czwartek, 2 maja, 2024

Ostatnie posty

Tom Richmond, autor zdjęć do „Stand and Deliver”, „Little Odessa” i „Slumsów Beverly Hills”, zmarł w wieku 72 lat

Autor zdjęć Tom Richmond, który pracował przy takich filmach jak Stand and Deliver, Killing Zoe, Little Odessa, Slums of Beverly Hills i Nick and Norah’s Infinite Playlist, zmarł. Miał 72 lata.

Richmond zmarł w piątek w Nowym Jorku, Anthony Jannelli, szef kinematografii w NYU’s Tisch School of the Arts, powiedział The Hollywood Reporter (Richmond również wykładał na NYU). Przyczyna śmierci nie była natychmiast dostępna.

Richmond, który był autorem zdjęć do prawie czterech tuzinów filmów fabularnych, nakręcił również „I’m Gonna Git You Sucka” Keenana Ivory Wayansa (1988), „Johns” Scotta Silvera (1996), „House of 1,000 Corpses” Roba Zombie (2003) i „Palindromes” Todda Solondza (2004).

Zdobył nagrodę za najlepsze zdjęcia na festiwalu Sundance w 2006 roku za pracę przy Right at Your Door, dramacie o ataku terrorystycznym z użyciem bomb chemicznych.

Otrzymał nominacje do Spirit Award za Stand & Deliver (1988), debiutancki film Edwarda Jamesa Olmosa w reżyserii Ramóna Menéndeza; Pastime (1990), list miłosny do baseballu; oraz dramat kryminalny z Timem Rothem w roli głównej Little Odessa (1994), który był pełnometrażowym debiutem reżyserskim Jamesa Graya.

W Richmond nakręcono każdy film, za którym stał Keith Gordon – The Chocolate War (1988), A Midnight Clear (1992), Mother Night (1996), Waking the Dead (2000) i The Singing Detective (2003).

Reżyser Jesse Peretz był odpowiedzialny za reżyserię First Love, Last Rites (1997), The Château (2001) i The Ex (2006).

Richmond „był starszym facetem z klimatem nastoletniego deskorolkowca. Mówił o sobie, że jest Keithem Richardsem fotografii. I w pewnym sensie był właśnie taki” – napisał Peretz na Facebooku.

„Nauczył mnie nie tylko tak wiele o fotografii, ale także o charakterze i historii. Nigdy nie chciał, by fotografia przesłoniła bohaterów – i w ten sposób służył swoim filmom i ich historiom, nawet jeśli podkopywało to jego zdolność do chwytania światła reflektorów i promowania siebie.”

Tom Richmond i reżyser Robin B. Armstrong (u góry) na planie filmu „Pastime” z 1990 rokuDzięki uprzejmości Everett Collection

Urodzony w Bronxville w Nowym Jorku w 1950 roku Thomas Julian Richmond ukończył studia fotograficzne na Uniwersytecie Harvarda.

Czytaj również:  Carole King, Questlove, Melissa Etheridge wspominają Davida Crosby'ego: "His Music and Legacy Will Inspire Many"

Studiował w szkole filmowej UCLA w latach 1976-78 oraz w Amerykańskim Instytucie Filmowym w latach 1979-80, następnie służył jako operator kamery przy filmie Alexa Coxa Repo Man (1984) i Olivera Stone’a Salvador (1986).

Z Coxem połączył siły przy filmach Prosto do piekła (1987), Walker (1987) i Zwycięzca (1996).

W przypadku Małej Odessy, on i Gray zdecydowali się na panoramę i kręcenie w formacie 2.35, używanym przez Sergio Leone w jego spaghetti westernach.

Poza filmami Rogera Avary’ego Killing Zoe (1993), Tamary Jenkins Slums of Beverly Hills (1998) i Petera Solletta Nick and Norah’s Infinite Playlist (2008), Richmond sfotografował film C.M. Talkingtona Love & a .45 (1994), Rossa Kagana Marksa Zmierzch złota (1996), Ethana Hawke’a Chelsea Walls (2001), Briana Koppelmana i Davida Leviena Knockaround Guys (2001), J.P. Schaefera Chapter 27 (2007) i Roba Meyera A Birder’s Guide to Everything (2013).

Wielki fan muzyki – zwłaszcza punk rocka – Richmond nakręcił teledyski dla Pearl Jam („Jeremy”), New Order, Iris DeMent, Emmylou Harris, Foo Fighters, Grace Jones, The Go-Go’s, Erica Claptona i wielu innych.

W ostatnich latach wykładał na Brooklyn College, a także na NYU.

Latest Posts

Nie przegap