sobota, 13 lipca, 2024

Ostatnie posty

trójkąt smutku” zdobywa główną nagrodę na 2022 Europejskich Nagród Filmowych

Triangle of Sadness, kąśliwy film Rubena Östlunda o jednym procencie, został wielkim zwycięzcą 35. edycji Europejskich Nagród Filmowych, zdobywając cztery trofea, w tym główną nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego podczas sobotniej gali w Reykjaviku na Islandii.

Östlund zdobył również nagrodę za najlepszy scenariusz i reżyserię, dedykując swoją nagrodę gwieździe Triangle of Sadness Charlbi Dean, która zmarła w wyniku nagłej choroby tego lata, zaledwie kilka miesięcy po premierze filmu w Cannes, gdzie zdobył Złotą Palmę. Chorwacki aktor Zlatko Burić, który gra Dimitry’ego, rosyjskiego magnata nawozowego w Triangle of Sadness, został niespodziewanym zwycięzcą w kategorii najlepszy aktor, pokonując pretendentów, takich jak Paul Mescal za Aftersun i Close, który stał się przełomem w Eden Dambrine

Vicky Krieps odebrała nagrodę za rolę aktorki w Corsage, feministycznym dramacie historycznym reżyserki Marie Kreutzer, w którym gra austriacką cesarzową walczącą z patriarchalnymi strukturami swojej epoki.

„Chcę to zadedykować wszystkim kobietom na świecie, które muszą być widziane i słyszane” – powiedziała Krieps w przemówieniu akceptacyjnym za pośrednictwem łącza wideo – „które muszą być uzdrowione z tych głębokich ran [historii], aby mężczyźni i kobiety mogli znów się spotkać.”

CORSAGE - Cannes Film Festival

Vicky Krieps w „Corsage”Felix Vratny

35. edycja Europejskich Nagród Filmowych była pierwszą galą na żywo od czasu wybuchu pandemii COVID-19. Europejska Akademia Filmowa, która zorganizowała ceremonię, świętowała w wielkim stylu w sali koncertowej Harpa w Reykjaviku, a goście wchodzili przez wyjątkową instalację artystyczną stworzoną przez lokalnych islandzkich artystów Tanję Levý, Lilý Erla Adamsdóttir i Seana O’Briena.

Wśród prezenterów znaleźli się między innymi: gwiazda „Gry o tron” Nikolaj Coster-Waldau, niemiecka aktorka Nina Hoss (Tár), laureatka „Borata Subsequent Moviefilm” Maria Bakalova oraz islandzki reżyser Baltasar Kormákur (Beast). Gospodarzem nagród była islandzka aktorka, scenarzystka i polityk Ilmur Kristjánsdóttir – która wywołała jeden z pierwszych śmiechów wieczoru, przedstawiając EFA jako „zupełnie jak Oscary: Wszystkie filmy są zagraniczne!” – oraz lokalny artysta, autor i komik stand-up Hugleikur Dagsson. Muzyczny akompaniament zapewniły Islandzka Orkiestra Symfoniczna, kolektyw muzyczny INNI oraz islandzki zespół elektro-gitarowy GusGus.

Nominowane filmy – od intymnej opowieści Lukasa Dhonta o przyjaźni i stracie w filmie Close do filmu Carli Simón Alcarràs, pełnego ciepła portretu grupy katalońskich hodowców brzoskwiń; od osadzonego w Iranie thrillera Ali Abassiego o seryjnym mordercy Święty pająk przez feministyczny dramat z epoki Marie Kreutzer Corsage po kapitalistyczną satyrę Östlunda Trójkąt smutku – były tak dobrą reklamą różnorodności i jakości kina europejskiego, jaką można znaleźć.

Czytaj również:  Zobacz przybycie Cardi B na galę Met, gdy dziewięciu mężczyzn pomogło jej nosić masywną czarną suknię

Uroczystości odbywają się jednak w momencie kryzysowym dla europejskiego przemysłu filmowego. Arthouse i kino specjalne, takie jak uhonorowane przez EFAs, jest silnie uzależnione od wyników kinowych, a europejska publiczność nie wróciła do kin po COVID. Box office w kilku głównych terytoriach, w tym we Francji, Niemczech i Włoszech, pozostaje znacznie poniżej liczb sprzed pandemii 2019 roku. Z tegorocznych nominacji do najlepszego filmu, tylko dziko rozrywkowy Triangle of Sadness Östlunda, który jest uśpionym kandydatem w wyścigu do Oscara, może być właściwie nazwany hitem. Film, będący koprodukcją szwedzką, niemiecką, francuską i brytyjską, zarobił na całym świecie ponad 16 milionów dolarów i był mocno grany w całej Europie.

