środa, 17 lipca, 2024

Ostatnie posty

recenzja „Very”: Uwodzicielska i otrzeźwiająca opowieść o sławie showbiznesu oczami córki ukochanego aktora

Odświeżająco outré oficjalne zgłoszenie Austrii do tegorocznego wyścigu po Oscary (film nie znalazł się na krótkiej liście) jest urzekającą eksploracją glamour, schmoozingu i niszczących duszę powierzchowności tego, co Joni Mitchell nazwał maszynerią do robienia gwiazd. Podobnie jak w przypadku poprzednich filmów fabularnych, reżyserzy Tizza Covi i Rainer Frimmel sami zajęli się wszystkimi najważniejszymi obowiązkami produkcyjnymi w Vera, kręcąc na taśmie 16 mm i wykorzystując w większości nieprofesjonalnych aktorów w połączeniu dramatu i dokumentu. Jednak ich najnowszy film jest również skokiem w kierunku bardziej ustrukturyzowanej fikcji, a w jego centrum znajduje się kobieta, której nie jest obca kamera.

Vera Gemma, która zdobyła nagrodę Orizzonti za najlepszą rolę kobiecą podczas premiery filmu w Wenecji, była gwiazdą reality show, striptizerką, pogromczynią lwów, scenarzystką i reżyserką, a także aktorką. Dorastała na planach filmowych, u stóp swojego słynnego ojca, Giuliano Gemmy, ukochanego luminarza włoskiego kina przez pół wieku, aż do jego śmierci w 2013 roku, w wieku 75 lat, w wypadku samochodowym. Jeśli jej główna rola jako wersja samej siebie jest sprzeczna z oczekiwaniami, mówi to więcej o oczekiwaniach niż o niej samej. Ze swoimi nieskrępowanymi i niesubtelnymi ulepszeniami chirurgicznymi oraz podejściem do mody, które faworyzuje oznaki luksusu, na pierwszy rzut oka można ją łatwo odrzucić jako wspinaczkę w stylu Kardashian w poszukiwaniu kolejnej okazji do zrobienia zdjęcia. Jednak Gemma i film bez zbędnych ceregieli zdzierają z niej tę powłokę.

Vera

The Bottom LinePorywający i ostry jak brzytwa.

Obsada: Vera Gemma, Daniel De Palma, Sebastian Dascalu, Annamaria Ciancamerla, Asia Argento, Alessanda Di Sanzo, Walter Saabel, Gennaro Lillio, Giuliana Gemma
Reżyseria: Tizza Covi, Rainer Frimmel
Scenarzysta: Tizza Covi
1 godzina 55 minut

Dostarcza wciągającego portretu 50-letniej kobiety, która jest coraz bardziej rozczarowana biznesem, który ceni młodość ponad wszystko, kwestionując założenia na całe życie, nawet jeśli nie może się od nich uwolnić. Z wyciszoną, ale zapierającą dech w piersiach bezpośredniością, sekwencja otwierająca obnaża słabości Very jako kogoś na obrzeżach gry o sławę, próbującego zachować pozory znaczenia. Po wystąpieniu na wydarzeniu brandingowym, udaje się do domu sama, zatrzymując się w ekskluzywnej kawiarni na szybką nocną kawę. Odkrywczy sposób, w jaki rozmawia z młodą kobietą przy ladzie (Stella Mazzuca), a później z młodym taksówkarzem (Jeda Filal), uruchamia nurt samotności i tęsknoty za złamanym sercem.

Czytaj również:  Zwycięzcy nagród Olivier: Nicole Scherzinger, Sarah Snook, "Sunset Boulevard", "Stranger Things

Przez całe życie przypominano Verze, że nie jest tak piękna jak jej ojciec, a żeby o tym nie zapomniała, nad jej łóżkiem wisi jego portret. Jak mówi swojemu młodszemu chłopakowi, Gennaro (Gennaro Lillio), narcyzowi i użytkownikowi pierwszego rzędu, bycie córką mężczyzny słynącego z dobrego wyglądu zamknęło przed nią więcej drzwi niż otworzyło. „Twoja twarz jest zbyt nowoczesna”, jeden z reżyserów (Luca Ragazzi) taktownie ujął to na spotkaniu castingowym, po czym poprosił o selfie, gdy dowiedział się, kim ona jest. Ale w strojach podkreślających figurę i kowbojskich kapeluszach, które nawiązują do początków jej ojca w spaghetti westernach, porusza się zdecydowanym krokiem.

