklyn, centrum Manhattanu i Jersey City, gdzie główna bohaterka i czasami narrator Leila dorastała z Shirin za matkę, lekarz Ali Reza (Bijan Daneshmand) za ojca i ośmiu starszych braci. Ta gromadka rodzeństwa zostaje szybko, w skrócie przedstawiona, ale od początku jest jasne, że ich funkcją jest bycie czymś w rodzaju bełkoczącego chóru łagodnie bufonowatych chłopców.

Choć w szkole była gwiazdą, dwudziestokilkuletnia Leila dąży do tego, by zostać filmowcem. To jednostronne skupienie na karierze już zniszczyło jej krótkie małżeństwo z Eleną (Mia Foo), pozostawiając Leilę wolną, by cieszyć się bezstresowymi przygodami. Na przykład, uprawia seks z Maxmilianem (Tom Byrne), angielskim aktorem grającym w Nowym Jorku tytułową rolę w Hedwig and the Angry Inch, po imprezie z okazji Halloween, na której on był ubrany w swój sceniczny kostium drag, a ona w skąpe, ale odkrywcze „burka-kini”

Czytaj również:  Box Office: "Night Swim" z wynikiem 12,5 mln dolarów, "Wonka" na czele zestawienia po wakacyjnej zawierusze

Ale ich tryst prowadzi do nieoczekiwanych konsekwencji, które niezręcznie przynieść Max w rodzinnej fałdzie wokół tego samego czasu wszyscy z niepokojem czeka na Ali Reza odzyskać po przeszczepie serca. Ten kryzys zdrowotny przynosi wielu braci z powrotem do domu, aby pomóc utrzymać zegarek w szpitalu z Shirin, podczas gdy Leila głównie pozostaje w domu, aby gotować dla jej babci Mamanjoon (Bella Ward), zachwycający biddy, który lubi tańczyć z wnuczką i jest postrzegany często doradzając jej w retrospekcjach mieć seks analny z mężczyznami, aby zachować jej błonę dziewiczą do małżeństwa. Nieznaczna wzmianka Mamanjoon o rodzinnym skandalu z udziałem rodziców Leili w Iranie, zanim wyemigrowali, wzbudza ciekawość młodej kobiety.

Stopniowo film przenosi uwagę z Leili na Shirin, a my widzimy winiety wyjaśniające, jak, zawsze mistrzyni wielozadaniowości, zdobyła GED i licencję pośrednika nieruchomości jednocześnie, aby przynieść dodatkowy dochód. Będąc z natury czarodziejką w biznesie, Shirin doskonale radziła sobie w sprzedaży i pomogła stworzyć dzielnicę Little India w New Jersey dzięki swojej bystrości w obsłudze klientów-imigrantów. Okazuje się jednak, że przez cały ten czas prześladowała ją trauma z przeszłości, która rozgrywa się w scenach z udziałem nastoletniej Shirin (debiutujący aktor Kamand Shafiesabet, prawdziwe odkrycie), mającej zaledwie 13 lat, kiedy wychodzi za mąż za Alego Rezę (Shervin Alenabi) i przenosi się do jego wioski.

Film został nakręcony w Turcji; Keshavarz wyjaśnia w oświadczeniu reżysera, że po ostatnim filmie fabularnym, który tam nakręciła, zabroniono jej powrotu do Iranu. Sceny w języku farsi, z ich tanecznymi numerami i ostrym humorem, bardzo różnią się od filmów irańskich twórców, które zwykliśmy oglądać. Choć Keshavavo przyznaje się do ucisku kobiet w kulturze oraz do ciężaru tradycji (zdjęcia do tego filmu zakończyły się tuż przed protestami Mahsy Amini przeciwko prawom dotyczącym hidżabów i policji obyczajowej), nie ma tu powolnego tempa, samozadowolenia, które jest endemiczne w dziełach wielkich irańskich twórców. Od czasu do czasu Keshavarz pozwala, by komedia była nieco zbyt szeroka – na przykład w scenie finałowej, w której praktycznie wszyscy w filmie zostają stłoczeni w sali szpitalnej na raz – ale nawet wtedy trudno oprzeć się zaraźliwej, gazowanej energii filmu.

Czytaj również:  Rob Reiner reaguje na obecność na rosyjskiej liście zakazów

Pełne kredyty

Venue: Sundance Film Festival (U.S. Dramatic Competition)
Obsada: Layla Mohammadi, Niousha Noor, Kamand Shafieisabet, Bella Warda, Chiara Stella, Bijan Daneshmand, Shervin Alenabi, Tom Byrne, Shervin Alenabi, Arty Froushan, Samuel Tehrani, Jerry Habibi, Reza Hamid, Andrew Malik, Parmida Vand, Ash Goldeh, Parsa Kaffash, Mia Foo
Firmy producenckie: Stage 6 Films, Marakesh Films, Archer Gray, AGX, A Bigger Boad, City Boy Hands
Reżyser/scenarzysta: Maryam Keshavarz
Producers: Maryam Keshavarz, Anne Carey, Ben Howe, Luca Borghese, Peter Block, Cory Neal
Producenci wykonawczy: Nyla Hazratjee, Amy Nauiokas, Alvaro Valente
Reżyser zdjęć: Andre Jager
Production designer: First Yunluel
Costume designer: Burcu Yamak
Editor: Abolfazl Talooni, Joanne Yarrow
Muzyka: Rostam Batmanglij
Music supervisor: Linda Cohen
Choreographer: Mertcan Agirtas
Casting: Lindsey Weissmueller
Sales: UTA
1 godzina 47 minut

Biuletyny THR

Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia

Subskrybuj Zapisz się

Latest Posts

Nie przegap