Triangle-of-Sadness

’Triangle of Sadness’-Fredrik-Wenzel_Plattform-Produktion

Jak to zwykle bywa na EFA, polityka zajęła centralne miejsce.

Na znak solidarności z filmowcami z Ukrainy, której przemysł filmowy został zdziesiątkowany po rosyjskiej inwazji na ten kraj 24 lutego, tegoroczna nagroda Eurimages Co-Production Award honorująca doskonałość w europejskiej koprodukcji została przyznana wszystkim ukraińskim producentom filmowym.

Wielu ukraińskich producentów, w tym niektórzy walczący obecnie na froncie wojny, wysłało wiadomości wideo do EFA, dziękując im za wsparcie. Następnie niezidentyfikowany mężczyzna wstał z tłumu, podnosząc ukraińską flagę i wzywając do uwolnienia Maksyma Butkevycha, ukraińskiego dziennikarza i działacza na rzecz praw człowieka, schwytanego przez siły rosyjskie w obwodzie ługańskim w czerwcu.

Jedna z czołowych europejskich polityków, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, przemówiła do publiczności EFA za pośrednictwem łącza wideo, odbierając inauguracyjną Europejską Nagrodę Zrównoważonego Rozwoju, Prix Film4Climate, nagrodę przeznaczoną dla „europejskiej instytucji, firmy lub filmu”, które wnoszą wybitny wkład w promowanie zrównoważonego rozwoju w przemyśle filmowym. Von der Leyen odebrała nagrodę w imieniu Komisji Europejskiej, która została uhonorowana za Europejski Zielony Ład, zestaw inicjatyw politycznych mających na celu uczynienie Unii Europejskiej neutralną klimatycznie do 2050 roku

„Potrzebujemy każdej osoby, każdej społeczności i każdej branży, aby się zmienić” – powiedziała von der Leyen, naciskając na ludzi w sali, aby zrobili więcej, aby pomóc w transformacji europejskiej gospodarki w zieloną przyszłość. „Macie moc, aby zmienić serca i umysły i możecie sprawić, że ludzie zobaczą, że każdy może coś zmienić dla planety” Nagroda Prix Film4Climate przybrała formę islandzkiej brzozy, zasadzonej w „europejskim lesie filmowym” w pobliżu Reykjaviku.

Czytaj również:  Bryan Cranston chce, aby 'Malcolm in the Middle' Revival się wydarzył: "That Would Be Fun to Do"

Nagroda European Discovery – Prix Fipresci, przyznawana za najlepszy debiut fabularny, powędrowała do włoskiej reżyserki Laury Samani za Small Body, mroczny dramat osadzony we wczesnych latach 1900, opowiadający o kobiecie, która przechodzi przez traumę po martwej śmierci swojego pierwszego dziecka. Nagrodę za najlepszy film krótkometrażowy otrzymał słoweński dramat animowany Granny’s Sexual Life, współreżyserowany przez Urškę Djukic i Émilie Pigeard.

Film Dobry szef Fernando León De Aranoa, z Javierem Bardemem w roli głównej, zdobył wyróżnienie dla najlepszej europejskiej komedii, choć producent filmu Jaume Roures oprotestował kategorię. „To błąd – film jest dramatem, a nie komedią!” upierał się.

„Próbowaliśmy zrobić dramat, ale się nie udało” – quipped De Aranoa.

Za najlepszy film animowany uznano No Dogs or Italians Allowed reżysera Alaina Ughetto, natomiast Mariupolis 2 reżysera Mantasa Kvedaravičiusa otrzymał nagrodę dla najlepszego europejskiego dokumentu roku 2022. Kvedaravičius zginął podczas kręcenia filmu, który dokumentuje wydarzenia w Mariupolu na Ukrainie w czasie obecnej inwazji rosyjskiej. Jego córka odebrała nagrodę w jego imieniu

Nagrody EFA, zwane European Excellence Awards, zostały ogłoszone przed sobotnią ceremonią. Wśród zwycięzców znaleźli się: film Kennetha Branagha Belfast, który otrzymał nagrodę za najlepszą europejską scenografię dla Jima Claya i najlepsze kostiumy dla Charlotte Walter; Kate McCullough, która zdobyła nagrodę za najlepsze europejskie zdjęcia do irlandzkiego dramatu Colma Bairéada The Quiet Girl; oraz niemiecki dramat Edwarda Bergera All Quiet on the Western Front, który otrzymał nagrodę za najlepsze europejskie efekty wizualne dla Franka Petzolda, Viktora Müllera i Markusa Franka oraz nagrodę za najlepszą europejską charakteryzację i fryzurę dla Heike Merker.

