niedziela, 14 lipca, 2024

Ostatnie posty

Calista Flockhart o wysokiej stawce gry Lee Radziwill w „Feud” i smutnym końcu starego Nowego Jorku

[Ta historia zawiera spoilery z szóstego odcinka Feud: Capote vs. the Swans, „Hats, Gloves and Effete Homosexuals.”]

Feud: Capote vs. the Swans to ponowne spotkanie Calisty Flockhart i showrunnera Jona Robina Baitza, który stworzył Brothers & Sisters , w którym aktorka zagrała w ciągu pięciu sezonów. To było natychmiastowe „tak”, mówi Flockhart, kiedy „Robbie” (jak go nazywa) i producent Ryan Murphy przyszli do niej z rolą Lee Radziwill w drugim sezonie antologii FX – jednej z koterii nowojorskich towarzyskich, z którymi Truman Capote kumplował się (a później publicznie walczył) w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.

Radziwiłł była prawdopodobnie najbardziej znaną młodszą siostrą Ameryki; była o cztery lata młodsza od Jackie Kennedy Onassis, która zawsze przyćmiewała Lee, pomimo jej własnych wysiłków, by osiągnąć sławę jako aktorka. Jednak bez oficjalnego tytułu Pierwszej Damy, Radziwiłł była w stanie rozkwitnąć społecznie i była dobrze powiązana ze światem literackim, artystycznym i filmowym – i pozostała ikoną mody przez całe swoje życie publiczne. Słynne jest to, że zatrudniła Alberta i Davida Mayslesów do nakręcenia filmu dokumentalnego o rodzinie Bouvierów, który przedstawił dokumentalistom jej ciotkę i kuzynkę, odpowiednio Edith Ewing Bouvier Beale i Edith Bouvier Beale, niesławne tematy przełomowego dokumentu Maylesów Grey Gardens. (Zainspirowało to trzeci odcinek serialu skupiony na słynnym czarno-białym balu Capote’a)

Jednak w świecie Feud Radziwill znajduje się na szczycie kręgu towarzyskiego, do którego należy, działając jako obrońca Babe Paley Naomi Watts po tym, jak Capote opublikował fragment swojej niedokończonej powieści Answered Prayers – częściowo zainspirowany Paley i jej małżeństwem z prezesem CBS Williamem Paleyem. Jako część Team Babe, Radziwill wyrzuca Capote’a z ich bliskiego kręgu i zachęca do jego społecznej ruiny.

Flockhart rozmawiała z THR o odcinku z tego tygodnia, w którym widać upadek wyższych sfer na rzecz młodzieńczej kontrkultury, i szczegółowo opisała swoje badania przygotowujące do roli, w jaki sposób wcieliła się w skomplikowaną relację Radziwill z siostrą i co kohorta towarzyska może myśleć o swoich współczesnych odpowiednikach we franczyzie The Real Housewives.

Jaka była Twoja reakcja na ten materiał, gdy dotarł do Ciebie po raz pierwszy?

Muszę przyznać, że moją pierwszą reakcją było: co za pyszny i soczysty skandal. I odkryłem, że jest to również dość smutne.

Wiem, że to ponowne spotkanie dla ciebie i showrunnera Jona Robina Baitza, z którym pracowałeś przy Brothers & Sisters. Czy ponowna współpraca z nim była ekscytującą okazją?

Jon Robin Baitz, inaczej znany jako Robbie, jest bardzo inteligentny i wspaniały. A talent sączy się z jego porów. Mówię poważnie. I mogę powiedzieć, że czasami czułem sposób, w jaki Robbie wykorzystywał wszelkie cechy, które mógł we mnie dostrzec, aby dostosować Lee do mnie z pewnego rodzaju dopasowaną specyfiką. Ilekroć jestem z Robbiem, szczerze mówiąc, po prostu doprowadza mnie do kompletnych napadów chichotu. Jest jednym z najzabawniejszych ludzi, jakich znam. Czasami muszę go prosić, żeby mi coś przybliżył, żebym mogła zrozumieć – nigdy nie ma mi tego za złe. Zwykle po prostu mówi wolniej i głośniej, aż mali ludzie mogą zrozumieć, co mówi poeta. Uwielbiam go.

Czytaj również:  Anti-Defamation League publikuje nowy raport na temat wpływu antysemickich wypowiedzi Kanye Westa

Zakładam, że byłeś zaznajomiony z Trumanem Capote, ale czy wiedziałeś dużo o Lee lub Swans i tej publicznej waśni?

Nie byłem w ogóle zaznajomiony [z tą historią]. Znałem Lee i wiedziałem, że była siostrą Jackie Kennedy. Niejasno wiedziałem, że istniał między nimi skomplikowany związek.

Czy wróciłeś i przeczytałeś więcej o Lee, aby się przygotować?

