czwartek, 9 maja, 2024

Ostatnie posty

Ustna historia epickich Oscarów „Titanic” po 25 latach

Dwadzieścia pięć lat temu zarówno Titanic, jak i 70. doroczna gala wręczenia nagród Akademii Filmowej, podczas której został on koronowany na najlepszy film, przeszły do historii. Zwycięstwo filmu nie było jednak przesądzone. Jego kampania oscarowa musiała pokonać przeciwników, którzy najpierw wątpili w sukces filmu, a następnie obwiniali go o to, że się nie uda. Jeśli chodzi o samą ceremonię, to – zapożyczając tytuł wcześniejszego brytyjskiego filmu o statku, który nie mógł zatonąć, a jednak zatonął – była to noc godna zapamiętania.

JAMES CAMERON (TITANIC WRITER/DIRECTOR/PRODUCER/EDITOR) Są części tego, które są bardzo mroczne i są części, które są całkiem żywe. Części, które najbardziej pamiętam to same ustawienia, rozmieszczenie kamer i to jak to wszystko zostało zrealizowane. Pamiętam to wszystko bardzo dokładnie. Nagrody Akademii są trochę zamazane. Ale postaram się.

TYTANIC WYPŁYWA POŚRÓD PRZEPOWIEDNI O KATASTROFIE

Po tym jak James Cameron zaproponował prezesowi News Corp. i dyrektorowi operacyjnemu Peterowi Cherninowi „Romeo i Julia na Titanicu”, dyrektor upoważnił spółkę zależną 20th Century Fox do nakręcenia Titanica za 110 milionów dolarów, co było sporym, ale nie bezprecedensowym budżetem. Jednak po rozpoczęciu produkcji szybko okazało się, że film będzie kosztował znacznie więcej, co stało się problemem Billa Mechanica, nowo zatrudnionego prezesa Fox Filmed Entertainment. Zarówno Chernin jak i Mechanic ostatecznie odpowiadali przed Rupertem Murdochem.

BILL MECHANIC (FOX FILMED ENTERTAINMENT CHAIRMAN) Sprawy poszły w złym kierunku w zasadzie od samego początku. Film był, według mnie, niedofinansowany i postawiony pod presją czasu, bo Peter tak naprawdę nie chciał go robić. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie nie chcieli, by Jim zapuszczał się poza swoją uliczkę, którą było science-fiction, a tu robił romantyczną epopeję na dużą skalę. Chodziło więc o to, by poddać go presji, by spróbować nakłonić go do zrobienia czegoś innego, stawiając zbyt surowe warunki. Ale to jest testowanie niewłaściwego faceta. Jim poszedł i zrobił wszystko – jak zmienić dużo więcej efektów na praktyczne – by teoretycznie kontrolować koszty. Zbudował statek i to wszystko. Ale nie miał wystarczająco dużo czasu, a data premiery i budżet były niepraktyczne. I tak właśnie się stało: wszystko wymknęło się spod kontroli, a ludzie schowali głowy w piasek. Nikt nie chciał się tym zajmować.

Media dowiedziały się o problemach.

JON LANDAU (TITANIC PRODUCENT) Mieliśmy magazyn TIME z nagłówkiem, który chyba brzmiał „Gulp, Gulp, Gulp.”

CAMERON Było coś takiego jak „Titanic Watch” w Variety. Każdego dnia na pierwszej stronie była mała ramka o tym, jak bardzo przekroczyliśmy budżet, harmonogram i wszystko, co negatywne. Nie przypominam sobie innego przypadku, w którym film został wyróżniony do tego rodzaju znęcania się.

MECHANIK Wszyscy mieli nas za idiotów i że to Waterworld albo Kleopatra. Nikt nigdy nie powiedział, że to Przeminęło z wiatrem albo jeden z tych, które wymknęły się trochę spod kontroli, ale ostatecznie się udało.

KATE WINSLET (TITANIC GŁÓWNA AKTORKA) Byłam świadoma tych wszystkich negatywnych opinii i pamiętam, że byłam tym bardzo zdenerwowana, ponieważ wszystko co zrobiłam, to całkiem niewinnie poszłam i wykonałam pracę, pracowałam bardzo ciężko i byłam naprawdę podekscytowana tym filmem i wszystkimi wspaniałymi przyjaciółmi, których poznałam. To było jak, „Oh. Ludzie są wredni o naszym filmie, a on nawet jeszcze nie wyszedł?” Pamiętam, że byłem tym zaskoczony i zdezorientowany w sposób, który, jeśli mam być szczery, wciąż jest dla mnie zaskoczeniem i zdezorientowaniem. O tym, jak czasami media potrafią stworzyć historię wokół czegoś, zanim to jeszcze zyskało nogi lub szansę na chodzenie czy oddychanie.

CAMERON Myślę, że media wymyśliły, że ten film będzie kompletną porażką, że będzie kolejnym Waterworld, i nie robili z tego żadnych kości.

LANDAU Musieliśmy po prostu nie wychylać się i pracować nad tym, w co wierzyliśmy, że będzie to coś.

Film pierwotnie miał być wydany 2 lipca, czyli daleko poza tradycyjnym sezonem nagród.

CAMERON Poszedłem do Petera i powiedziałem: „Słuchaj, ciężko będzie nam skończyć film na czas bez pewnych kompromisów – to wciąż jest możliwe, ale będą pewne kompromisy w jakości. Przy takim krajobrazie medialnym, jaki jest, dlaczego po prostu nie wypchnąć się i nie zjeść dodatkowych sześciu miesięcy zainteresowania? Dlaczego nie wypychamy właśnie do Bożego Narodzenia i ustępujemy?” Powiedziałem: „To jest to, co robi matador, kiedy byk szarżuje prosto na niego. To podstawowe aikido. Jeśli przeciwnik kieruje na ciebie całą swoją siłę, wykorzystujesz siłę przeciwnika przeciwko niemu” I faktycznie, dostał to. Muszę dać mu kredyt. Zrozumiał, o czym mówię. Powiedział: „Daj mi 24 godziny” A następnego dnia oddzwonił i powiedział: „Będziemy naciskać aż do Bożego Narodzenia”.

MECHANIK To nie był łatwy film do zrobienia i nie był to łatwy film do bycia szefem studia. Dostawałem to wewnętrznie – Rupert chodził za mną raz po raz. I z pewnością, jeśli film się nie udał, byłem zwalniany następnego dnia, nawet jeśli nie byłem w pełni odpowiedzialny.

LANDAU Nie wiedzieliśmy, że kiedykolwiek odniesie taki sukces, jakim się stał – każdy, kto mówi, że tak było, kłamie.

CAMERON Miałem żyletkę przyklejoną do ekranu mojego Avida, która mówiła: „Użyj tego, jeśli film jest do bani”.

LANDAU Ale pamiętam jak Peter, w połowie produkcji, zadzwonił i powiedział, że właśnie zobaczył najlepsze dailies jakie kiedykolwiek widział.

MECHANIK Nie mogłem złapać Petera na telefon. Nikt nie chciał się tym zajmować. Trzymałem gazetę poza stołem śniadaniowym, żeby moja córka nie widziała, że co tydzień mnie zwalniają. To jedyny rok w moim życiu, w którym nie zrobiłam badania fizycznego, bo pomyślałam: „Co powie lekarz? 'Twoje ciśnienie krwi jest podwyższone i jedynym wyborem jest rzucenie pracy’?”

CAMERON W wielu aspektach jestem wdzięczny naysayerom, ponieważ oni jakby dali nam do zrozumienia, że musimy być nieskazitelni – każda decyzja estetyczna, wszystko co zrobiliśmy, musiało być nieskazitelne.

MECHANIK W pewnym momencie powiedziałem Jimowi, i próbowałem przekonać wszystkich innych do tego samego punktu widzenia, „Ignoruj prasę. Musisz po prostu wziąć to na klatę. A my możemy obrócić to na naszą korzyść. Możemy być pierwszym niedorajdą za 200 milionów dolarów.” I tak właśnie się stało.

Aby zaradzić rosnącym kosztom, Cameron zrezygnował z honorarium za reżyserię i produkcję (podobno wynoszącego 8 milionów dolarów), choć nadal płacono mu za scenariusz. W maju 1996 roku Fox, wydając już 135 milionów dolarów na film, podjął niezwykły krok rezygnacji z praw krajowych na rzecz innego studia, Paramount, w zamian za 65 milionów dolarów. Ostatecznie Titanic kręcony był przez 160 dni i kosztował ponad 200 milionów dolarów, bijąc rekord należący do Waterworld, który był ogromną klapą. Musiałby zarobić setki milionów, by zwrócić się koszty produkcji i marketingu.

TITANIC SOARS

CAMERON Nie mieliśmy światowej premiery w Los Angeles, mieliśmy premierę w Tokio. Dosłownie powiedziałem: „Nie obchodzi mnie gdzie, byle nie w Los Angeles. Każde miejsce, które ma wiarygodny festiwal filmowy, zróbmy to tam” Paramount był temu przeciwny, ale Fox i tak to zrobił, bo mieli międzynarodowe prawa.

