niedziela, 5 maja, 2024

Ostatnie posty

Co „Yellowstone” oznacza dla nagród Emmy

Wyrzucenie z ramówki Paramount Network Yellowstone było dla wielu najbardziej rażącym „snubem” podczas ogłoszenia nominacji do nagrody Emmy 12 lipca. Osadzony w Montanie neo-western stworzony przez Taylora Sheridana (który oprócz pisania odcinków czasami reżyseruje i pojawia się jako postać drugoplanowa) był od początku hitem oglądalności, szczególnie w głębi kraju, ale nie był postrzegany jako poważny pretendent do nagród przez pierwsze trzy sezony, zdobywając tylko jedną nominację do Emmy, w 2021 roku, za scenografię.

Ale podczas blokady COVID, wielu w przemyśle rozrywkowym i mediach, które go obejmują, zaczęło doganiać gwiazdę Kevina Costnera i przypisywać mu uznanie za to, że jest bardzo dobrze zrobiony. A kiedy na początku 2022 roku czwarty sezon serialu – którego finał przyciągnął ponad 11 milionów widzów przed streamingiem – został nominowany do najważniejszych nagród SAG i PGA, a jego zwolennicy rozpoczęli agresywną kampanię, wydawało się, że losy Emmy mogą się wkrótce odwrócić. Ostatecznie jednak prequel Sheridana 1883, który jest dostępny na Paramount+ i w którym występują supergwiazdy muzyki country Tim McGraw i Faith Hill, zdobył trzy nominacje (dwie za zdjęcia, jedną za muzykę), o trzy więcej niż Yellowstone.

Po tym jak film został odrzucony, Daily Mail określił Yellowstone jako „anty-obudzony”, co jest równie powierzchowne jak jego inny deskrypcja: „czerwono-państwowa Sukcesja” Z pewnością istnieją podobieństwa między tymi dramatami – serial HBO widzi dorosłe dzieci potentata medialnego Ruperta Murdocha, które walczą o kontrolę nad jego imperium w obliczu sejsmicznych zmian w przemyśle, podczas gdy Yellowstone przedstawia podobną dynamikę rodzinną, która jest napędzana przez własność nieruchomości i coraz większą nowoczesność, która zagraża statusowi quo bohaterów. Jeden z nich może przykuć uwagę widzów z miasta, którzy rozpoznają wpływ Murdocha na jego fabułę, podczas gdy drugi jest brutalnym melodramatem osadzonym w środowisku, które wygląda bardziej znajomo dla tych, którzy mieszkają z dala od wybrzeża.

Czytaj również:  Peter Brook, brytyjski reżyser teatralny i filmowy, zmarł w wieku 97 lat

Ale „anty-obudzony”? To kulturowo-wojenne słowo mogłoby równie dobrze odnosić się do Sukcesji – i jest nieścisłe, nawet jeśli obrazy współczesnych kowbojów wyczarowują pewne wyobrażenie o „prawdziwej Ameryce” w flyover states. Yellowstone przedstawia politykę zagospodarowania przestrzennego w zachodnich Stanach Zjednoczonych – szczególnie jej wpływ na rdzennych Amerykanów – jest koniem trojańskim, politycznym podtekstem ukrytym w melodramacie. Taka taktyka najlepiej wychodzi telewizji; inne przykłady w tym sezonie to m.in. 14-krotnie nominowany przez Netflixa Squid Game, w którym śmiertelne zawody są cienko zawoalowaną krytyką kapitalizmu; Biały lotos HBO (20 nominacji), który satyrycznie przedstawił (podobnie jak Sukcesja) ultrabogatych i ich neoliberalną wrażliwość; oraz Severance Apple TV+ (14 nominacji), zagadka o braku człowieczeństwa w centrum kultury korporacyjnej.

To, co odróżnia Yellowstone od tych i innych nominowanych seriali, to fakt, że nie ma on niekończących się relacji na portalach popkulturowych (medialna powściągliwość Sheridan nie pomogła), w przeciwieństwie do Stranger Things i Euphoria z ich publicznością Gen-Z generującą memy w czasie rzeczywistym. (Nawet znalezienie serialu jest wyzwaniem: Niektóre sezony Yellowstone żyją na Paramount Network, nie Paramount+, a inne na Peacock) Program jest podobny do seriali z Nowego Meksyku i Missouri Better Call Saul i Ozark , co świadczy o tym, że jego lokalizacja nie powinna odstraszyć głosujących na Emmy.

Przy tak dużym wyborze – coroczne liczenie programów przez FX w streamingu, kablówce i transmisji zidentyfikowało rekordową liczbę 559 anglojęzycznych seriali w 2021 roku – krajobraz telewizyjny stał się pęknięty. Algorytmiczna konstrukcja streamerów, za pośrednictwem których wielu widzów ogląda programy linearne, nagradza widzów treściami podobnymi do tego, co już skonsumowali. To sprawia, że Yellowstone jest takim cudem: Każdy program, który może przyciągnąć więcej niż 10 milionów widzów wydaje się być wyjątkiem. (Porównaj finał sezonu Yellowstone z finałem Sukcesji: HBO twierdzi, że zakończenie trzeciego sezonu 21 grudnia było najchętniej oglądanym serialem, przynosząc 1,7 miliona widzów na wszystkich platformach w tym samym dniu, co stanowi zaledwie ułamek liczb z Yellowstone.

Telewizja nie jest już medium monokulturowym. Minęły już czasy, gdy aborcja Maude i coming out Ellen poszerzały granice tego, co można było zobaczyć i o czym rozmawiać na antenie. Politycznie spolaryzowane debaty w All in the Family można znaleźć 24/7 na Twitterze, gdzie każdy może się przyłączyć. The „very special episode” trope that used to surface hot-button topics to the masses are no more – and even if there were watercoolers to gather around in this never-ending pandemic, good luck finding someone else in the office who’s watching what you’re watching.

Czytaj również:  Taika Waititi mówi, że nie był zainteresowany reżyserowaniem "Thor: Ragnarok", ale zrobił to, ponieważ był "biedny"

Postrzegana „antybohaterskość” Yellowstone może być po prostu niezrozumieniem jej niuansów. W istocie, jego widownia jest prawdopodobnie bardziej zróżnicowana ideologicznie niż większość programów, które Akademia Telewizyjna uhonoruje we wrześniu.

Yellowstone (obecnie w produkcji piąty sezon) i jego rozszerzające się uniwersum (Sheridan pracuje nad kolejnym prequelem, 1923, z Harrisonem Fordem i Helen Mirren w rolach głównych) będzie nadal gromadzić nowych widzów. Paramount Network będzie nadal poważnie celować w Akademię Telewizyjną (dzień po rozdaniu nagród Emmy, 101 Studios ogłosiło zatrudnienie specjalistki od nagród, Dani Weinstein, jako swojego nowego szefa PR). I podobnie jak w przypadku kilku innych niekonwencjonalnych programów, w tym Breaking Bad i Schitt’s Creek, najlepsze dni Yellowstone na rozdaniu nagród Emmy mogą nadejść po kilku sezonach jego emisji.

Ta historia po raz pierwszy pojawiła się w wydaniu z 15 lipca magazynu The Hollywood Reporter. Kliknij tutaj, aby subskrybować.

Latest Posts

Nie przegap