Kiedy grasz prawdziwą postacią, badania stają się tak istotne i ważne. Więc to właśnie zrobiłem: Przeczytałem wszystko, co wpadło mi w ręce. Udało mi się znaleźć dwa wywiady z Lee, ale to było w późniejszym okresie jej życia. Ale research był naprawdę ważną częścią mojego procesu.

Jak powiedziałeś, kiedy grasz prawdziwą osobę, stawka jest dość wysoka. Jak fizycznie wcieliłeś się w Lee? Czy włosy, makijaż i kostiumy pomagają w tej przemianie?

Miałam świetnego trenera głosu o imieniu Tom Jones, który jest niesamowicie utalentowany. Wraz z Tomem odkryłam jej głos, a potem nastąpiła fizyczna realizacja, w czym niesamowicie pomogły kostiumy, peruka i makijaż – wtedy wszystko się połączyło. Grając prawdziwą osobę, czuję większą odpowiedzialność, ponieważ była ważna dla ludzi. Ludzie, którzy ją znali, ludzie, którzy ją kochali, jej rodzina – wciąż tu są. Istnieje odpowiedzialność, aby zrobić to dobrze. Ale w tej historii otrzymujemy dar, ponieważ wiele z nich jest postrzeganych przez Trumana Capote. Zebrałem wszystkie informacje, jakie mogłem i naprawdę starałem się skupić na tym, co ludzie o niej mówili, co było bardzo różne. Każdy miał o niej inne zdanie, tak jak każdy inny człowiek na świecie. Próbowałem zobaczyć, jak odnosiła się do ludzi i przyjaciół, ludzi, których kochała i ludzi, których nie kochała. W pewnym sensie znalazłem swoją własną emocjonalną prawdę.

W tym tygodniu widzimy Trumana w bardzo czułym, emocjonalnym miejscu. Ale Lee niekoniecznie to widzi, a niektórzy z pozostałych Swans uważają, że jest zbyt surowa dla Trumana – szczególnie, gdy odmawia bronienia go w jego sprawie sądowej z Gore Vidalem. Co sądzisz o tym aspekcie ich relacji?

Ten odcinek był dla mnie szczególnie smutny. Dla mnie Lee jest osobą, która jest zraniona, gdy czuje się odrzucona, a w tym odcinku jest w trybie ataku. Nie wiem, czy kiedykolwiek dowiem się, jaka była prawda o sytuacji z Gore Vidalem, ale w mojej własnej głowie – dla aktorskiej części mnie – zdecydowałam, że miało to związek z Jackie, a Lee być może nie wolno było się w to mieszać. Lee jest również osobą, która – znowu, to jest w mojej głowie, to jest aktorka we mnie, która to wymyśla, ponieważ tak naprawdę nie wiem na pewno – kiedy opuszcza frontowe drzwi swojego domu, maska się włącza i zaczyna się przedstawienie. Kiedy siedzi w La Côte Basque ze Slim Keith (Diane Lane), a Truman jest tam z Kerry O’Shea (Ella Beatty), oboje atakują Trumana. I wtedy Slim pyta Lee o Petera Bearda [fotografa, z którym Lee się spotykał], a Lee natychmiast się uśmiecha. Pamiętam tę scenę bardzo dobrze: Ona maluje bardzo senny obraz sytuacji, a ja myślę, że to wszystko bzdura. Myślę, że wszystko, co wychodzi z ust Lee, ma na celu namalowanie bardzo ładnego obrazu życia, które nie było takie ładne. Jest w niej wiele emocjonalnego bólu, ale ona go ukrywa. Chce się dopasować. Należy do kliki i chce, by ta ją zaakceptowała. Chce im zaimponować. Jest trochę outsiderką, nawet w tej grupie.

Czytaj również:  Toby Yates, montażysta filmowy i syn reżysera "Bullitta" Petera Yatesa, umiera w wieku 61 lat

Wspomniałeś o jej skomplikowanej relacji z siostrą, Jackie. Jak duża część motywacji dla tej postaci pochodziła z tego? Mówisz, że mogła czuć się jak outsiderka – czy myślisz, że to dlatego, że była w cieniu swojej siostry?

Dużo o tym myślałem. Myślę, że mówi to o ranach, które Lee nosiła ze sobą. Myślę, że zaczęło się to, gdy była dzieckiem ze swoim ojcem, który od samego początku faworyzował Jackie. Ktoś kiedyś opisał ich jako wrogów – rozśmieszyło mnie to. Ale to było bardzo skomplikowane, jak wiemy, a ona niosła to ze sobą przez całe życie. Zawsze starała się odnaleźć własną tożsamość. Próbowała swoich sił w aktorstwie. Została dekoratorką wnętrz. Była w wyższych sferach Nowego Jorku, a potem oczywiście era wyższych sfer dobiegła końca.