Potem przyszedł czas na przeniesienie filmu do Hollywood.

MECHANIK Nigdy nie miałem innego filmu, w którym każdy inny szef studia i każda ważna osoba była na premierze. Nie przychodzili, by cieszyć się filmem. Przychodzili, żeby nas pochować.

Film został otwarty 19 grudnia w USA, zbierając w większości pochlebne recenzje (The New York Times nazwał go „pierwszym od dziesięcioleci spektaklem, który szczerze zaprasza do porównań z Przeminęło z wiatrem„) i osiągając historyczne zyski w box office (naprzeciwko filmów o Bondzie Jutro nie umiera nigdy, Samotni w domu 3 i Polowanie na myszy, wygrał swój weekend otwarcia z 28,6 milionami dolarów). Przekroczył granicę 100 milionów dolarów w zaledwie 12 dni i spędził bezprecedensowe 15 kolejnych weekendów na pozycji nr 1. Ustanowił również nowy rekord kasowy na wszystkich 57 rynkach zagranicznych, na których został wydany.

CAMERON Drugi weekend – kiedy film poszedł w górę zamiast pójść w dół – dał wszystkim pauzę.

ROB FRIEDMAN (PARAMOUNT MOTION PICTURE GROUP VICE CHAIRMAN) To po prostu trwało i trwało i trwało.

FRANCES FISHER (TITANIC SUPPORTING ACTRESS) Byliśmy numerem jeden przez 15 tygodni [14 przed Oscarami]. To się już nigdy nie powtórzy.

BRUCE VILANCH (70TH OSCARS WRITER) Jedną z rzeczy, które pamiętam z czatów AOL, są ludzie mówiący: „Cameron robi te wszystkie pieniądze – ci ludzie [wielu z nich było na pokładzie Titanica] zginęli!” A ja pomyślałem: „To jest 'za wcześnie’ wszech czasów – zatonął w 1912 roku!”

KAMPANIA NA RZECZ GIGANTA

Akademia Filmowa liczyła wtedy 5,371 członków z prawem głosu, czyli około połowy jej obecnego składu.

A scene from Titanic, which won a record-tying 11 Oscars (out of a record-tying 14 nominations) at the 70th Academy Awards.

Scena z Titanica, który zdobył rekordową liczbę 11 Oscarów (z rekordowej liczby 14 nominacji) na 70. gali Oscarów.20th Century Fox Film Corp. Wszelkie prawa zastrzeżone./Courtesy Everett Collection

CYNTHIA SWARTZ (MIRAMAX SENIOR VP SPECIAL PROJECTS) W tamtych czasach nie było wielu konsultantów do spraw nagród. Kampanie były prowadzone przez dowolną osobę z działu marketingu lub PR w danym studiu.

TERRY PRESS (DREAMWORKS MARKETING CHIEF) To nie było jeszcze całe chałupnictwo.

FRIEDMAN Byliśmy oczywiście 800-funtowym gorylem w grze. Cała idea filmu, zarówno z perspektywy Foxa jak i naszej, polegała na tym, by zachować się z godnością i nie zapomnieć o samym wydarzeniu [zatonięciu Titanica]. Jim zawsze był na tym bardzo skupiony. W kampanii, zarówno w marketingu bezpośrednim jak i w dystrybucji, zawsze panował pełen szacunku ton.

MECHANIK Kiedy jesteś tak duży i odnosisz sukcesy, musisz to ograniczyć. Musisz polegać na obrazie.

LANDAU To była kampania reklamowa w małym druku, która zachęcała ludzi do pójścia na film do kina. I krzyk dla każdej z różnych kategorii.

FRIEDMAN Sporo energii w kampanii poświęciliśmy na pokazy. Film był w kinach, a my udostępniliśmy go członkom Akademii do obejrzenia za darmo.

LANDAU Nie robiliśmy Q&A. Nie robiliśmy wydarzeń z udziałem tastemakerów. Nie robiliśmy tego w tamtym czasie. To po prostu nie miało miejsca.

MECHANIK Wdałem się w dość dużą walkę – nie walkę, ale kłótnię – z Jimem i Jonem na temat screenerów. Nie chciałem wysyłać screenów, a moje argumenty brzmiały: Mieliśmy największy film w historii, albo byliśmy na dobrej drodze do tego; wydaliśmy wszystkie pieniądze, żeby zrobić ten film; wypuściliśmy go w 70mm; zrobiliśmy wszystko, co można było, żeby ludzie zobaczyli go w najlepszej formie – a potem zamierzasz wysłać go na screenerze, a oni będą go oglądać na telewizorach, a oni będą rozmawiać, odbierać telefony, jeść i robić różne rzeczy? Dla mnie to był zły sposób, a Jim się zgodził. Po czym oddzwonił godzinę później, mówiąc: „No, ale jeśli się mylisz i nie dostaniemy nominacji, to masz problem z głowy” Więc wysłaliśmy go. [Film był tak długi, że wymagał dwóch kaset VHS]

FRIEDMAN Długo to wstrzymywaliśmy.

VHS screeners of Titanic (requiring two cassettes) were sent to Academy voters.

Ekranizacje VHS Titanica (wymagające dwóch kaset) zostały wysłane do głosujących w Akademii.

CAMERON Istnieje kilka więcej zmarszczek do niego teraz, z mediów cyfrowych i mediów społecznych i tak dalej. Ale wtedy, po prostu spamowałeś całe media branżowe z jak największą ilością powierzchni kwadratowej reklam drukowanych, jak tylko mogłeś. To było również trochę bardziej niesforny – można wysłać listy i specjalne klipy filmowe, można zrobić wiele rzeczy, które są wykluczone teraz. Ale, spójrz, polityka to polityka i zawsze była polityką.

Miramax był w trakcie zdobywania Oscara za najlepszy film Angielski pacjent w poprzednim roku, co tylko sprawiło, że współprzewodniczący Harvey Weinstein był bardziej głodny. Powiedział on The New York Times, „To jest bitwa. Titanic ma świetne efekty specjalne, ale w Good Will Hunting, efekty specjalne to słowa”; dla CNN, powiedział, „Jeśli Jim Cameron mówi, że rozmiar ma znaczenie, to my w Miramax mówimy, że mniej znaczy więcej”; i powiedział każdemu, kto słuchał, że Hunting wyłoni nieoczekiwanego zwycięzcę najlepszego filmu, jak Rydwany ognia.

(Wiedzieliśmy, że w tym roku wygramy inne rzeczy, ale on uważał, że możemy wygrać wszystko i kazał nam prowadzić agresywną kampanię przeciwko pieprzonemu Titanicowi !

LISA TABACK (MIRAMAX DIRECTOR OF SPECIAL EVENTS AND PUBLICITY) Harvey wydawał się myśleć, że ma szansę każdego roku. Good Will Hunting był niesamowitym filmem, który wprawił ludzi w dobry nastrój i który zapoczątkował kariery dwóch największych aktorów i filmowców. Ale to nigdy nie miało się wydarzyć.

SWARTZ On naprawdę w to wierzył! Zmuszał nas do pracy jak psy. To jest moje wspomnienie z tego roku, bycie jak, „To jest taki pieprzony ból w dupie.”

WIELE NOMINACJI, ALE ŻADNEGO LEO?!

10 lutego 1998 roku, Titanic zdobył 14 nominacji do Oscara, wyrównując rekord należący od 37 lat do Wszystko o Ewie. W przeciwieństwie do Wszystko o Ewie, Titanic był nominowany w 14 różnych kategoriach.

Academy of Motion Picture Arts and Sciences president Robert Rehme and Geena Davis announced the Oscar nominations Feb. 10, 1998.

Prezydent Akademii Filmowej Robert Rehme i Geena Davis ogłosili nominacje do Oscara 10 lutego 1998 roku.MIKE NELSON/AFP/Getty Images

CAMERON Byliśmy w locie powrotnym z Europy, była połowa poranka, a pilot wrócił i powiedział nam, że dostaliśmy te wszystkie nominacje. Zapytałem, „Czy dostałeś listę?” Powiedział: „Tak” Stał tam w przejściu i czytał listę tego, za co zostaliśmy nominowani, a ona po prostu szła dalej i dalej. Ja na to: „Żartujesz sobie, czy to się dzieje naprawdę?” Spojrzałem przez okno i marzyłem o tym. Spojrzałem w dół i pierwsze co zobaczyłem to góry lodowe. Nigdy wcześniej ani później nie byłem na locie transatlantyckim, gdzie widziałem góry lodowe.

Ale główny bohater Titanica, Leonardo DiCaprio, nie został nominowany do nagrody dla najlepszego aktora. W czasach przed mediami społecznościowymi i powszechnym użyciem poczty elektronicznej, fani zabrali swoje niezadowolenie bezpośrednio do centrali Akademii. Rzecznik Akademii powiedział Entertainment Weekly, „Pytają, czy można coś zrobić, aby Leonardo został nominowany”. Telefony nie pochodziły tylko od nastolatków. Jedna starsza kobieta zadzwoniła i powiedziała, że cały stan Floryda jest zdenerwowany.”

