Dla trzydziestolatki w centrum Mack & Rita, przerobione łóżko do opalania i szarlatańskie mumbo-jumbo Nowej Ery przywołują magię zamiany ciał: wyłania się ona z tej wypasionej konstrukcji jako starsza kobieta, w którą wierzy, że naprawdę jest. Dobrą wiadomością dla widzów jest to, że septuageniankę gra Diane Keaton. Dla Keaton film jest lepszą wiadomością niż Poms, ale nadal jest to romans typu hit-and-miss. Momentami rozbrajający, innym razem zwyczajnie głupi, wykonuje kilka odważnych skoków, nie unikając jednak terytorium sitcomu.
To ma sens, biorąc pod uwagę, że scenarzyści Madeline Walter i Paul Welsh są weteranami Brooklyn Nine-Nine. Aktorka Katie Aselton (Black Rock, The Freebie), która zagrała córkę Keatona w Book Club, reżyseruje ten materiał z słoneczną wrażliwością SoCal i uznaniem dla wspaniałej komicznej obsady, choć więcej niż kilka ledwo uchodzi z życiem. Jeśli jest tu magia, to nie należy ona do historii, która waha się między jasno określonymi spostrzeżeniami a przesadnie podkreślonym czynnikiem dziwactwa, ale do chemii aktorów i niewysłowionej mocy gwiazdy filmowej Keatona – uśmiechu, śmiechu, idiosynkratycznych tekstów i, co nie mniej ważne, wyczucia mody.
Mack & Rita
The Bottom LineNajlepiej, gdy nie stara się za bardzo.
Obsada: Diane Keaton, Taylour Paige, Elizabeth Lail, Loretta Devine, Amy Hill, Lois Smith, Wendie Malick, Simon Rex, Martin Short, Dustin Milligan
Reżyseria: Katie Aselton
Scenarzyści: Madeline Walter, Paul Welsh
Rated PG-13,1 godzina 34 minuty
Mackenzie, znana wszystkim jako Mack i grana przez wesołą, aczkolwiek zmęczoną Elizabeth Lail, z You, Gossip Girl i Ordinary Joe, lubi robić rzeczy powoli – do tego stopnia, że możesz chcieć zaoferować jej trochę Geritolu na ubogą w żelazo krew. Uwielbia wszystkie rzeczy w stylu vintage i jest autorką książki esejów o babci (Catherine Carlen), która ją wychowała. Jej agentka (Patti Harrison), będąca amalgamatem kwaśnych wyrażeń i żargonu mediów społecznościowych, zapewnia Mack, że książki są passé i utrzymuje ją zajętą drobnymi możliwościami budowania marki jako influencerka na Instagramie.
Najlepsza przyjaciółka Macka, Carla (Taylour Paige, z Zola, robiąca wrażenie w ramach ograniczeń roli), ma wkrótce wyjść za mąż, a jej weekend kawalerski oferuje Aseltonowi i DP Sean McElwee szansę na objawienie się w glamour Palm Springs z połowy wieku na minutę, zanim film powróci do podstawowej celebracji wschodnich odcinków L.A. i centrum, oldschoolowych, jak również gentryfikowanych. (Uroczystości przedślubne są dziwnie słabo zaludnione, co prawdopodobnie odzwierciedla ograniczenia COVID dotyczące produkcji.)
Pomysły na temat ageizmu mogą być tandetne, niejasne lub ostre, ale scenariusz bez trudu chwyta ideę starej duszy w młodym ciele oraz napięcie związane z udawaniem przed rówieśnikami, że nie chcesz niczego więcej niż widzieć i być widzianym na imprezach. I tak, podczas gdy Carla i dwie jej druhny (Addie Weyrich i Aimee Carrero) udają się na koncert, Mack podąża za swoją tęsknotą, by po prostu usiąść lub, jeszcze lepiej, położyć się i wchodzi do namiotu Luki, który obiecuje doświadczenie regresji z przeszłości. Gra go Red Rocket’s Simon Rex w kwiecistych szatach i z idealną mieszanką rozproszonej niewiedzy i hochsztaplerstwa. Mack wychodzi ze swojego łóżka do opalania w trakcie progresji przyszłego życia, jej włosy są siwe, a ciało starsze. Luka odszedł. I, à la Big, kiedy później wraca do miejsca swojej hokus-pokus transformacji, jego namiotu nigdzie nie ma.
