poniedziałek, 13 maja, 2024

Ostatnie posty

Dlaczego HBO odwołało „Westworld

Dni reanimacji Westworld dobiegły końca. W piątek, HBO zdecydowało się anulować dramat gatunkowy od twórców Lisa Joy, Jonah Nolan i producent wykonawczy J.J. Abrams po czterech sezonach.

Posunięcie to spotkało się z zaskoczeniem, choć napisy na ścianie były już wcześniej. Sezon czwarty zakończył się dwa i pół miesiąca temu, a HBO nie spieszyło się z decyzją o odnowieniu, czekając, czy sezon znajdzie widzów na HBO Max. To był pierwszy raz, kiedy Westworld nie został odnowiony podczas emisji.

Od samego początku, Westworld był uważany za wielką huśtawkę dla HBO. „Wartość produkcyjna tej rzeczy jest niedorzeczna”, Abrams powiedział THR dni przed premierą serialu w październiku 2016 roku. „Ale to jest HBO. To jest to, co oni robią. Nie było mowy, że ten pomysł, który Jonah i Lisa od początku robili jako doświadczenie AAA – że HBO pójdzie na kompromis. Wydatki to jedno, ale efekty są całkowicie widoczne na ekranie. Obsada jest niezwykła, a scenarzyści i reżyserzy chcieli zmaksymalizować to poczucie kinowego doświadczenia. To nie jest tani serial do zrobienia, ale nie boli oczu, gdy się na niego patrzy.”

Sezon pierwszy serialu kosztował szacunkowo 100 milionów dolarów – wysoko jak na standardy 2016 roku. Wydatek był jednak uzasadniony. Westworld otworzył się mocno z bramy i został nagrodzony szybkim odnowieniem drugiego sezonu, ale dramat stał się jednym z wczesnych partii wysoko postawionych programów, które nie będą emitowane przez prawie dwa lata między sezonami. Sezon pierwszy, po uwzględnieniu opóźnień i oglądalności na wielu platformach (pamiętacie HBO Go?), zgromadził około 12 milionów widzów. Sezon czwarty quasi-antologii spadł do 4 milionów widzów, gdy opadł kurz. To niewiele, by usprawiedliwić wydatki na serial, biorąc pod uwagę, że HBO dostarczyło nową odsłonę Gry o Tron za 125 milionów dolarów, a Dom Smoka przyciągnął około 29 milionów widzów na odcinek na wszystkich platformach w ciągu swojego pierwszego sezonu. Źródła zauważają, że czwarty sezon Westworld, który podobnie jak sezon trzeci składał się tylko z ośmiu odcinków (w porównaniu do 10 w dwóch pierwszych), kosztował co najmniej 160 milionów dolarów.

Czytaj również:  Gildia Dyrektorów Artystycznych ogłasza harmonogram przyznawania nagród na rok 2023

„To jest rzeczywistość telewizyjna”, żartuje jeden z agencyjnych insiderów.

Innymi słowy, Westworld, który zmieniał scenerię co dwa sezony, nie był tanim programem do wyprodukowania lub wprowadzenia na rynek. W obliczu spadających ocen (i recenzji) za ostatnie dwa sezony, a także zaangażowania HBO w inne głośne programy, które są być może bardziej ekonomiczne, powrót do Westworld nie miał już sensu.

Joy i Nolan – a nawet HBO – zaplanowali sześciosezonową podróż dla Westworld. Tuż przed odnowieniem czwartego sezonu, Joy i Nolan opuścili swoją umowę z Westworld producentami Warner Bros. Television na rzecz dziewięciocyfrowego paktu z Amazonem. W ramach negocjacji, Joy i Nolan zabezpieczyli się na tyle, że mogli pozostać showrunnerami w Westworld przez potencjalny szósty sezon. To zmiana w stosunku do innych głównych showrunnerów, takich jak Shonda Rhimes i Kenya Barris, którzy odeszli z Grey’s Anatomy i Black-ish , odpowiednio, po podpisaniu umów w innych miejscach. Umowa Joy i Nolana z Amazonem zawierała również płatność z góry za usługi prowadzenia serialu Westworld , co według źródeł obejmowało aż szósty sezon.

Od podpisania z Amazonem na początku 2019 roku, Joy i Nolan byli zajęci. Ich pierwszy serial dla streamera, The Peripheral, wystartował 21 października i kończy swój pierwszy sezon w grudniu. Czeka na słowo o swojej przyszłości. Małżeństwo scenarzystów i producentów adaptuje również popularną grę wideo Fallout jako serial dla Amazon w ramach ich ogólnej umowy.