LESLIE UNGER (DYREKTOR KOMUNIKACJI AKADEMICKIEJ) Wielu fanów Titanica było niezadowolonych, że Leonardo DiCaprio nie został nominowany.

Czytaj również:  BET Awards: Janelle Monae trzyma w górze środkowy palec, mówi "F*** You, Supreme Court" podczas transmisji na żywo

LANDAU Byłem rozczarowany. Myślę, że często postrzeganie przedstawienia wymaga, aby postać miała fatalną wadę, a on jej nie miał w tej postaci, ale to w rzeczywistości sprawiło, że postać była trudniejsza do zagrania. Nawet kiedy obsadzaliśmy Leo, Jim musiał go przekonać, że ta rola jest wyzwaniem aktorskim, tak jak inne postaci, które grał.

CAMERON To było niezwykłe w tamtym czasie, i prawdopodobnie nadal, dla bardzo młodych aktorów, którzy byli stosunkowo nowi w grze, aby uzyskać nominacje – z pewnością nie zwycięstwa – ponieważ ogólne podejście jest takie, „Jeśli są tak dobrzy, złapiemy ich później.”

MECHANIK Kiedy film jest tak dobry, to dlatego, że aktorzy są również doskonali w swoich rolach. To oni nieśli ten film. Z pewnością zatopienie statku i wszystko to zostało zrobione w spektakularny sposób. Ale ostatecznie, dlaczego ten film zadziałał? Ponieważ ludzie identyfikowali się z tymi dwoma postaciami.

Titanic stars Kate Winslet and Leonardo DiCaprio with director James Cameron on set.

Titanic gwiazdy Kate Winslet i Leonardo DiCaprio z reżyserem Jamesem Cameronem na planie.

Filmowi zabrakło również nominacji za scenariusz, bez którego żaden film nie wygrał najlepszego obrazu od czasu Dźwięków muzyki 32 lata wcześniej.

SWARTZ To stąd wzięło się to „Mamy szansę” Harveya.

W międzyczasie L.A. Confidential zmiotło główne nagrody krytyków. Titanic został pominięty, choć nadal cieszył się ogromnym sukcesem komercyjnym.

KIM BASINGER (L.A. CONFIDENTIAL SUPPORTING ACTRESS) Prawdziwa prawda jest w opowieści o malutkiej torebce, którą zrobiłam. Judith Leiber robi te piękne kryształowe torebki. Kazałam im zrobić jedną na Oscary, a z tyłu, wiecie co tam było? Ponton, bo wiedziałam z czym mamy do czynienia.

CAMERON Słuchaj, mieliśmy wiele nominacji, ale to nic nie znaczyło dla ostatecznego wyniku. Myślałem, że L.A. Confidential był bardzo mocnym filmem. W najlepszym wypadku było 50-50. Nie sądziłem, że inne filmy mają szansę z L.A. Confidential lub Titanic.

MECHANIK Sukces jest zarówno podziwiany jak i nienawidzony.

OSCAR NIGHT ARRIVES

Ceremonia odbyła się w Shrine Auditorium 23 marca 1998 roku. DiCaprio nie wziął w niej udziału. Ale nominowani i wiele innych znakomitości – w tym ikona praw obywatelskich Rosa Parks, gość Spike’a Lee, którego 4 Little Girls było nominowane za najlepszy film dokumentalny – przeszli po czerwonym dywanie. Titanic, w tym czasie, był na szczycie box office przez 14 tygodni i zarobił 495 milionów dolarów w kraju i 1,2 miliarda dolarów na świecie.

Titanic producer Jon Landau with his wife and son.

Producent Titanica Jon Landau z żoną i synem. HECTOR MATA/AFP/Getty Images

LANDAU Siedziałem z moją matką [Edie] jeden rząd przed Jimem. To był dreszczyk emocji, że mogłem dzielić z nią ten wieczór. Moja mama była producentką i została nominowana [27 lat wcześniej] wraz z moim tatą [Ely] za film dokumentalny [Martin Luther King Jr], który zrobili pod tytułem King: A Filmed Record Montgomery to Memphis.

CAMERON Byłem na Oscarach trzy razy wcześniej, ponieważ moje filmy zdobyły kilka nominacji za dźwięk, efekty wizualne, reżyserię i tego typu rzeczy. Sam nigdy nie byłem nominowany. Teraz pojawiła się zupełnie inna warstwa. Pomyślałem: „Cholera, może będę musiał wygłosić mowę. Może będę musiał wygłosić więcej niż jedną mowę. Oh, kurwa.”

BEN AFFLECK (GOOD WILL HUNTING SCREENWRITER, WITH MATT DAMON) We took our moms. Wszyscy mówili: „To miło, że zabraliście swoje mamy” A my na to: „Kogo innego, do cholery, mieliśmy wziąć? Myślicie, że nasze mamy pozwolą nam wziąć kogoś innego?”

Good Will Hunting screenwriters Ben Affleck and Matt Damon, flanked by their mothers.

Good Will Hunting scenarzyści Ben Affleck i Matt Damon, otoczeni przez swoje matki. Ke.Mazur/WireImage

(Pasek na sukience Lindy Hamilton pękł, więc próbuję podtrzymać tył, gdzie pękł pasek. A mój smoking złożył się w ostatniej sekundzie. Krawiec miał się z nami spotkać w Four Seasons, zanim pójdziemy na Oscary. Facet nigdy się nie pojawił, a moje spodnie są o trzy cale za duże. Więc jedną ręką podtrzymuję swoje spodnie, a drugą sukienkę Lindy. To był nasz cały pieprzony wieczór.

Producentem programu był Gil Cates, reżyserem Louis J. Horvitz a gospodarzem Billy Crystal (który wcześniej prowadził 1990-1993, 1997), wspierany przez zespół pisarzy.

BRUCE VILANCH 1989 rok był pierwszym Oscarem, który zrobiłem. Wyprodukował je niejaki Allan Carr, który był panem Showmanship, i stało się to legendarne show ze wszystkich złych powodów. Po uprzątnięciu gruzu, Gil Cates przyszedł, aby wyprodukować swój pierwszy z 17 programów i pozyskał Billy’ego Crystala, który miał za sobą cztery występy na rozdaniu nagród Grammy. I to rozpoczęło zupełnie nowy rozdział.

BILLY CRYSTAL (70TH OSCARS HOST) Gil Cates był wspaniałym producentem. Gil i ja zrobiliśmy razem sześć filmów i bardzo go kochałem.

MARC SHAIMAN (70TH OSCARS WRITER) Nikt nie wykonał lepszej pracy przy organizacji Oscarów niż Billy. Ludzie robili to oczywiście równie świetnie – Johnny Carson, Bob Hope i niektórzy, którzy robili to w ciągu ostatnich 25 lat – ale nikt nie zrobił tego lepiej niż Billy. Nie sądzę, żeby ktokolwiek kiedykolwiek mógł. On się do tego urodził.

ROBERT REHME (PREZYDENT AKADEMII) Był tym kochanym facetem. Był bardzo lubiany przez społeczeństwo.

LOUIS J. HORVITZ (70TH OSCARS DIRECTOR) Czułeś się jak w domu, kiedy zobaczyłeś Billy’ego w noc oskarową.

SHAIMAN Zawsze mówili: „Miliard ludzi ogląda!” Nie wiem czy to był miliard czy 800 milionów, ale cokolwiek to było, to była bardzo dziwaczna rzecz pracować nad czymś, o czym wiedziałeś, że tak wiele osób będzie to oglądać.

VILANCH Widownia jest większa, gdy w wyścigu są duże filmy, a Titanic był największym filmem wszech czasów aż do Avatara, więc wiedzieliśmy, że to będzie duża frekwencja.

REHME Szczerze mówiąc, oczekiwałem, że będzie duża, ponieważ film tak dobrze się spisał.

Pokaz rozpoczął się od powitania wszystkich przez Rehme’a, po czym przeszedł do montażu najlepszych klipów, do których wstawiono Crystal.

VILANCH W roku poprzedzającym Titanica, zaczęliśmy to robić, ponieważ był to rok, w którym nikt nie wiedział, kim są nominowani. Jeden z naszych żartów brzmiał: „To Tom Cruise [gwiazda filmu Jerry Maguire , jedynego filmu studyjnego nominowanego do nagrody za najlepszy film] i wielu innych facetów!” Nikt nie znał tych filmów, więc pomyśleliśmy, że zabawnie będzie wstawić do nich Billy’ego.

CRYSTAL Dostaje ogromny śmiech, zanim jeszcze trafię na scenę, a to tylko rozpoczyna sprawy i ułatwia mi wejście. Oni są już rozgrzani.

HORVITZ Billy miał swoich ludzi, którzy robili z nim te filmy. Nigdy nikomu ich nie pokazał, aż do dnia pokazu. Nie chciał, żeby to wyciekło.