Początkowo przerażony nad staniem się jej wewnętrzny „old gal,” Mack szybko dostaje się do swing rzeczy, nazywając się Mack ciotka Rita, z opowieścią o zamianie domu, który obejmuje Scottsdale, Arizona, być może ukłon w stronę Keaton Book Club charakter. Keaton stawia jej podpis spin na in-the-moment dissembling, a na Rita zespołów odzieżowych (kawałki z jej osobistej garderoby uczynił go do filmu). Gdzie Mack był nieśmiały i nieśmiały, Rita, presto-change-o, jest asertywny i soaks up uwagę, obejmując jej rolę jako w-demand „glammy grammie” influencer. W najbardziej zniuansowanym ujęciu filmu pozwala, by zaiskrzyło z zauroczonym sąsiadem i okazjonalnym opiekunem psów Jackiem (Dustin Milligan z Schitt’s Creek, który jest pełen uroku i niewymuszonej chemii z Keaton).
W granicach PG-13 i ogólnego amerykańskiego rozgoryczenia starzeniem się (czyli procesem, który każdy człowiek przechodzi od momentu urodzenia), film kwestionuje pokoleniowe klisze, przy czym starsi aktorzy w większości wznoszą się ponad nie. Mack & Rita oferuje znakomicie pyskatą i nieposkromioną Lorettę Devine jako matkę Carli oraz komiczny grecki chór w jej „klubie wina” – tj. jej wiecznie pijących przyjaciół – granych przez Lois Smith, Amy Hill i Wendie Malick.
Film mógłby wykorzystać więcej ich wymiany z Ritą, a mniej takich naciąganych slapsticków jak przygoda Rity z pilatesem. Ten ostatni bit ma na celu pokazanie niezaprzeczalnych fizycznych umiejętności komediowych Keatona, ale boli na modulację i rytm. O wiele lepsza jest rozkoszna sekwencja, w której Rita oddaje się błogostanowi, zażywając grzybki (głos Keatona Ojca panny młodej jest bonusem tej sceny lub krokiem za daleko, w zależności od poziomu tolerancji Martina Shorta). Sekwencja rozgrywająca się na imprezie dla influencerów przy plaży balansuje na granicy przesady i słuszności, z Nicole Byer wstrzykującą idealny dotyk oomph.
Naturalne ciepło Paige jako Carli, jedynej osoby, której Mack/Rita zwierza się ze swojej niezwykłej sytuacji, sprawia, że ten często wątły materiał ma mocne poczucie więzi na całe życie. Niezależnie od romansów, kobieca przyjaźń jest w centrum filmu, z tylko dwoma znaczącymi postaciami męskimi na ekranie, a narzeczony Carli jest nieistotny.
Nierówny scenariusz jest najsilniejszy w swoich zdawkowych tekstach, takich jak wzmianka o występie Bad Bunny w lodówce i preferencji Rity dla „czerwonego wina z kostkami lodu” Kiedy upiera się, by powiedzieć nam, co jest ważne (bycie sobą!), jak to ma miejsce w końcowym podsumowaniu, jakakolwiek energia, która się nagromadziła, rozładowuje się. Ta energia przeciwstawia się zgrabności filmu i zbyt delikatnie obala jego szczęśliwą wizję świata korporacyjnych ambasadorów.
Pełne kredyty
Dystrybutor: Gravitas Premiere
Production companies: Hercules Film Fund, Rhea Films, Page Fifty-Four Pictures, Caliwood Pictures, Hungry Bull Productions
Obsada: Diane Keaton, Taylour Paige, Elizabeth Lail, Loretta Devine, Amy Hill, Lois Smith, Wendie Malick, Simon Rex, Martin Short, Dustin Milligan, Patti Harrison, Addie Weyrich, Aimee Carrero, Nicole Byer, Catherine Carlen
Reżyseria: Katie Aselton
Screenwriters: Madeline Walter, Paul Welsh
Producenci: Alex Saks, Diane Keaton, Stephanie Heaton-Harris, Jina Panebianco, Dori Rath
Producenci wykonawczy: Paris Kasidokostas-Latsis, Terry Dougas, Jean-Luc De Fanti, R. Leslie Sierk III, Joseph Panebianco, John D. Straley, Jojo Ryder, Lauren Beveridge, Brett Beveridge, Joseph Restaino, Jackie Shenoo
Reżyser zdjęć: Sean McElwee
Production designer: Tracy Dishman
Costume designer: Allyson Fanger
Editor: Michael A. Webber
Muzyka: Leo Birenberg
Casting: Jeanne McCarthy, Nicole Albellera Hallman
Rated PG-13,1 godzina 34 minuty
Biuletyny THR
Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia
Subskrybuj Zapisz się