czwartek, 2 maja, 2024

Ostatnie posty

Berlin: Dlaczego zaciskanie pasa przez streamerów rzuca cień na indie

Europejskie Targi Filmowe mają za sobą mocny start, napędzany optymizmem po strajku i naprawdę imponującą gamą projektów oferowanych w tym roku w Berlinie, w tym dostępnych filmów niezależnych z gwiazdami z listy A, takimi jak Margot Robbie, Dave Bautista, Scarlett Johansson i Will Smith. Po solidnym festiwalu Sundance i poprawie wyników kasowych, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, wydaje się, że nadzieja powoli powraca do branży filmów niezależnych, która jeszcze sześć miesięcy temu wydawała się bliska upadku.

Jednak wielu sprzedawców EFM wciąż widzi chmury nad horyzontem w związku z nierozwiązaną kwestią rynku rozrywki domowej, w szczególności tak ważnego okna pay-one. Przychody dodatkowe zawsze były prawdziwym motorem napędowym rynku niezależnego, ale w miarę jak streaming zaczyna dominować po kinowej eksploatacji, a największe platformy wycofują się z kupowania niezależnych filmów, wielu zastanawia się, w jaki sposób filmy niezależne mogą sprawić, że liczby będą działać.

„Wszyscy staliśmy się coraz bardziej zależni od streamerów w zakresie dodatkowych przychodów, a te opłaty licencyjne zostały drastycznie obniżone” – mówi jeden z doświadczonych sprzedawców. „Jeśli budujesz model finansowy dla niezależnego filmu, w dzisiejszych czasach twój zwrot z tego płatnego okna będzie prawdopodobnie jedną trzecią tego, czego oczekiwałbyś jeszcze kilka lat temu. Przychody z rynków domowych są po prostu niewystarczające, by pokryć koszty produkcji większości filmów”

Transakcje z pierwszych stron gazet, takie jak zakup przez Netflix za 17 milionów dolarów horroru Grega Jardina It’s What’s Inside lub zakup przez Amazon za 15 milionów dolarów komedii Megan Park My Old Ass, obie z Sundance w tym roku, nie rekompensują, jak twierdzą sprzedawcy, szerszej utraty przychodów z płatnych filmów, ponieważ streamerzy ogólnie kupują mniej filmów niezależnych.

„It’s What’s Inside”Dzięki uprzejmości Sundance Institute

Nie jest niespodzianką, że większość aktywnych niezależnych nabywców, takich jak A24 i Bleecker Street, ma podpisane umowy o płatnej produkcji (odpowiednio z Warner Bros. Discovery i Paramount Global’s Showtime Networks), które gwarantują dodatkowe pieniądze na cały ich program.

Czytaj również:  teaser 60-lecia 'Doctora Who' z udziałem Davida Tennanta, Catherine Tate i Neila Patricka Harrisa

„Przyszły stan platform streamingowych i ich strategie pozyskiwania mają kluczowe znaczenie dla przetrwania niezależnych filmów” – mówi J.J. Caruth, prezes ds. marketingu krajowego i dystrybucji w amerykańskim oddziale dystrybucyjnym Highland Film Group, The Avenue. „Bez dochodu z jednego okna, finansowanie niezależnych filmów staje się o wiele trudniejsze”

Caruth dostrzega również rozdźwięk między zapotrzebowaniem streamerów na filmy gatunkowe głównego nurtu – wskazuje na thriller akcji The Avenue Land of Bad z Liamem i Lukiem Hemsworthami u boku Russella Crowe’a, jako „dokładnie ten rodzaj treści, którego szukają streamerzy” – z bardziej „unikalnymi, ostrymi filmami niezależnymi” – jak Celine Song Past Lives, Justine Triet Anatomy of a Fall lub Wima Wendersa Perfect Days – które przyciągają widzów w kinach „ale niekoniecznie działają tak dobrze na platformach”.”

Filmy gatunkowe, takie jak film akcji The Avenue „Land of Bad”, są nadal popularne wśród streamerów, ale trudniejsze do osiągnięcia w kasie.The Avenue

„Tego rodzaju generyczne filmy akcji są świetne dla Netflixa i Amazona, ale nie mają już wartości jako film kinowy”, zauważa jeden z europejskich pakowaczy i sprzedawców, wskazując na Retribution Liama Neesona, który zarobił zaledwie 7 milionów dolarów w kraju dla Roadside Attractions, lub Expend4bles Millennium Media, który zarobił mniej niż 17 milionów dolarów w kasie krajowej dla Lionsgate, co jest zdecydowanie najgorszym wynikiem z serii Expendables.

Joe Lewis, dyrektor generalny Amplify Pictures, dostrzega jednak nowe możliwości na rynku streamingowym, ponieważ platformy odchodzą od swojego podejścia opartego na globalnych umowach dotyczących wszystkich praw i zaczynają „wkraczać w erę niewyłączności, co jest bardzo ekscytujące… Możesz teraz wystawiać swoje rzeczy na wielu platformach VOD i widzisz, że liczby nie kanibalizują się nawzajem, w rzeczywistości mogą być addytywne”

Zamiast jednej, uniwersalnej umowy ze streamerem, „zasadniczo umowy koszt plus, w której na zawsze rezygnujesz ze wszystkich globalnych praw”, Lewis mówi, że niezależni producenci mogą wykazać się kreatywnością w zakresie okienkowania praw, „łącząc pieniądze z różnych źródeł”, aby umożliwić „lepsze skorelowanie wartości projektu z jego sukcesem”

Czytaj również:  New York Film Critics Circle Revealing 2022 Winners (Updating Live)

Caruth zgadza się z tym, zauważając, że niedawna strategiczna zmiana dokonana przez streamerów, „gdzie zaczynają licencjonować i wyświetlać treści” oraz być bardziej elastyczni w zakresie umów dotyczących praw autorskich, sprawia, że jest ona „ponownie ostrożnie optymistyczna”

Biorąc jednak pod uwagę coraz większe znaczenie przychodów ze streamingu dla filmów niezależnych i rosnącą dominację garstki pionowo zintegrowanych platform producentów/dystrybutorów, długoterminowe rozwiązanie problemu „pay-one window” wciąż pozostaje poza zasięgiem wzroku.

„Powiem coś, co prawdopodobnie sprawi, że nigdy nie zostanę zatrudniony przez jednego z tych streamerów, ale bez jakiejś formy regulacji, tak jak ma to miejsce w Europie, wymagającej od platform zakupu określonej kwoty od niezależnych podmiotów, niezależnym producentom i niezależnym filmom będzie bardzo trudno przetrwać” – mówi Caruth. „Ale dla streamerów regulacja to słowo na cztery litery.”

Latest Posts

Nie przegap