VILANCH Składaliśmy film otwarcia. Kiedy wymienialiśmy pomysły na Titanica, nie pamiętam kto to powiedział, ale rozmawialiśmy o Billy’m jako facecie w bieli na rufie statku, który patrzy na Kate Winslet. Ktoś powiedział: „Czy nie byłoby zabawnie, gdyby to był Kevin Costner, a poza kamerą ktoś powiedział: 'Czy kiedykolwiek brałeś udział w tak wielkiej katastrofie?’, a on odpowiedział: 'Listonosz ?'” billy zadzwonił do niego, a Costner powiedział „tak”, co nas oszołomiło. Zdecydował się przyznać do swojej porażki.

CAMERON Widać było, że producenci dobrze się bawili – spoofingowali, ale nie było to paskudne. To była celebracja filmu. Pomyślałem: „Cóż, może nie wygrywamy, ale przynajmniej wygrywamy w tym, że nasi rówieśnicy świętują nas i sukces.”

VILANCH Wiedzieliśmy, że jest Titanic gorączka.

CAMERON Zauważyłem, że w ostatnich latach stał się bardziej roastem. Jest w tym trochę sarkazmu. Nie mogę sobie wyobrazić, co myślą ci filmowcy. Pamiętam, co myślałem przy Avatarze, kiedy nabijali się z niebieskich ludzi i robili takie rzeczy. To nie miało tego samego klimatu.

Crystal następnie pojawił się na scenie na pokładzie zestawu, który został wykonany, aby wyglądać jak tonący statek; zrobił monolog (krakanie o wciąż rozwijającym się skandalu Clinton/Lewinsky, „There’s a billion people watching the show tonight; Linda Tripp is taping it”); i, zgodnie z tradycją, zaczął śpiewać medley o nominowanych do najlepszego filmu („L.A. Confidential, you could be the iceberg tonight!”).

SHAIMAN W pierwszym roku, kiedy Billy był gospodarzem Oscarów, wpadł na pomysł, żeby sparodiować numery muzyczne, które zawsze miały miejsce, gdzie śpiewano o filmach. I to stało się naszą własną tradycją, robienie tych medleyów w czołówce programu.

VILANCH Pierwsze pół godziny to był Billy Crystal special. To było wspaniałe.

SHAIMAN Zawsze było dużo śmiechu przy ich tworzeniu. Billy miał swój zespół pisarzy, ale stopniowo przez lata, wkurzałem się na to i sprawiałem, że było to bardziej moje terytorium, ponieważ byłem tekściarzem z Broadwayu, więc zacząłem przychodzić i mówić, „Hej, chłopaki, to musi się rymować. To nie może być 'rodzaj rymów’ To musi się naprawdę rymować.” To stało się trochę bardziej tylko ja i Billy, z resztą chłopaków lub dziewczyn podrzucających pomysły.

Billy Crystal on a mock Titanic during his opening monologue.

Billy Crystal na wyśmiewanym Titanicu podczas swojego monologu otwierającego. REUTERS/Alamy Stock Photo

Crystal zaangażowała się również w rozmowy z nominowanymi siedzącymi najbliżej sceny.

CRYSTAL Miałeś Jacka [Nicholsona, nominowanego do nagrody dla najlepszego aktora za As Good as It Gets] w pierwszym rzędzie, który zawsze był kimś w rodzaju mojego partnera, i pamiętam, że zeszłam ze sceny, żeby mu zaśpiewać. Podłożyłem mały aparat, insta-camera – to był czas, kiedy faktycznie używaliśmy aparatów zamiast telefonów – przy głośniku z przodu, i zszedłem, a Helen [Hunt, nominowana do nagrody dla najlepszej aktorki za As Good as It Gets] zrobiła mi zdjęcie. Wydaje mi się, że siedziałam na kolanach Jacka czy coś w tym stylu. A potem mieliście Matta i Bena.

AFFLECK To jest właśnie ten moment, który pamiętam najbardziej. Miałem 25 lat – byłem jak asystent – i jeszcze to do mnie nie dotarło. Pamiętam, że rozmawialiśmy z Mattem i mówiliśmy: „Nie wygramy, a to wszystko się skończy” Nigdy tak naprawdę nie wierzyliśmy. Nie rozumieliśmy, nie mieliśmy zdolności do kontekstualizacji tego, co to oznacza. Dosłownie rok wcześniej, w Somerville, Massachusetts, oglądaliśmy program z w małym, gównianym mieszkaniu, robiąc basen z Oscarami i oglądając Billy’ego Crystala. I był tam, i zaczął śpiewać, „Matt i Ben! Ben i Matt!” Pomyślałem: „To jeden z tych dziwnych snów”

Crystal pojawiała się na scenie i znikała przez resztę nocy.

VILANCH Ustanowiliśmy dla gospodarza mały pokój tuż przy lewej scenie. To była mała obudowa z kurtyną, gdzie mieliśmy monitor, więc można było zobaczyć, co się dzieje, co wychodzi i na co patrzą inne kamery. I mieliśmy oczywiście jedzenie, ponieważ było tam również wielu Żydów.

CRYSTAL W ciągu pierwszej godziny na widowni jest wielu przegranych. Czterech na pięciu przegrywa. Więc w pewnym momencie wieczoru wszyscy zwycięzcy są za kulisami w pokoju prasowym lub w zielonym pokoju. Bardzo rzadko wracają na swoje miejsca. Tak więc masz salę w większości pełną wypełniaczy miejsc i głodnych przegranych. To właśnie wtedy musisz mieć nadzieję, że uda ci się coś zlekceważyć i utrzymać to w ruchu.

HELEN HUNT (AS GOOD AS IT GETS LEAD ACTRESS) W samym środku był bardzo uroczysty moment, ale też trochę dziwny. Billy zszedł ze sceny, a ja siedziałam w pierwszym rzędzie i patrzył na mnie jak na postać, którą grał w filmie, który zrobiliśmy razem [1992’s Mr. Saturday Night], a ja byłam przerażona, że zacznę się śmiać. Mówiłem: „Nie możecie posadzić mnie w pierwszym rzędzie na Oscarach, żeby zrobić ze mnie kretyna, który śmieje się w uroczystej chwili!”

Były występy muzyczne Aaliyah, Michaela Boltona i oczywiście Celine Dion („My Heart Will Go On” podczas noszenia naszyjnika centralnego dla Titanica). Wśród prezenterów znaleźli się Madonna i Arnold Schwarzenegger. Główna dama klasyka z 1933 roku King Kong, Fay Wray, otrzymała specjalne wprowadzenie. Martin Scorsese wręczył honorowego Oscara Stanleyowi Donenowi, który zaśpiewał i zatańczył. W jednym z odcinków 70 dotychczasowych zdobywców Oscarów zostało zaproszonych do zrobienia „zdjęcia klasowego”, które zostało nazwane „największą kolekcją zdobywców Oscarów, jaka kiedykolwiek została zgromadzona”

VILANCH To był pomysł Gila. Uważał, że to nada sprawie więcej okazji. Myślę, że to była wspaniała rzecz, zwłaszcza, że niektórzy z tych aktorów nie osiągnęli wielkiej chwały.

CRYSTAL Pamiętam, że byłam za kulisami z nimi wszystkimi i witałam ich wszystkich, wszystkich od Shirley Temple do Red Buttonsa i dalej i dalej. Wszyscy wielcy. Denzel, Dustin, Sean Connery. To był naprawdę majestat tego, czym są Oscary i co filmy znaczą dla ludzi.

VILANCH Za kulisami wszyscy chcieli poznać Luise Rainer, która mieszkała w Europie, odkąd odeszła z branży. Była swego rodzaju legendą – zdobyła dwa Oscary, a wszyscy ci aktorzy, którzy znają się na rzeczy, desperacko pragnęli się z nią spotkać, ponieważ była starym Hollywood i mieli tyle rzeczy, o które chcieli ją zapytać. To było piękne.

HORVITZ To była bardzo trudna sekwencja do zrobienia, ponieważ wszyscy siedzą w rzędzie, więc mam kamerę i robię nią panoramę, i cofamy kilka klipów na raz, i robimy panoramę, i kręcimy, i znowu schodzimy w dół. Niedawno wróciłem i spojrzałem na to i po około piątej lub szóstej osobie, mówię: „Nie ma mowy, żebyśmy mogli to dzisiaj umieścić. To jest zbyt długie.” Ale w 1998 roku nie mieliśmy cyber-plagi, którą mamy dziś w mediach społecznościowych, ani 10-ramkowej rozpiętości uwagi.

Celine Dion performed “My Heart Will Go On,” from Titanic.

Celine Dion wykonała „My Heart Will Go On”, z Titanica.TIMOTHY A. CLARY/AFP/Getty Images

TITANIC ZACZYNA DOMINOWAĆ

Pierwsze dziewięć zwycięstw filmu przypadło za reżyserię, zdjęcia, kostiumy, montaż filmowy, oryginalną muzykę dramatyczną, oryginalną piosenkę, dźwięk, montaż efektów dźwiękowych i efekty wizualne.

