czwartek, 29 lutego, 2024

Ostatnie posty

recenzja 'The Long Game’: Walka meksykańskich Amerykanów o akceptację rozgrywa się na polu golfowym w łagodnym, rodzinnym dramacie

Osadzony w 1956 i 57 roku, The Long Game obfituje w spektakularne zabytkowe samochody, nieskazitelne i błyszczące, będące sygnałem schludnego kształtu narracji filmu. Nie oznacza to, że nie ma wzlotów i upadków, niepowodzeń i odwróceń w dramacie, który się rozwija, ale reżyser Julio Quintana (The Vessel) dostosował go tak, aby uspokoić, używając delikatnych komicznych pociągnięć i zabawnych wizualizacji, aby zbadać prawdziwą historię sportowych niedojd i ich triumfu przeciwko bigoterii. Jay Hernandez dostarcza gruntownego entuzjazmu jako administrator szkoły średniej z pasją do golfa i wizją lepszych rzeczy dla meksykańskich Amerykanów takich jak on i jego uczniowie. Razem ze swoją drużyną, zwaną Mustangami, podejmuje walkę z klubem wiejskim, w którym Dennis Quaid bez wysiłku dodaje uroku starym wyjadaczom jako kluczowy sprzymierzeniec, a Cheech Marin jest pod ręką jako mądry Yoda.

Hernandez gra JB Peña, weterana II wojny światowej, który, jak otwiera się historia, właśnie przeniósł się do przygranicznego miasta Del Rio w Teksasie, wraz z żoną Lucy (Jaina Lee Ortiz). JB rozpoczyna nową pracę jako kurator oświaty, ale prawdziwym magnesem dla niego jest Del Rio Country Club – nie ze względu na jego luksusowe udogodnienia czy snobistyczne członkostwo, ale ze względu na wyjątkowe pole golfowe. Jednak nawet po rekomendacji kumpla JB z wojny, Franka Mitchella, profesjonalisty od golfa granego przez Quaida (który pracował z Quintaną kilka lat temu w Blue Miracle), dyrektor klubu (Richard Robichaux) mówi JB, że może tam grać tylko jako gość. Członkowie klubu, na czele z nadętym sędzią Miltonem Coxem (Brett Cullen), nie są gotowi na przyjęcie Meksykanina do swojego grona.

The Long Game

The Bottom LineMógłbym użyć więcej topspinu, ale mimo to wygrana runda.

Miejsce: SXSW Film Festival (Narrative Spotlight)
Obsada: Jay Hernandez, Dennis Quaid, Cheech Marin, Julian Works, Jaina Lee Ortiz, Brett Cullen, Oscar Nuñez, Paulina Chávez
Reżyser: Julio Quintana
Scenarzyści: Paco Farias, Jennifer C. Stetson, Julio Quintana; na podstawie książki Mustang Miracle autorstwa Humberto G. Garcia
1 godzina 52 minuty

Czytaj również:  Johnny Depp otrzymuje niekorzystne decyzje w sprawie instrukcji dla ławników

Dla pięciu meksykańsko-amerykańskich licealistów w centrum opowieści – tylko jeden z nich, znakomity Joe Treviño z Julian Works, jest w pełni rozwiniętą postacią – Del Rio to miasto, którego spokój z białymi furtkami ledwo ukrywa coś brzydkiego. A czasem nie zadaje sobie trudu, by to ukryć: „Żadnych psów, żadnych Meksykanów” – ostrzegają szyldy na firmach. Jako kadeci w country clubie, Joe, Gene (Gregory Diaz IV), Felipe (Miguel Angel Garcia), Mario (Christian Gallegos) i Lupe (José Julián) regularnie mają do czynienia z protekcjonalnością imperialnego skąpca Coxa i jego podstępnego syna (Michael Southworth). Ale w swoim czasie, oni wyrzeźbili jedno-dołkowe pole na kawałku ziemi publicznej. Pod wrażeniem ich poświęcenia i zaintrygowany ich związkiem z Del Rio Country Club, JB zaprasza uduchowiony kwintet do utworzenia San Felipe High School Golf Team.

Ich scrappy lider i najlepszy gracz, Joe, zajmuje trochę przekonujący, po internowane sceptycyzm jego ojca (Jimmy Gonzales, z Blue Miracle ) w kierunku tak zwanych możliwości z udziałem gringos. Przeciwstawiając ten cynizm jest pole golfowe groundskeeper Pollo (Marin), obserwując Joe i innych z wewnątrz jego ochronnej cage-suit i dozowania kawałki mądrości od czasu do czasu. Frank balks na początku zbyt, odrzucając wniosek JB, że służy jako asystent trenera Mustangs. Ale tarcie, kiedy powstaje w The Long Game , jest krótkotrwały i nigdy nie grozi, a wkrótce wszyscy są na pokładzie, oczy na Texas State High School Golf Championship. Tourney by tourney, oni wyzwanie zakorzenione przywileje i uprzedzenia, chłopcy obejmując ich nowej roli jako graczy.

Od wojennej retrospekcji JB w sekwencji przedtytułowej do wymuszonej wesołości z udziałem głównych bohaterów i dyrektora Guerry (Oscar Nuñez, z The Office) w pierwszym dniu szkoły, reżyser Quintana z początku ma problemy ze znalezieniem tonu i zajęciem stanowiska. Jednak jemu i jego obsadzie nigdy nie brakuje energii i przekonującego poczucia celu, a wkraczając w końcową część opowieści, film trafia w sedno.