Odcinek z tego tygodnia również oddaje koniec epoki, kiedy Truman i C.Z. Guest idą na zakupy kapeluszy i odkrywają, że sklep z kapeluszami jest zamykany, a później C.Z. i Babe Paley dowiadują się, że lada z rękawiczkami w wysokiej klasy domu towarowym została zamknięta. Ale kiedy myślę o Lee, szczególnie w tym serialu, była bardzo modna i myślała przyszłościowo – wiedziała, jak przetrwać koniec epoki.

Zgadzam się w 100 procentach. Była najbardziej postępowa, najbardziej gotowa na zmiany. To były lata 60-te – było odjazdowo, stary. Według niektórych osób, które mi to powiedziały, Lee mogła pić piwo z chłopakami na plaży w kostiumie kąpielowym, siedząc na piasku. Nie jestem pewien, czy Babe Paley byłby w stanie to zrobić.

Nie, prawdopodobnie nie. Lee wydawał się bardziej skłonny do mieszania wysokiego i niskiego poziomu.

Myślę, że absolutnie mogłaby. Cieszę się, że to zauważyłeś. Zawsze chciała akceptacji. Chciała aprobaty. Chciała miłości. Chciała być widziana. Zawsze próbowałem pozwolić jej flirtować z kelnerami. Nie jestem pewien, czy kiedykolwiek było to w programie, ale i tak to robiłem.

Czytaj również:  Więcej lokalnych organizacji IATSE osiągnęło wstępne porozumienia ze studiami w kwestiach dotyczących rzemiosła

Marketing programu opisuje Swans jako „oryginalne gospodynie domowe” – synowa Lee, Carole Radziwill, była członkinią obsady Real Housewives of New York przez kilka sezonów. Jestem ciekaw, czy znasz te programy i co Swans mogą myśleć o erze reality TV, w której żyjemy. Czy uważają te programy za tandetne i niesmaczne? A może przyjęliby je, starając się stworzyć własną narrację i publiczną osobowość?

To interesujące pytanie i inteligentne, trafne porównanie. Nie widziałem żadnego z programów Real Housewives, ale muszę powiedzieć, że odkąd ludzie mówili o nim w odniesieniu do Feud, chciałem go obejrzeć i myślę, że to zrobię.

Mogę dać ci rekomendacje, od czego zacząć.

Proszę!

Cóż, ósmy sezon Real Housewives of New York jest jednym z najlepszych – ogólnie ma świetny dramat. W sezonie siódmym szczególnie interesujący jest wątek Carole Radziwill. Ale najlepszym sposobem na nadrobienie zaległości jest oglądanie odcinków zjazdowych.

Myślę, że spróbuję tego.

Mówiąc o Carole – rozmawiałem z Diane Lane kilka tygodni temu, a ona powiedziała, że słyszała od ludzi, którzy znali Slim Keith, w tym Jane Fonda, która powiedziała, że przybiła występ. Czy słyszałeś od kogoś, kto znał Lee?

Nie – co oznacza, że może nie trafiłem! (Laughs) Rozmawiałem z wieloma ludźmi, którzy ją znali, ale w późniejszym okresie życia, czyli w innych czasach.

Czy znałeś lub znasz kogoś, kto był częścią tego środowiska w Nowym Jorku w tamtym czasie?

Nie, to było bardzo przed moimi czasami! (Laughs) Dużo myślałam o mojej babci. Długa peruka we wcześniejszych odcinkach i kostiumy bardzo mi ją przypominały. Moja babcia wstawała rano i zakładała pończochy, garnitur, kapelusz i rękawiczki. Zawsze miała zrobione paznokcie. Nie wychodziła z domu do sklepu spożywczego bez kompletnego stroju.

Zabawnie jest myśleć o tej epoce jako dawno minionej, ale tak naprawdę nie jesteśmy od niej tak daleko.

Pamiętam, jak byłem młody w Nowym Jorku, może nastolatkiem, i chodziłem do teatru – i musieliśmy się ubierać. Pamiętam to przejście, kiedy można było pójść do teatru w dżinsach, trampkach i spodniach dresowych i wszystko było w porządku. Moja rodzina była metodystyczna; chodziliśmy do kościoła w każdą niedzielę, gdy byłam dzieckiem i musiałam zakładać pończochy – nazywałam je rajstopami. Byli bardzo liberalni, ale nosiłam rajstopy do kościoła bez względu na wszystko. Uznałem to za smutne w odcinku, w którym, jak już o tym mówiliśmy, sklep z kapeluszami kończy działalność, a dział z rękawiczkami znika – i stary Nowy Jork jest stracony.

Feud: Capote vs. the Swans emituje nowe odcinki na FX w środy o 22:00, streamowane następnego dnia na Hulu.

Latest Posts

Nie przegap