CAMERON Kiedy wywołali moje imię po raz pierwszy, co było do edycji, jestem jak, „Och, gówno. Muszę wstać przed czymkolwiek, miliardem ludzi, a ja trzymam spodnie w górze” Spróbuj zapamiętać swoją mowę w środku tego!

Czytaj również:  Przychody reklamowe AMC Networks w USA spadają o 20 procent, a liczba abonentów streamingu spada do 11,5 mln

BILLY ZANE (TITANIC SUPPORTING ACTOR) As it just kept ratche up, we thought, „Wow, this is amazing. Tworzymy historię.”

Aha, i prawie wybuchła bójka między Cameronem a Weinsteinem.

CAMERON Nie znałem Harveya od Adama. Nie wiedziałem o nim nic poza tym, czego dowiedziałem się od Guillermo del Toro. Guillermo i ja byliśmy bliskimi przyjaciółmi od 1991 roku. Opowiedział mi o strasznym gównie, jakie wywinął mu Miramax, kiedy nakręcił swój pierwszy amerykański film komercyjny, Mimic, a oni go zwolnili. Aktorzy, z Mirą Sorvino na czele, zbuntowali się i nie chcieli pracować, dopóki go nie przywrócili. Potem, kiedy film odniósł sukces i został dobrze oceniony, Harvey jakby podskoczył, żeby pochwalić film. Wracam na swoje miejsce z moim montażowym Oscarem, a ten facet podskakuje i przedstawia się, mówiąc: „Jeśli chcesz pracować w miejscu, które jest przyjacielem artysty, przyjacielem filmowca” – wyciąga rękę, a ja po prostu go spławiłem. To był po prostu brzydki moment. Ale, tak, broniłem Guillermo i nazwałem Harveya jego bzdurami, a wtedy on stał się bardzo głośny i słownie obraźliwy i prawie potencjalnie fizycznie agresywny. I był bliski otrzymania Oscara – co byłoby bardzo stosowne, jak sądzę. Ale nie myślałem o tym w tych kategoriach; to była po prostu broń w zasięgu ręki. Histeryczną rzeczą w całej tej chwili było to, że ludzie wokół nas mówili: „Nie tutaj! Nie tutaj!” To było coś w rodzaju, „To jest OK, jeśli chłopcy walczą w alejce, ale nie róbcie tego tutaj, na rozdaniu nagród Akademii!”

NON-TITANIC ZWYCIĘZCY WCHODZĄ NA SCENĘ

Basinger wygrała najlepszą aktorkę drugoplanową za L.A. Confidential.

BASINGER Ciągle powtarzałem: „Pani z Titanica [Gloria Stuart, której kariera filmowa rozpoczęła się w latach 30. i która była wtedy, w wieku 87 lat, najstarszą nominowaną do Oscara w historii], ta pani wygra. Tak to już jest.” Miała staż! W rzeczywistości spojrzałam tam, kiedy wywołali moje nazwisko i pomyślałam: „Co ona robi? Nie idzie na podium.” Pamiętam, jak Curtis [Hanson] szturchnął mnie w plecy. [Ówczesny mąż Basinger] Alec Baldwin poruszał ustami, mówiąc: „Wstań, wstań, wstań. Wygrałaś!” Pomyślałam: „OK” i spróbowałam wstać. To była ciężka suknia. Myślałam, że zemdleję, bo moje nogi już wtedy nie istniały. Właściwie to Jack Nicholson pomógł mi wejść po schodach. Nigdy tego nie zapomnę, jak długo będę żyła.

Robin Williams wygrał nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego za Good Will Hunting, podziękował Affleckowi i Damonowi („Wciąż chcę zobaczyć jakieś ID”) i powiedział „mazel tov” „mishpucha Weinsteinowi.”

VILANCH Billy i Robin byli bardzo blisko. Oni i Whoopi [Goldberg] zrobili Comic Relief – jak, 15 z tych programów.

CRYSTAL Robin wygrał i to było dla mnie bardzo emocjonalne, bo byliśmy jak bracia. Był niesamowity w tym filmie, ale aż do SAG Awards wszyscy myśleli, że wygra Burt Reynolds – był fantastyczny w Boogie Nights, i było wiele sentymentu dla niego w tym momencie jego kariery. Ale potem Robin wygrał na SAG Awards, a ja byłem jak, „OK, myślę, że on to wygra” Pamiętam, że byłam na scenie – scena po lewej stronie – kiedy wygrał i wyszłam po tym, jak skończył swoją przemowę, i mieliśmy ten wspaniały uścisk.

Helen Hunt zdobyła tytuł najlepszej aktorki za As Good as It Gets.

HUNT Nigdy nie byłam w tym świecie w ogóle. Wygrałam za ten film kilka razy [na innych rozdaniach nagród], więc nie czułam się jak „O mój Boże, to nie mogło się zdarzyć!” Ale w tym samym czasie siedzisz obok Judi Dench [nominowanej do nagrody za najlepszą aktorkę za Panią Brown] i Julie Christie [nominowanej do nagrody za Afterglow], jednych z największych aktorów w historii. Na pewno nie polerujesz swojej półki z książkami, żeby postawić na niej swojego Oscara. Cała ta sprawa jest trochę zamazana. Nie piję na umór, ale prawdopodobnie tak właśnie jest. Dla mnie to było całkiem poza ciałem.

From left: Oscar winners Kim Basinger, Robin Williams, Helen Hunt and Jack Nicholson.

Od lewej: Laureaci Oscara Kim Basinger, Robin Williams, Helen Hunt i Jack Nicholson.HECTOR MATA/AFP/Getty Images

Rabin Marvin Hier, założyciel i szef Centrum Szymona Wiesenthala i Muzeum Tolerancji w Zachodnim L.A., oraz jego kolega Richard Trank zostali nominowani za The Long Way Home, dokument o Holokauście nakręcony w centrum.

RICHARD TRANK (THE LONG WAY HOME PRODUCENT) Siedzieliśmy w sekcji ze wszystkimi z Titanica. Poprzedniej nocy nie mogłem spać, więc o 1 w nocy poszedłem do meliny i włączyłem telewizor, żeby spróbować się zmęczyć. I co się okazało? Ojciec chrzestny część II, jeden z moich ulubionych filmów wszech czasów. Kiedy Robert De Niro wyszedł na scenę, by wręczyć Oscara za najlepszy film dokumentalny, pamiętam, że zwróciłem się do rabina i powiedziałem: „Myślę, że wygramy.”

De Niro ogłosił, że zwycięzcą został The Long Way Home. Była to druga wygrana Oscara Hiera, a pierwsza Tranka.

TRANK Po, pamiętam jak schodziłem ze sceny i w najbardziej nieartykułowany sposób powiedziałem Robertowi De Niro, „Ostatniej nocy oglądałem Ojca Chrzestnego, część II. To było jak…” A on patrzył na mnie tym swoim spojrzeniem Roberta De Niro, jak „Dobra, tak czy inaczej, muszę być gdzieś indziej”.

RABBI MARVIN HIER (THE LONG WAY HOME PRODUCENT) Kiedy schodziłem ze sceny, stali tam Jack Lemmon i Walter Matthau. Jack powiedział: „Wiesz, gdybym miał pojęcie, że mógłbym wygrać jedną z nich idąc tylko do jesziwy, mógłbym zaoszczędzić fortunę na szkole aktorskiej!”

Crystal wykrzyknęła: „Co za noc, kiedy twój rabin zdobywa Oscara! Najpierw mój najlepszy przyjaciel, teraz mój rabin! Kto jest następny?”

Nicholson wygrał jako najlepszy aktor za As Good as It Gets i powiedział: „Miałem uczucie tonięcia przez całą noc.”

Następnie Lemmon i Matthau ogłosili Good Will Hunting jako zwycięzcę za najlepszy scenariusz oryginalny. Affleck i Damon wygłosili pełne emocji przemówienie, które, jak sami przyznali, było inspirowane przemówieniem Cuba Goodinga Jr. z poprzedniego roku.

HORVITZ Miałeś Złoty Wiek wprowadzający Nowy Wiek.

AFFLECK Przyprowadzili Lemmona i Matthau, by zaprezentować scenariusz, a ja pomyślałem: „Może oni [ludzie stojący za telecastem] myślą, że wygramy” A kiedy wyczytali nasze nazwiska, to było szokujące. To jest jak… czy kiedykolwiek zdarzyło ci się wypaść w samochodzie na autostradzie czy coś? Znasz to uczucie bycia poza swoim ciałem i rodzajem rozłączenia? Pamiętam, że Alec Baldwin zgarnął nas ze sceny i mówił: „Zapamiętaj to! Zapamiętaj to!” A ja na to: „Zapamiętam, że mnie złapałeś”

HORVITZ To dosłownie rozpoczęło ich kariery. Byli młodymi dzieciakami w 1998 roku.

