piątek, 3 maja, 2024

Ostatnie posty

Ekrany LED w kinach: Czy ta modna technologia jest warta zachodu?

Twórcy wyświetlaczy, tacy jak Samsung, są oczami kin, aby zainstalować ściany LED jako zamiennik ekranu do systemów projekcyjnych, ale instalacje mogą być drogie i używać tony mocy.

Samsung Initially debuted its Onyx LED displays for cinema in 2018.

Samsung Początkowo debiutował wyświetlaczami LED Onyx przeznaczonymi do kina w 2018 roku.Dzięki uprzejmości firmy Samsung

Samsung i LG są wśród wielu firm technologicznych, które po cichu robią nowy nacisk na Hollywood na potencjał technologii wyświetlania LED, aby zastąpić systemy projekcji teatralnych, które były używane od narodzin kina. Byłaby to radykalna zmiana.

System projekcyjny, zgodnie ze swoją nazwą, rzutuje obraz na duży ekran. Ściana LED przypomina zaawansowany, masywny ekran telewizyjny, a jej zastosowanie sprawiłoby, że kabina projekcyjna odeszłaby w przeszłość. Na tym wczesnym etapie największe amerykańskie sieci kinowe nie korzystają z tej technologii.

Firmy niechętnie dzielą się wieloma szczegółami na temat swoich planów – wyświetlacze Onyx LED Samsunga dla kina są zainstalowane w około 100 salach kinowych na całym świecie, w tym w The Culver Theater w Culver City – ale hollywoodzcy insiderzy widzieli ostatnio nowe demonstracje technologii, The Hollywood Reporter dowiedział się.

„Jak w przypadku każdej nowej technologii, jest wiele pozytywnych i kilka przerażających rzeczy”, mówi reżyser i autor zdjęć Jay Holben, który pracował z tą technologią – sklasyfikowaną w branży jako wyświetlacze „direct view” – w ramach projektu prowadzonego przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych, mającego na celu stworzenie standardowych materiałów testowych dla wszystkich typów wyświetlaczy.

Dominic Glynn, starszy naukowiec w Pixar Animation Studios, dodaje: „Jesteśmy, ogólnie rzecz biorąc, bardzo silnymi zwolennikami nowych możliwości twórczych, jakie przynoszą te technologie” Glynn nazywa takie ekrany direct view „bardzo ambitnymi i bardzo zdolnymi” w takich obszarach jak wysoki zakres dynamiczny i jasność. (Pixar wypuścił Astral na jednym takim ekranie w Houston’s Star Cinema Grill dla płatnych widzów w 2022 roku)

Czytaj również:  CEO Altice USA odpowiada na spekulacje dotyczące przejęcia przez Charter

Ale jest jeszcze wiele do zrobienia, a dla Holbena i innych „szkodliwą” obawą jest sposób obsługi dźwięku. W tradycyjnym kinie głośniki znajdują się bowiem bezpośrednio za ekranem, co nie jest możliwe w przypadku paneli LED. Największym problemem może być jednak to, jak koszty wpłyną na decyzje właścicieli kin o przyjęciu tej technologii.

Holben zauważa, że drogie diody LED wiążą się również ze „znacznie” większym poborem mocy i wydzielaniem ciepła (wymagającym więcej klimatyzacji) w porównaniu z systemami projekcyjnymi, dodając: „Wymagają również metalowej konstrukcji riggingowej, która nie jest normalnie obecna, aby utrzymać ciężar ekranów, które mogą drgać z dźwiękiem. To wszystko są dość duże wydatki dla właścicieli teatrów”

Tymczasem firma Barco jest w trakcie wprowadzania swoich systemów projekcji laserowej obsługujących HDR do Hollywood, podczas gdy, przynajmniej na razie, utrzymuje swoje wyświetlacze LED skoncentrowane na rynkach takich jak digital signage. „Istnieją pewne podstawowe właściwości diod LED, które sprawiają, że nie pasują one do rynku kinowego … punkt cenowy jest najbardziej krytyczny”, mówi Tom Bert z Barco, starszy członek zespołu zarządzania produktem w dziale Entertainment. (Podobnie, technologia CLED firmy Sony jest obecnie przeznaczona do innych zastosowań, w tym do produkcji wirtualnej i pomieszczeń do korekty kolorów).

Wiele grup z Hollywood już pracuje nad tym, aby wyświetlacze LED stały się realną opcją w kinie. Pod koniec 2022 roku konsorcjum Digital Cinema Initiatives opublikowało specyfikację techniczną dla wyświetlaczy direct view – efektywnie zalecany techniczny schemat wyświetlania filmów w tych nowych systemach.

Kilka takich wyświetlaczy, w tym Samsung i LG, otrzymało już certyfikaty zgodności z DCI. Wśród prac, które DCI ma nadzieję jeszcze wykonać, jest stworzenie specyfikacji dla standardowego Digital Cinema Package (cyfrowego odpowiednika kopii filmowej), który mógłby być używany w salach kinowych wyposażonych w diody LED bez potrzeby tworzenia osobnej wersji filmu.

Czytaj również:  'Awards Chatter' Podcast - Ronan Farrow ('Catch and Kill: The Podcast Tapes')

Patrząc w przyszłość, Glynn z Pixara mówi, że istnieją kreatywne możliwości wykorzystania technologii, ale filmowcy muszą kontrolować ich użycie. „Jeśli [direct view displays] zdobędą wystarczające zainteresowanie wśród widzów, będzie to naprawdę przekonujący powód, by zaprosić widzów z powrotem na duży ekran, by zobaczyli coś, czego być może nie widzieli za pierwszym razem, lub chcieliby ponownie zobaczyć w tym nowym formacie”, zauważa, tak długo jak „nie będziemy wykorzystywać technologii dla niej samej. Musi ona zawsze służyć opowieści lub być jej uzupełnieniem.”

Będzie to jeden z tematów poruszanych w sobotę podczas otwarcia NAB Show w Las Vegas. Society of Motion Picture and Television Engineers zaprezentuje serię paneli, które będą badać przyszłość kina.

Wersja tej historii po raz pierwszy pojawiła się w numerze 12 kwietnia magazynu The Hollywood Reporter. Kliknij tutaj, aby zasubskrybować.

Biuletyny THR

Zapisz się na wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia

Subskrybuj Sign Up

Latest Posts

Nie przegap