Wycieczka do magazynu zawierającego pamiątki z życia i kariery jej ojca, w tym nagrania Super-8, kieruje Verę na nową, energetyzującą ścieżkę. W drodze do domu Walter (świetny Walter Saabel), kierowca, który wozi ją po mieście w niepozornym hatchbacku, i którego trzyma na liście płac bardziej z lojalności niż czegokolwiek innego, zderza się z motorowerem. W poczuciu winy Vera skupia się na rannym 8-letnim chłopcu, Manuelu (Sebastian Dascalu), a także jego ojcu, Danielu (Daniel De Palma) i babci z centralnego castingu (Annamaria Ciancamerla), która gotuje garnki makaronu e fagioli i utrzymuje płonący katolicki ołtarz z wieloma świecami.

Vera nie porzuca swoich zwykłych zajęć – zakupów błyszczących szpilek, chodzenia do salonu po nowe przedłużenia, konsultowania się z lekarzem w sprawie kolejnego powiększenia piersi – ale coraz bardziej inwestując w szczęście chłopca, pomija występy branżowe organizowane przez jej agenta (Angelo Perrone) i spędza coraz więcej czasu w rodzinnym sąsiedztwie, San Basilio, na obrzeżach Rzymu. Niezależnie od tego, czy zabiera go na jego pierwszy film (Laurel and Hardy’s Hog Wild), czy pomaga mu w odrabianiu lekcji, jest absolutnie naturalna z Manuelem, który jest tak uroczy, jak jego ojciec jest mocno zraniony i łatwo wpada w złość.

Czytaj również:  Greg Berlanti podpisuje kontrakt z CAA

Zakorzeniony w nieupiększonej estetyce dokumentalnej, fikcyjne ramy scenariusza Coviego i zwinna praca kamery Frimmela uchwyciły elegancki dzień Gemmy w Trastevere, a także realia klasy robotniczej rodziny – na różne sposoby. A w wykonaniu Gemmy pogłębiające się przywiązanie Very do rodziny jest nie tylko wzruszające, ale i bez wysiłku: Niedaleko pod starannie utrzymaną powierzchownością jest miękka – ku rozczarowaniu zaniepokojonej przyjaciółki (Alessandra Di Sanzo) i oddanego Waltera, który widzi nadchodzące kłopoty.

Siostra Very, Giuliana Gemma, która również gra tutaj samą siebie, w pewnym zirytowanym momencie przypomina Verze, że bogactwo, z którym dorastały, nie jest już ich, i recytuje litanię seryjnych wyzyskiwaczy Very i luksusowych odpustów na przestrzeni lat. Wizyta z inną córką włoskiej rodziny filmowej, Asią Argento, prowadzi do otrzeźwiającej chwili przy grobie prawie sławnej osoby – sceny, która jest zarówno liryczna, jak i ostra jak brzytwa.

Żadne słowo ani gest w Vera nie zostały zmarnowane. A Gemma, odnajdująca ból i radość w każdej linijce i każdej ciszy, jest objawieniem, dając nam kogoś, komu naprawdę można kibicować w tej opowieści o drobiazgowych obrazach i nieuporządkowanym życiu.

Pełne kredyty

Firma producencka: Vento Film
Cast: Vera Gemma, Daniel De Palma, Sebastian Dascalu, Annamaria Ciancamerla, Asia Argento, Alessanda Di Sanzo, Walter Saabel, Gennaro Lillio, Giuliana Gemma, Ivan Bellavista, Luca Ragazzi, Stella Mazzuca, Jeda Filal, Pierluigi Granata, Angelo Perrone, Paolo di Pofi
Reżyserzy-producenci: Tizza Covi, Rainer Frimmel
Scenarzysta: Tizza Covi
Autor zdjęć: Rainer Frimmel
Costume designer: Tizza Covi
Editor: Tizza Covi
Casting: Tizza Covi
Sales: Be for Films
W języku włoskim
1 godzina 55 minut

Biuletyny THR

Zapisz się, aby codziennie otrzymywać wiadomości THR prosto do swojej skrzynki odbiorczej

Subskrybuj Zarejestruj się

Latest Posts

Nie przegap