CAMERON KORONUJE SIĘ NA „KRÓLA”

Warren Beatty wręczył Oscara za najlepszą reżyserię Cameronowi, który zamknął swoją mowę akceptacyjną oświadczając: „Mamo, tato, nie ma sposobu, abym mógł wyrazić wam to, co teraz czuję – moje serce jest pełne do granic możliwości – z wyjątkiem powiedzenia: 'Jestem królem świata!'” ” Nie od czasu, gdy Sally Field zadeklarowała, „Lubisz mnie!”, przemówienie akceptujące Oscara wywołało tak wielki backlash.

HORVITZ Cameron jest tam i mówi, „Jestem królem świata!” Ja mówię: „Jesteś dupkiem!”

MECHANIC Jeśli zrobiłby to przed zamknięciem głosowania, przegralibyśmy. To jest rzecz, która kosztowałaby cię wygraną.

ZANE Byliśmy jak, „Oof, to było…” „Huh…” „Tak, to było…” Rozumiem, ale tak…

LANDAU Przyjąłem to dokładnie tak, jak Jack [Dawson, postać grana przez DiCaprio w Titanicu] miał na myśli w filmie: „To najlepszy dzień w moim życiu!” Jim cytował swój własny film. Pomyślałem: „OK, co za świetny sposób na powiązanie tego z filmem” Myślę, że ludzie przegapili fragment: „Czuję się jak…”

REHME To był teatralny ruch.

TRANK Był szczęśliwy. Dostałem to. Dałbym mu przepustkę. To znaczy, to na pewno nie jest coś, co ja bym zrobił.

CRYSTAL Myślę, że jest to coś, czego żałuje do dziś. Nie wygrałem Oscara, ale wygrałem Emmy i tego typu rzeczy, i gubisz się w tej chwili. Myślisz, że jesteś przygotowany, ale nie jesteś.

BASINGER Musisz dać ludziom trochę wytchnienia, ponieważ jesteś na wpół szalony, kiedy jesteś tam na górze. Naprawdę nie jesteś w swoim własnym ciele.

(Powiem ci dokładnie, kiedy po raz pierwszy zdałam sobie sprawę, że to będzie problem: kiedy weszłam za kulisy, a Warren Beatty miał taki wyraz twarzy: „Co ty kurwa zrobiłaś?” Patrzył na mnie jak, „Ty biedny cycku, co ty kurwa zrobiłaś?” A ja na to, „Oh, to nie było fajne? Okay.” To znaczy, oczywiście przeanalizowałem to. Moja ówczesna żona, Linda, powiedziała: „Jeśli masz zamiar zacytować linijkę z filmu, to zacytuj ją z zapałem” Ja na to: „Cóż, mogę to zrobić” I zdałem sobie sprawę, że problem polega na tym, że jest to zbyt autoreferencyjne i postrzegane jako pycha – nie tylko faktyczny rodzaj semiotyki „Jestem królem świata”, ale scenariusz cytowania własnego filmu tak, jakby każda osoba na widowni była wielkim fanem, ponieważ na widowni było wiele osób, które nie głosowały na Titanica. Nie możesz przyjąć założenia, że ponieważ wygrywasz, to wygrałeś jakimś ogromnym osuwiskiem. W mojej głowie to było świętowanie – po prostu stwierdzałem, jak się czuję. W rzeczywistości, to jest dokładnie to, co powiedziałem. Mówiłem do moich rodziców. Jeśli faktycznie spojrzysz na zapis tego, mówię: „Mamo, tato, wiem, że jesteście tam z tyłu”, ponieważ byli na tyłach domu. Powiedziałem: „Nie mogę powiedzieć, jak się teraz czuję, poza tym, że jestem królem świata!” Znaczy rozmawiając z moimi rodzicami mówiąc: „Czuję się teraz całkiem świetnie” I to było to. To, czego konkretnie nie mówiłem, to „Pokazuję wszystkim skurwysynom, jak to się robi, i tak, jestem królem świata! I’m all that!” Nie o to mi chodziło. Ale, oczywiście, to właśnie usłyszeli. I oczywiście, jako reżyser, powinienem być lepszy od tego. Powinienem wiedzieć, co słyszy publiczność – jak linia faktycznie ląduje jest właściwie częścią formy sztuki.

Coś mniej znanego o przemówieniu Camerona: użył go również do uhonorowania zakładu.

ROD LURIE (gospodarz radia KABC) Lata przed tym, jak zostałem filmowcem, byłem dziennikarzem, który miał obsesję na punkcie Oscarów, a kiedy dostałem swój własny program w KABC, mówiłem o Oscarach przez cały rok. Z tego powodu mój program stał się niemal rytualnym przystankiem dla osób mających nadzieję na Oscary. Kiedy Marty Landau promował Ed Wood, przyszedł i powiedziałem na antenie, że nie tylko będzie nominowany do Oscara, ale go wygra. „Nie, nie”, powiedział. „Sam Jackson za Pulp Fiction.” Powiedziałem: „Dobra, zrobię ci zakład. Jeśli nie wygrasz, wtedy poświęcę godzinę na niesprawiedliwość w moim programie” Potarł podejrzliwie podbródek i powiedział: „A jeśli w jakiś sposób będę miał szczęście i wygram?” „Cóż, musisz mi podziękować w swojej mowie akceptacyjnej” Nie dał chwili zawahania: „You’re on” I pewnie, w noc oscarową Marty wygrał i powiedział: „Chcę podziękować członkom prasy, zwłaszcza Rodowi Lurie.” To samo stało się z Melem Gibsonem i Braveheart. Następnie, w weekend otwarcia Titanica, James Cameron przyszedł do mojego programu, a ja powiedziałem, „Jim, założę się z tobą -” Uciął mi. „Powiedziano mi, że mam się tego spodziewać. Masz swój zakład.” Więc w noc Oscara zorganizowałem ogromne przyjęcie z 500 gośćmi i czekałem, czy Cameron dotrzyma słowa. Z pewnością tak. Kiedy później pojawiłem się na kolejnej imprezie oscarowej, Cameron pomachał mi. „Spłaciłem swój dług!” Rzeczywiście, spłacił. A kilka lat później, kiedy ubiegałem się o członkostwo w Akademii, on również był jednym z moich trzech sygnatariuszy. Więc czy jest królem świata, czy nie, w mojej książce jest księciem.

TITANIC DOSTAJE OSTATNIŠ SZANSĘ

Telemisja trwała długo – Russell Carpenter, odbierając Oscara za najlepsze zdjęcia do Titanica, powiedział: „Spóźniamy się tak bardzo, że staje się to dla mnie czymś w rodzaju momentu z Dependami” – i zakończyła się najdłuższym jak dotąd pokazem, trwającym trzy godziny i 46 minut. Aby zamknąć ceremonię, Sean Connery ogłosił, że najlepszym obrazem jest Titanic, zwiększając jego łączną liczbę do 11 Oscarów, wiążąc rekord utrzymywany przez Ben-Hur przez 38 lat. Landau i Cameron wyszli na scenę; najpierw przemawiał Landau, potem Cameron.

HORVITZ Co robi Cameron? Wychodzi tam i mówi: „Zróbmy 15 sekund ciszy dla ofiar” My mówimy: „Jezu Chryste! Nie mamy czasu!” Gil mówi: „Ty skurwysynu!” Sieć krzyczy: „Nie możecie go odegrać!” Próbuję zejść z anteny z powodu ograniczeń związanych z wejściem w wiadomości ze wschodniego wybrzeża, więc mówisz: „Jezu Chryste, zejdź z anteny!” Jeśli wpadnę na wiadomości, będziemy winni pieniądze.

VILANCH To był nadal świetny lead-in dla wiadomości, które nastąpiły po nim w stacjach ABC.

RIC ROBERTSON (ACADEMY EXECUTIVE ADMINISTRATOR) Naszym wielkim zmartwieniem była zawsze utrata widzów na wschodnim wybrzeżu, gdy robiło się coraz później.

Titanic stars Frances Fisher and Billy Zane arrived at the Shrine Auditorium in Los Angeles. Of Titanic’s 15 weeks as the No. 1 box office grosser, Fisher says, “That is never going to happen again.”

Titanic gwiazdy Frances Fisher i Billy Zane przybyły do Shrine Auditorium w Los Angeles. Po 15 tygodniach spędzonych przez Titanica na pierwszym miejscu w box office, Fisher powiedziała: „To się już nigdy nie powtórzy” SGranitz/WireImage

Teraz nadszedł czas na zabawę, szczególnie dla drużyny Titanic, której wielu członków udało się na Bal Gubernatorów, następnie na afterparty na parkingu w Beverly Hills i w końcu do penthouse’u Chateau Marmont.

