sobota, 27 kwietnia, 2024

Ostatnie posty

Berlińskie targi otwierają wrota dla niezależnych transakcji

Wraz z blokadami COVID i zamkniętymi kinami oraz podwójnym uderzeniem strajków scenarzystów i aktorów, było to kilka trudnych lat dla niezależnych filmów. Jednak zakończenie akcji strajkowej w listopadzie ubiegłego roku spowodowało odbicie na rynku niezależnym. Po dobrych wynikach w Sundance, kupujący i sprzedający oczekują, że Europejskie Targi Filmowe w Berlinie dostarczą dowodów na to, że to ożywienie ma nogi.

Wczesne oznaki są obiecujące, z zalewem nowych projektów we wszystkich budżetach i gatunkach. Samo CAA Media Finance ma w sprzedaży pół tuzina ukończonych filmów i około 20 dużych pakietów, w tym film akcji science-fiction Afterburn z Dave’em Bautistą i Samuelem L. Jacksonem, sprzedawany wspólnie z Black Bear; dramat A Big Bold Beautiful Journey od After Yang i Pachinko reżysera Kogonady, z udziałem Colina Farrella i post-Barbie Margot Robbie, który 30West i Neon International wspólnie obsługują, oraz thriller akcji Michelle Yeoh The Mother wraz z AGC International.

Dla bardziej wyspecjalizowanych nabywców, FilmNation oferuje film otwierający festiwal Berlinale Small Things Like These z Cillianem Murphym w roli głównej Oppenheimer, Treasure z Leną Dunham i Stephenem Fryem (który Bleecker Street wyda w Stanach Zjednoczonych) oraz komedię w reżyserii Pameli Adlon Babes z Ilaną Glazer, Michelle Buteau i Hasanem Minhajem w rolach głównych.W USA pojawi się familijny film Charades Hypergalatic , nowe anime od producentów One Piece Film: Red z Adamem Devine i Elsie Fisher w rolach głównych; sprzedaje się wraz z nowym filmem Mike’a Leigh, Hard Truths, z jego Secrets & Lies aktorką Marianne Jean-Baptiste, który Bleecker Street zakupiło w przedsprzedaży dla USA, a Cornerstone kupuje za granicą.WME Independent Normal, niecodzienny film akcji z Bobem Odenkirkiem w roli głównej, napisany przez jego scenarzystę Dereka Kolstada Nobody.

‘Hypergalactic’©Toei-Animation

„Jest wiele projektów”, mówi Christoph Daniel z niemieckiego dystrybutora DCM. „Wygląda na to, że koniec strajku naprawdę otworzył sytuację i wiele filmów, które były zablokowane lub opóźnione, zaczęło się ponownie rozwijać.”

Czytaj również:  Spotify anuluje podcasty "Heavyweight" i "Stolen

„Wspaniałe jest to, że w Berlinie pojawiło się wiele projektów wielkości studia, filmów za ponad 20 milionów dolarów i mniej niż 100 milionów dolarów, których międzynarodowi dystrybutorzy naprawdę chcą i potrzebują” – zauważył jeden z amerykańskich sprzedawców.

Przy mniejszej liczbie filmów studyjnych spodziewanych w tym roku – cięcia kosztów i harmonogramy produkcji po strajku przerzedziły listę premier – większe projekty niezależne mają nadzieję wypełnić lukę.

„Wiemy, że będzie spadek [w premierach studyjnych] i chcemy być tam z filmami, które mogą to wykorzystać” – zauważył jeden z europejskich nabywców.

Jadąc do Park City, zarówno kupujący, jak i sprzedający nie byli pewni, czego się spodziewać. Dostępne filmy miały mniejszą skalę i gwiazdorską obsadę, ale większość z nich była mile zaskoczona wynikami sprzedaży.

Chociaż ceny nie dorównywały rekordowym transakcjom z poprzednich lat, to były też takie wyróżniające się, jak umowa Netflixa o wartości 17 milionów dolarów na thriller It’s What’s Inside, My Old Ass’ o wartości 15 milionów dolarów z Amazon MGM i Searchlight o wartości 10 milionów dolarów na A Real Pain. Rynek, pierwszy po strajku, był postrzegany jako powrót do bardziej zrównoważonego stylu zawierania umów, z bardziej przystępnymi cenami rozłożonymi na większą liczbę filmów. Focus, Sony Pictures Classics, Magnolia, IFC i Neon przyjęły co najmniej jeden projekt, a większość z nich została zamknięta po tym, jak festiwalowicze opuścili górę.

„Obok dużych studiów i streamerów, pionierzy, A24, Neony i Bleecker Streets znów kupowali, co jest dobrym znakiem” – zauważa jeden z amerykańskich agentów sprzedaży. „Mniejsze transakcje o wartości od 2 do 4 milionów dolarów są tymi, które naprawdę utrzymują ten biznes”

Rynek filmów dokumentalnych również udowodnił swoją siłę po spokojniejszych latach 2022 i 2023, w których wiele studiów i streamerów zajmujących się filmami non-fiction przeszło reorganizację i redukcję personelu. Netflix zawarł ogromną umowę na Will & Harper, film o podróży Willa Ferrella i jego trans-przyjaciela Harpera Steele’a (wiele źródeł nazwało go „rekordowym”, choć liczba nie została jeszcze podana). W innym miejscu film dokumentalny Christophera Reeve’a wylądował w Warner Bros, które walczyło o film przeciwko streamerom w konkurencyjnej sytuacji, a studio było podekscytowane potencjałem Superman i powiązaniem z DC. (James Gunn’s Superman: Legacy jest datowany na 2025 rok)

Czytaj również:  Dyrektor generalny afrykańskiego streamera Showmax o podwojeniu liczby oryginałów i o tym, jak Afryka zaskakuje ludzi z Hollywood

Biorąc pod uwagę liczbę i jakość projektów w Berlinie, EFM powinien znacznie wyprzedzić Park City pod względem liczby i wielkości zawartych transakcji. Po trzech latach, w których niepewność i strach były dominującymi emocjami wśród niezależnych dyrektorów filmowych, Berlin obiecuje powrót do bardziej słonecznego frazesu „ostrożnego optymizmu”

Latest Posts

Nie przegap