All Quiet on the Western Front

„All Quiet on the Western Front”@ReinerBajo/Netflix

Dokument Cyrila Diona Animal, który śledzi losy dwóch francuskich nastolatków spotykających się z naukowcami i aktywistami z całego świata w poszukiwaniu nowego sposobu współżycia z innymi gatunkami, zdobył Nagrodę Młodej Publiczności 2022, na którą głosowali młodzi widzowie z całej Europy.

Europejską Uniwersytecką Nagrodę Filmową (EUFA) otrzymał film EO Jerzego Skolimowskiego.

Czytaj również:  NBCUniversal przyznaje 119 tys. dolarów Alliance for Media Arts + Culture, aby zwiększyć różnorodność w kreatywnym marketingu (wyłączność)

Przed sobotnią ceremonią ogłoszono również nagrodę za innowacyjność w europejskim opowiadaniu historii, którą otrzymał weteran włoskiej reżyserii Marco Bellocchio (The Traitor, The Wedding Director) za swój serial Exterior Night, zrealizowany dla RAI, który śledzi porwanie i zabójstwo byłego premiera Włoch Aldo Moro przez Czerwone Brygady w 1978 roku.

Reżyser Elia Suleiman (Boska interwencja, To musi być niebo) otrzymał tegoroczną nagrodę za Europejskie Osiągnięcia w Dziedzinie Kina Światowego, będąc pierwszym palestyńskim filmowcem uhonorowanym w ten sposób, podczas gdy przełomowa niemiecka reżyserka feministyczna Margarethe von Trotta (Hannah Arendt, Siostry niemieckie) otrzymała nagrodę za całokształt twórczości.

Pełna lista laureatów Europejskiej Nagrody Filmowej 2022 znajduje się poniżej.

EUROPEAN FILM

Trójkąt smutku, reż. Ruben Östlund

EUROPEAN DIRECTOR

Ruben Östlund za Triangle of Sadness

EUROPEAN ACTRESS

Vicky Krieps za Corsage

EUROPEAN ACTOR

Zlatko Burić za Triangle of Sadness

EUROPEAN SCREENWRITER

Ruben Östlund za Triangle of Sadness

EUROPEAN COMEDY

Dobry szef, reż. Fernando León De Aranoa

EUROPEJSKI PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

No Dogs or Italians Allowed, reż. Alain Ughetto

EUROPEAN DOCUMENTARY

Mariupolis 2, reż. Mantas Kvedaravičius

EUROPEAN DISCOVERY – PRIX FIPRESCI

Small Body, reż. Laura Samani

EUROPEAN SHORT FILM

Życie seksualne babci, reż. Urška Djukic, Émilie Pigeard

EUROPEAN INNOVATIVE STORYTELLING

Zewnętrzna noc, reż. Marco Bellocchio

EUROPEJSKA NAGRODA MŁODEJ PUBLICZNOŚCI

Zwierzęta, reż. Cyril Dion

EUROPEAN UNIVERSITY AWARD

EO, reż. Jerzy Skolimowski.

EUROPEJSKA KINEMATOGRAFIA
Kate McCullough za The Quiet Girl

EDYCJA EUROPEJSKA
Özcan Vardar i Eytan İpeker za Burning Days

EUROPEAN PRODUCTION DESIGN
Jim Clay for Belfast

EUROPEAN COSTUME DESIGN
Charlotte Walter for Belfast

EUROPEJSKI MAKIJAŻ I URODA
Heike Merker za All Quiet on the Western Front

EUROPEAN ORIGINAL SCORE
Paweł Mykietyn for EO

EUROPEAN SOUND
Simone Paolo Olivero, Paolo Benvenuti, Benni Atria, Marco Saitta, Ansgar Frerich i Florian Holzner dla The Hole

EUROPEAN VISUAL EFFECTS
Frank Petzold, Viktor Müller i Markus Frank za All Quiet on the Western Front

EURIMAGES CO-PRODUCTION AWARD

Przyznawana wszystkim ukraińskim producentom filmowym

EUROPEJSKA NAGRODA ZA ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ – PRIX FILM4CLIMATE

Komisja Europejska za Europejski Zielony Ład

EUROPEJSKA NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA W KINIE ŚWIATOWYM

Elia Suleiman

EUROPEJSKA NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI

Margarethe von Trotta

Latest Posts

Nie przegap