LANDAU Moją rolą jako producenta jest ochrona reżysera – ale od czasu do czasu trzeba uważać na siebie. Idziemy za kulisy, a ja patrzę na Jima i patrzę na Seana Connery’ego, a ja pochylam się nad Jimem i mówię: „Jim, stoję na środku albo zostanę wycięty ze zdjęcia” Za kulisami był taki moment, że Jim – który tej nocy zdobył trzy Oscary – poprosił mnie o potrzymanie jego Oscarów, więc miałem jego Oscary i miałem swojego Oscara. I oczywiście w tym momencie nie ma na nich nazwisk [grawerunki zostały dołączone później], ale wszystkie są ponumerowane. Więc skorzystałem z okazji i przyjrzałem się wszystkim numerom, i wziąłem 2929, bo był łatwy do zapamiętania, a pozostałe trzy oddałem mu, kiedy chciał je odzyskać, ale nie mogę powiedzieć, jakie to są numery. Mam najlepszy numer. Tylko to mnie obchodzi.

Czytaj również:  Paul Haggis zwolniony z aresztu hotelowego we Włoszech

TRANK Na Balu Gubernatorów – zawsze, gdy o tym myślę, wywołuje to u mnie uśmiech – idę z moim Oscarem, a z naprzeciwka idą Matt Damon i Ben Affleck, i obaj podeszli i stuknęli swoim Oscarem w mojego Oscara. Potem dostaliśmy zaproszenie na imprezę Titanica w Beverly Hills. Pojawiłem się z moim zaproszeniem, ale chyba było tak wiele osób próbujących dostać się na to przyjęcie – bo byli królem świata – że nie chcieli mnie wpuścić. W końcu ktoś w środku spojrzał i zobaczył, że stoję tam trzymając mojego Oscara i powiedział: „Wpuśćcie tego faceta! Na litość boską, on wygrał Oscara!” Potem pamiętam, że siedziałem na kanapie, trzymając mojego Oscara, i rozmawiałem z kilkoma osobami, kiedy Kate Winslet podeszła i powiedziała: „Nie masz nic przeciwko, żebym go potrzymał?”

ZANE Pamiętam afterparty, zaproszenie na taras, poluzowany krawat, szampan w ręku, światła miasta w dole. Naprawdę pamiętna noc.

ROCHELLE ROSE (TITANIC AKTORKA WSPIERAJĄCA) Jack Nicholson zaprosił mnie na afterparty do swojego domu, ale odrzuciłam propozycję, by zostać z moją rodziną z Titanica. Nigdy wcześniej go nie spotkałam, a to oczywiście było kuszące, bo jest taką legendą. Ale to był Titanic wieczór.

From left: Kathy Bates, Rochelle Rose and Fisher in Titanic

Od lewej: Kathy Bates, Rochelle Rose i Fisher w Titanicu20th Century Fox Film Corp. Wszelkie prawa zastrzeżone./Courtesy Everett Collection

NADESZŁY WYNIKI OGLĄDALNOŚCI TELECASTU

Oglądalność telecastu była ogromna: wyniosła średnio 57,25 widzów w całym programie, co stanowi wzrost o 29 procent w stosunku do roku poprzedniego i miażdży poprzedni rekord 48,28 milionów z 1995 roku, roku Forresta Gumpa.

CRYSTAL Kiedy powiedzieli, że jest to najwyższy wynik wszech czasów, pomyślałem: „Cóż, świetnie, a może uda nam się go złamać w przyszłym roku” To nie było tak, że to było fantastyczne uczucie. Ale teraz jestem tym przytłoczony i wdzięczny za to, że byłem tam tamtej nocy. Zdarzyło mi się być gospodarzem tej nocy, ale tak naprawdę chodziło bardziej o filmy. Nie sądzę, że kiedykolwiek będzie można się do tego zbliżyć. Nie wydaje mi się, żeby to było możliwe.

Crystal otrzymała kolejny telefon dzień po pokazie, który był dla niego jeszcze bardziej znaczący.

CRYSTAL Moja asystentka Carol mówi do mnie, „Johnny Carson dzwoni” Odpowiedziałam: „Jesteś pewna, że to on? Czy to Marty Short?” „Nie, to on. Sam zadzwonił. Nie ma asystenta.” Zacząłem się pocić jak Albert Brooks w Broadcast News, wziąłem głęboki oddech i powiedziałem: „Cześć, Johnny” Był ten głos, czysty jak dzwon, wielki głos Johnny’ego Carsona, i mówił dalej, jak bardzo kocha program i to, co robiłem. Powiedział: „Oglądam go i mówię: 'Patrzcie, co ten facet robi!’ Moja żona mówi do mnie, 'Dlaczego nie zadzwonisz do niego i nie powiesz mu?’ Więc to robię.” To znaczyło dla mnie wszystko.

Mechanik jednak nie dostał telefonu.

MECHANIK Rupert nigdy nie powiedział: „Gratulacje” Nigdy nie powiedział: „Dobra robota” Nie dostałem premii większej niż rok wcześniej. Sumner Redstone [szef Viacomu, właściciela Paramountu] był tym, który podszedł do mnie i powiedział: „Jesteś osobą, o której słyszałem, że jest najbardziej odpowiedzialna. Gratulacje.” Jedna z tych dziwności.

A TITANIC POSTMORTEM

Dlaczego Titanic wygrał?

CAMERON Zrobiliśmy prawie niemożliwą rzecz, czyli uczyniliśmy się niedorajdą w dziwny sposób. Stworzyliśmy scenariusz, w którym pojawiliśmy się, aby walczyć z naszą drogą z powrotem i mieć triumf, kiedy żetony były w dół. Żetony były w dół tylko dlatego, że wszyscy sprawili, że żetony były w dół. I didn’t fricking do it.

MECHANIK Byliśmy bezsprzecznie najlepszym filmem. Nawet nie sądziłem, że w tamtym roku było drugie miejsce. Górował nad każdym filmem nie dlatego, że był drogi, ale dlatego, że był dobry.

SWARTZ Titanic był najlepszym całościowym osiągnięciem. Pamiętajcie, że w tamtych czasach było tylko pięciu nominowanych i można było wygrać z zaledwie 21 procentami. Kluczem było bycie najlepszym ogólnym osiągnięciem.

TABACK Jeśli widziałeś jeden film w tym roku w kinie, to widziałeś Titanica. Nie wierzę, że wszyscy oglądali te wszystkie inne filmy. Dodatkowo, stały za nim dwa największe studia w Hollywood.

ZANE To wystarczająca maszyna, kiedy jedno studio stoi za filmem, ale kiedy dwa, myślę, że jest to prawdopodobnie nie do zatrzymania.

FRIEDMAN To był fenomen kulturowy.

ZANE Prawdziwa historia, kostium, łzy.

CAMERON Czy wygraliśmy przez osuwisko czy jednym głosem? Nigdy nie wiadomo.

Przez kolejne lata młodzi ludzie na całym świecie wciąż odkrywali i zakochiwali się w tym filmie.

MALALA YOUSAFZAI (aktywistka/2014 laureatka Pokojowej Nagrody Nobla urodzona w 1997 roku) Pierwszym filmem, jaki zobaczyłam, był Titanic. Titanic dotarł do Pakistanu. W tamtym czasie nie mieliśmy nawet telewizora. W szkole mojego taty był komputer, a my wszyscy chodziliśmy do pracowni komputerowej i odtwarzaliśmy płytę CD. Ten film był naszym ulubionym filmem przez tak długi czas. Mój tata był po prostu zakochany w Rose i Jacku. I zawsze zastanawialiśmy się nad ostatnią sceną: czy można było uratować Jacka? To było w głowie wszystkich, także nas na północy Pakistanu.

LANDAU To nie gra tak, jakby to był film, który powstał 25 lat temu. To ponadczasowa historia, a Jim nakręcił ją w stylu, który nie jest z epoki.

Wpływ tego sezonu na laureatów Oscara i osoby związane z Titanicem był bardzo zróżnicowany.

AFFLECK To był dzień, w którym czuję, że staliśmy się sławni. Staliśmy się sławni, ponieważ tak wielu ludzi oglądało nas w telewizji, jak wygrywaliśmy tę nagrodę, i to była taka dobra historia, a opera mydlana naszego życia była interesująca. To by się dalej stało historią mojego życia. [Affleck jest wciąż najmłodszym w historii laureatem scenopisarskiego Oscara].

BASINGER Jeśli wygrywasz Oscara i myślisz: „Och, teraz dostanę każdą dobrą rolę, jaka jest w mieście, i pewnie znowu wygram”, to nie, to tego nie robi. Wciąż jesteś na polowaniu na naprawdę dobry materiał.

WINSLET Był taki nagły moment w czasie, kiedy zaproponowano mi dużo pracy, a te filmy były duże i wszystkie miały duże wypłaty tuż obok, ale ja po prostu nie byłam gotowa na bycie sławną osobą. Nie lubiłem tego uczucia. Po Titanicu miałem instynkt, że muszę się jeszcze wiele nauczyć i powinienem robić tylko to, w co naprawdę wierzę.