Czytaj również:  Profile kategorii Emmy: Limited/Anthology Series i TV Movie

Scenariusz autorstwa Quintany, Jennifer C. Stetson i Paco Fariasa przedkłada skuteczność i bezpośredniość nad niuanse. Uprzywilejowane palanty, z którymi spotyka się JB i jego zespół, są oczywiście również obolałymi przegranymi i oszustami. Ale dzięki temu film omija przewidywalne wątki, jak na przykład ten, w którym wszechobecna kolba Franka po prostu znika, gdy ten coraz bardziej angażuje się w marzenie chłopców; bez wyjaśnień Quintana pozwala, by występ Quaida mówił sam za siebie. Golfowe metafory o życiu, wygłaszane przez JB i Pollo, nie mogą pozbyć się poczucia pisarskiej pobłażliwości, ale jednocześnie mają w sobie prostą, zdroworozsądkową precyzję.

Nakręcony głównie w Kolumbii, z kilkoma lokalizacjami w Teksasie, film jest pełen zielonych, pofałdowanych terenów i nieba jak z obrazka. Scenografowie, projektanci kostiumów i operator obrazu Alex Quintana (brat reżysera) spisali się, by skąpać całość w jasnym, letnim połysku miękkich zieleni, co jest trafnym sygnałem nadziei.

The Long Game nie sugeruje, że taka nadzieja przychodzi łatwo. W swojej istocie, film jest o łasce pod presją – nie tylko dla JB i chłopców, ale dla Lucy, też, jak ona stawia czoła małostkowości żon klubów wiejskich (Mykle McCoslin i Heather Kafka). Na drodze Mustangów do mistrzostw stanowych, JB ustala dress code i nalega, aby gracze mówili tylko po angielsku na polu golfowym; „wyglądać i zachowywać się tak, jakbyśmy tu należeli” to, jego zdaniem, pierwszy krok w kierunku prawdziwej akceptacji. Jako postrzegani outsiderzy, muszą nie tylko grać według zasad, ale przestrzegać ich do końca. Długa gra o tytuł jest jednym z przyrostowych postępów, nieunikniony gniew i ból skierowany do golfa – a czasami uwolniony, bo jak długo ktokolwiek może nadstawiać drugi policzek w konfrontacji z jawną wrogą głupotą?

Wspaniałe przedstawienie Worksa odnajduje ogień i konflikt w pozornie pewnym siebie Joe, który jest uwięziony pomiędzy goryczą i zarządzanymi oczekiwaniami wpojonymi mu przez ojca, a ambicjami jego dziewczyny (Paulina Chávez), która ma na oku college i karierę pisarza. Jakkolwiek uporczywie celebrycki, The Long Game uznaje złożoność historii Mustangów. Każde ujęcie Stars and Stripes pulsuje szczerością i ironią. Jak widać na przykładzie współgrania rytmicznych piosenek z soundtracku z pokorną partyturą Hanana Townshenda, balansowanie pomiędzy tym, co robi JB i jego ekipa, nie jest łatwe, ale to właśnie z tego składają się filmowe momenty.

Czytaj również:  Najlepsza biżuteria na 2023 Oscary widziana na Rihannie, Florence Pugh i innych gwiazdach

Pełne kredyty

Miejsce: SXSW Film Festival (Narrative Spotlight)
Firmy produkcyjne: Fifth Season, Mucho Mas Media, Bonniedale, Jaguar Bite
Obsada: Jay Hernandez, Dennis Quaid, Cheech Marin, Julian Works, Jaina Lee Ortiz, Brett Cullen, Oscar Nuñez, Paulina Chávez, Gregory Diaz IV, Christian Gallegos, Miguel Angel Garcia, José Julián, Gillian Vigman, Richard Robichaux, Jimmy Gonzalez, Michael Southworth, Mykle McCoslin, Heather Kafka, Armando Rivera
Reżyseria: Julio Quintana
Screenwriters: Paco Farias, Jennifer C. Stetson, Julio Quintana
Na podstawie książki Mustang Miracle autorstwa Humberto G. Garcia
Producenci: Javier Chapa, Ben Howard, Dennis Quaid, Laura Quaid, Marla Quintana
Producenci wykonawczy: Jay Hernandez, Phillip Braun, Jason Gerber, Christian Sosa, John Williams, Veronica B. Jones, Jennifer Kuczaj, Simon Wise, Colleen Barshop, Vincent Cordero, Simón Beltrán Echeverri, Juan Pablo Solano Vergara, Carlos Osorio, Humberto G. Garcia, Jesse Mandujano, Julio M. Quintana, Ricky Joshi, Brian Eddy, Jeff Grossberg, Jack Shemtov, Matthew Dwyer, David E. Campbell, Michael Hollingsworth, Tim Mahler, Jeff Moseley, Carter Pope
Reżyseria: Alex Quintana
Production designers: Carlos Osorio, John Parker
Projektanci kostiumów: Daniela Rivano, Akayla Nandi
Redaktor: James K. Crouch
Kompozytor: Hanan Townshend
Reżyserzy castingów: Alan Luna, Natalie Ballesteros, Beth Blanks
W języku angielskim i hiszpańskim
1 godzina 52 minuty

Biuletyny THR

Zapisz się, aby otrzymywać wiadomości THR prosto do swojej skrzynki pocztowej każdego dnia

Subskrybuj Zapisz się

Latest Posts

Nie przegap