To, że Westworld nie doczeka się planowanych sześciu sezonów, odzwierciedla wyzwania związane z utrzymaniem się na szczycie w erze peak TV. Podczas swojego istnienia, Westworld zebrał ponad 50 nominacji do nagrody Emmy, z czego sezony pierwszy i drugi zdobyły po ponad 20. Sezon trzeci zebrał połowę tej liczby.

Od momentu, gdy HBO greenlit Westworld, dramat sci-fi oparty na filmie fabularnym Michaela Crichtona z 1973 roku stawiał czoła ogromnym oczekiwaniom. Pilotowany w sierpniu 2013 roku i zamówiony do serii w listopadzie 2014 roku pod kierownictwem byłego prezesa programowego HBO, Michaela Lombardo, futurystyczny western był pierwotnie widziany na debiut w 2015 roku. W 2014 roku Westworld stał się najgorętszym projektem telewizji i przyciągnął A-listę obsady, w tym Anthony’ego Hopkinsa, Eda Harrisa, Jeffreya Wrighta, Thandiwe Newtona, Evan Rachel Wood i Jamesa Marsdena, głównie dlatego, że ich postacie mogły zostać uśmiercone i powrócić z zupełnie innymi osobowościami. (Hopkins i Harris zaczęli od 175 000 dolarów za odcinek każdy)

Czytaj również:  Koncertowy dokument "Lil Nas X: Niech żyje Montero" zadebiutuje w HBO (na wyłączność)

Ambitna seria była również przedmiotem wirujących plotek o jej niechlujnym procesie produkcyjnym przez miesiące w latach poprzedzających debiut. Ostatecznie serial został zamknięty od 1 grudnia 2015 roku do 1 lutego 2016 roku, aby dać Nolanowi i Joyowi czas na dogranie scenariuszy, przy czym w pewnym momencie plotkowano, że serial zostanie przesunięty na 2017 rok. Źródła mówią, że to Nolan walczył o to, by produkcja znów ruszyła, by serial nie stracił ulgi podatkowej w Kalifornii. Zadebiutował z obiecującymi zwrotami i krytycznymi reakcjami w czasie, gdy HBO było w punkcie zwrotnym w swojej historii. Były szef oryginałów Lombardo, 33-letni weteran w cabler, który opracował i greenlit serii, wyszedł w maju 2016 roku. Były szef komedii Casey Bloys przejął funkcję prezesa programowego z końcem Gry o Tron w zasięgu wzroku i rosnącą presją ze strony takich jak Netflix i innych streamerów, które ostatecznie złamałyby (choć na krótko) passę HBO na szczycie tabeli liderów Emmy. W tym czasie, Westworld był uważany za następcę Gry o Tron. W ciągu sześciu lat od debiutu Westworld , ten płaszcz spoczywa teraz na Domu Smoka.

„Jestem pewien, że jest to jeden z droższych, ale nie mogę powiedzieć, że jest to najdroższy film, jaki kiedykolwiek zrobiliśmy; wyobrażam sobie, że jest [wśród nich],” Bloys powiedział THR tuż przed premierą Westworld -u. „Jeśli to się uda, nikt nie będzie szczęśliwszy ode mnie. Rozumiem porównania do Gry o Tron ponieważ oba są wielkimi gatunkami, ale los sieci nie zależy od tego serialu. To powiedziawszy, z pewnością byłoby wspaniale, gdyby połączył się z publicznością.”

Chociaż źródła mówią, że wysiłki Warner Bros. Discovery CEO David Zaslav, aby zapewnić 3,5 miliarda dolarów oszczędności kosztów z niedawno połączonego konglomeratu, nie odegrały roli w decyzji HBO o anulowaniu Westworld, ruch nadal stanowi najnowszy przykład odpowiedzialności fiskalnej sieci kablowej premium. HBO niedawno zrezygnowało z wyprodukowanego przez Abramsa oryginalnego dramatu sci-fi Demimonde po tym, jak megaproducent zażądał budżetu na poziomie 200 milionów dolarów. Źródła mówią, że szefowie HBO wycofali się z tej liczby, powołując się na zakres House of the Dragon i jego 125-milionowy budżet. Inne wyprodukowane przez Abramsa seriale DC Comics również zostały odrzucone przez HBO Max, a Zaslav powiedział analitykom z Wall Street w tym tygodniu, że jest najbardziej zainteresowany rozszerzeniem znanych franczyz WBD, takich jak Superman i Harry Potter.

„Mieliśmy przywilej opowiedzieć te historie o przyszłości świadomości – zarówno ludzkiej, jak i poza nią – w krótkim oknie czasu, zanim nasi overlordowie AI zabronią nam tego” – podsumował w piątek Joy i Nolan’s Kilter Films.

Czytaj również:  szefowie 'Yellowjackets' wypowiadają się na temat szokującej premiery i patrzą w przyszłość na sezon 2 i następne

Latest Posts

Nie przegap