HUNT Wszystko, co kiedykolwiek wygrałem i każdy plakat każdego projektu, jaki kiedykolwiek zrobiłem, jest wtłoczone do jednego pokoju, który nazywam biurem. Rozglądam się po moim domu i jest tak, jakby to wszystko nigdy nie miało miejsca. Ale cieszę się, że to tam jest i jestem naprawdę dumny, że mogłem być tego częścią.

LANDAU Mój Oscar ma na sobie więcej kilometrów niż jakikolwiek inny Oscar kiedykolwiek. Dzieliłem się nim ze studentami w Chinach. Zabrałem go do Europy i spotkałem się tam z aspirującymi filmowcami. Dzięki niemu mogę celebrować Hollywood i wpajać ludziom, że oni też mają potencjał, by osiągnąć to, co wydaje im się niewyobrażalne. Bo ja z pewnością myślałem, że zdobycie Oscara jest dla mnie niewyobrażalne.

BASINGER To był naprawdę magiczny rok. Dziękuję Bogu, że byłem uczestnikiem tego roku, naprawdę.

MECHANIK Przebrnięcie przez ten film było tak bolesnym procesem, zarówno podczas jego tworzenia, jak i potem, co może gorsze, przez sześć miesięcy po jego ukończeniu – to wtedy naprawdę się zestarzał – że Oscary an d wszystko było miłe, ale to nie odbiera pamięci o tym, co przeszedłeś. Nie pokona duchów. Nie widziałam Jima od nocy oskarowej do trzech miesięcy później, czy coś takiego. Poszedłem się z nim spotkać i porozmawiać o tym, co będzie dalej. Miał to być Avatar, ale to nie nastąpiło przez dłuższy czas, a ja już wtedy nie żyłem. Ale moja żona chciała mieć podpisany plakat, który miał zrobić, bo po prostu kochała ten film. Pod koniec lunchu powiedziałem: „Obiecałeś mojej żonie ten podpisany plakat”, a on na to: „O tak, tak, tak!” Podszedł, wziął złoty długopis i podpisał go, a potem powiedział: „A ty chcesz jeden, prawda?” Ja na to: „Nie, nie chcę. Dlaczego miałbym chcieć plakat jednego z moich własnych filmów?” Tom Rothman był ze mną i powiedział: „Cóż, chcę jeden!” Jim podpisał go dla Toma, a potem powiedział: „Ale wiem, że ty chcesz” A ja na to: „Nie, Jim, nie chcę” A on na to: „I tak go dostaniesz” I podpisał plakat. I stał się pierwszym plakatem, który umieściłem w swoim biurze, bo nie było na nim napisane „Jesteśmy królem świata” ani nic z tych rzeczy. Było tam napisane: „Przetrwaliśmy”

Wielu zwycięzców wkrótce rozstało się ze swoimi znaczącymi partnerami, z którymi byli w noc oscarową, w tym Cameron (z Lindą Hamilton), Hunt (z Hankiem Azarią) i Basinger (z Alec’iem Baldwin’em), kontynuując długą historię rozstań po Oscarach.

BASINGER Nie sądzę, żeby to był całkowity przypadek. Sukces to zabawna rzecz. Sława to zabawna rzecz. Życie razem ze sławą to zabawna rzecz. To nie jest łatwe. Szczególnie, gdy jeden ma bardziej udaną drogę od drugiego i bardziej udany czas, myślę, że to bardzo trudna rzecz na ludzkiej psychice. Jesteśmy tylko ludźmi, a to może być szorstkie.

W Hollywood, było życie przedTitanic i życie poTitanic.

MECHANIK To zmieniło biznes. Duży zakład zawsze może wygrać więcej niż stracić. A teraz biznes robi tylko duże zakłady.

Na rozdaniu Oscarów też nigdy nie było tak samo. Tylko raz od czasu Titanica najlepiej zarabiający film roku ponownie wygrał najlepszy obraz: Władca Pierścieni: Powrót Króla, w 2004 roku. A transmisja Oscarów ma za sobą dwie najniżej oceniane odsłony w historii.

MECHANIK Jedyne dobre filmy, wydawałoby się, dla głosujących, to obrazy, o których nikt nie słyszał.

SHAIMAN Szkoda, że straciliśmy ten społeczny aspekt, że wszyscy oglądają te same filmy.

PRESS Zmieniło się to, że Nagrody Akademii zmieniły się w Nagrody Ducha.

CRYSTAL Teraz jest inaczej. Ludzie chodzą do kina w swoim salonie.

VILANCH Rok Nomadland [2020/2021, kiedy pandemia uderzyła po raz pierwszy], każdy film był dostępny dla każdego do obejrzenia w domu, a on [Oscary] dostał najniższą ocenę w historii.

CAMERON Ogólne nastawienie Akademii, jak sądzę – i zawsze tak było, ale teraz z pewnością jest bardziej – jest takie: „Mamy tu do wykonania zadanie w imieniu kina, polegające na zapoznaniu ludzi z filmami, które są godne uwagi, a których w innym przypadku mogliby nie brać pod uwagę, oraz na wydobyciu tej sztuki na zewnątrz i sprawieniu, by była szerzej oglądana.” I to jest ważne. Gdyby ktoś przeczytał mi opis Tár, nie obejrzałbym tego filmu. No, może obejrzałbym go dla Cate Blanchett – oglądam wszystko, w czym ona występuje – ale nie byłbym zainteresowany. Tak więc cały proces krytyczny i cały proces Akademii ma swoje uzasadnienie. To powiedziawszy, dość rzadko zdarza się, że film, który odniósł sukces komercyjny, jest również celebrowany.

W 2009 roku Akademia rozszerzyła swoją kategorię najlepszego filmu i wprowadziła głosowanie preferencyjne (czyli rankingowe) w celu wyłonienia jego zwycięzcy.

SWARTZ W rezultacie film, co do którego wszyscy mogą się zgodzić, zostaje zwycięzcą, w przeciwieństwie do najlepszego ogólnego osiągnięcia.

TABACK Teraz jest to, „Co jest najbardziej lubiane?” Wszystko zależy od tego jak się czujesz.

MECHANIK Dzisiejsze motto może równie dobrze brzmieć „Duże jest złe, a małe jest dobre” Duże nie jest złe, a małe nie jest dobre. Dobre jest dobre, a złe jest złe.

TABACK Dziś, przy preferencyjnym głosowaniu, moim zdaniem wygrałby L.A. Confidential. 100%.

Wiele osób, które były centralne dla 70. Oscarów, nie jest już z nami – Aaliyah i Titanic zwycięzca najlepszej oryginalnej ścieżki dźwiękowej i najlepszej oryginalnej piosenki James Horner zginęli w katastrofach lotniczych odpowiednio w 2001 i 2015 roku; Gloria Stuart zmarła w 2010 roku w wieku 100 lat; Gil Cates zmarł w 2011 roku; Robin Williams odebrał sobie życie w 2014 roku; Curtis Hanson zmarł w 2016 roku, Burt Reynolds w 2018 roku, a dwóch innych nominowanych, Ulee’s Gold aktor pierwszoplanowy Peter Fonda i Jackie Brown aktor drugoplanowy Robert Forster, obaj zmarli w 2019 roku.

Ale 12 marca, kilka innych osób, które były nominowane w 1998 roku będą uczestniczyć w Oscarach jako nominowani jeszcze raz: projektantka kostiumów Ruth E. Carter, operator Roger Deakins, mikser dźwięku Andy Nelson, mikser dźwięku Gary Summers, autorka tekstów Diane Warren i kompozytor John Williams. Jeden z nominowanych w 2023 roku twórców efektów wizualnych, Scott R. Fisher, jest synem nominowanego w 1998 roku twórcy efektów wizualnych Thomasa L. Fishera.

Aha, jest jeszcze nominowany do nagrody najlepszy film w reżyserii Camerona, wyprodukowany przez Landaua i z udziałem m.in. Winslet – nie żeby Cameron zbytnio skupiał się na Oscarach.

CAMERON Pracuję właśnie nad Avatarem 3. Nawet nie myślę już o Avatarze 2.

Ale kiedy myśli o swojej podróży po Oscary z Titanic, czuje, że to wszystko było tego warte, prawda?

CAMERON Trauma, przez którą przechodzisz, by zdobyć statuetkę, by umieścić ją na swoim barze? Nie jest tego warta, kochanie. Zaufaj mi.

DiCaprio and Winslet at the 2016 Oscars, 18 years after Titanic won

DiCaprio i Winslet na Oscarach 2016, 18 lat po tym jak Titanic wygrał.Christopher Polk/Getty Images

Wszystkie wyżej wymienione cytaty pochodzą z wywiadów przeprowadzonych w 2023 roku na potrzeby tej historii, z wyjątkiem cytatów Winslet i Afflecka, które pochodzą odpowiednio z wywiadu z 2017 roku i wywiadu z reporterem z 2021 roku.

Skrócona wersja tej historii po raz pierwszy pojawiła się w wydaniu magazynu The Hollywood Reporter z 8 marca. Kliknij tutaj, aby zasubskrybować.

Latest Posts

Nie przegap