wtorek, 16 kwietnia, 2024

Ostatnie posty

Oscary: Takashi Yamazaki omawia podobieństwa między „Godzillą minus jeden” i „Oppenheimerem

Pod wieloma względami skomplikowany film biograficzny Christophera Nolana Oppenheimer i potworny przebój kinowy japońskiego reżysera Takashiego Yamazakiego Godzilla Minus One nie mogły się bardziej różnić. Ale gdy oba filmy przeszły przez tegoroczny sezon nagród, wielu fanów zaczęło komentować niektóre z zaskakujących podobieństw tematycznych obu tytułów – przede wszystkim pełną poczucia winy medytację nad wojną nuklearną i jej niszczycielskimi następstwami.

Zanim Nolan zgarnął Oscara za najlepszą reżyserię i najlepszy obraz, Yamazaki przeszedł do historii, dając serii Godzilla – która rozpoczęła się ponad 70 lat temu w Japonii – swoje pierwsze zwycięstwo w Oscarze, pokonując cztery hollywoodzkie tytuły w kategorii najlepszych efektów wizualnych.

Po przemówieniu Yamazaki został zapytany w sali prasowej za kulisami rozdania Oscarów o podobieństwa jego filmu do Oppenheimer i znaczenie tego, że te dwie historie odniosły taki sukces w tym samym roku.

„Oczywiście ten związek lub zestawienie nie było zamierzone” – powiedział Yamazaki. „W czasie, gdy kręciliśmy film, sytuacja na świecie i scena geopolityczna bardzo się zmieniły. To niemal przeznaczenie, że oba te filmy ukazały się w tym samym roku.”

Yamazaki wcześniej mówił o swoim podziwie dla Oppenheimera, słynnie mówiąc, że poleciał z Tokio na Tajwan, aby obejrzeć film po tym, jak jego premiera w Japonii została opóźniona z powodu lokalnej reakcji na fenomen marketingowy „Barbenheimera”.

Warner Bros. wystosowało oficjalne przeprosiny zeszłego lata po tym, jak konto na Twitterze filmu Barbie wywołało kontrowersje, retweetując beztroskie memy, które przedstawiały Barbie otoczoną obrazami wybuchu atomowego z Oppenheimer. Promowanie przedstawienia nuklearnej dewastacji z czasów II wojny światowej jako elementu zabawnej kampanii marketingowej dla pary letnich hitów obraziło wielu w Japonii, gdzie w 1945 roku w bombardowaniach Hiroszimy i Nagasaki zginęło od 129 000 do 226 000 osób, w większości cywilów.

Czytaj również:  TV Ratings: "The Last of Us" straszy wielką premierą

Oppenheimer w końcu doczeka się premiery w Japonii 29 marca, ale film będzie dystrybuowany przez niezależną firmę Bitters End, a nie lokalnego giganta studyjnego Toho, który zazwyczaj obsługuje wszystkie główne premiery Universal Pictures. W oświadczeniu Bitters End stwierdziło, że zdecydowało się wydać film dopiero po „miesiącach przemyślanego dialogu związanego z tematem i uznaniu szczególnej wrażliwości dla nas, Japończyków”

Zapytany ponownie za kulisami Oscarów o swoje przemyślenia na temat Oppenheimera, Yamazaki zasugerował, że ma nadzieję pewnego dnia nakręcić film o zrzuceniu bomby na Japonię i że takie dzieło byłoby jego właściwą odpowiedzią na Oppenheimera.

„Jako osoba o japońskich korzeniach i pochodzeniu, moją odpowiedzią dla Oppenheimera [jest to, że] chciałbym poświęcić mu inny film, gdy nadejdzie ten dzień” – powiedział Yamazaki

Godzilla Minus One to film z epoki, w którym gigantyczny kaiju powraca do swoich korzeni, pokazując stwora wyłaniającego się w momencie, gdy Japonia walczy o odbudowę po spustoszeniach II wojny światowej. Amerykańscy krytycy jednogłośnie chwalili film za niezwykły wizualny rozmach, jaki Yamazaki osiągnął przy stosunkowo niewielkim budżecie projektu, a także za poruszający ludzki dramat i kanoniczne wykorzystanie kaiju jako metafory krytyki społecznej.

Yamazaki mówił również o inspiracji dla swojego wizualnego przedstawienia Godzilli w niedzielny wieczór, mówiąc: „Przyjrzeliśmy się wielu różnym Godzillom na przestrzeni lat i jako zespół chcieliśmy uzyskać esencję tego, co naszym zdaniem najbardziej faktycznie reprezentuje to, czym jest Godzilla. Godzilla, jeśli prześledzić jej początki, jest symbolem terroru, wojny i mocy nuklearnej. Chciałem mieć pewność, że gdy widzowie zobaczą Godzillę, ten strach zostanie w nich zaszczepiony.”

Ryan Gajewski przyczynił się do powstania tego raportu.

Latest Posts

Nie przegap