środa, 1 maja, 2024

Ostatnie posty

szefowie „Mary & George” o duecie matka-syn, który przeniknął na królewski dwór króla Jakuba

[Ta historia zawiera spoilery z premiery serialu Mary & George.]

W 2018 roku, przeglądając sekcję LGBTQ+ magazynu Time Out, producentka telewizyjna Liza Marshall znalazła ogłoszenie o wykładzie na temat seksualności Jakuba VI i I, który panował jako król Szkocji w latach 1567-1625, a po śmierci królowej Elżbiety I został również pierwszym królem Anglii z dynastii Stuartów w latach 1603-1625. Pomimo studiowania historii w college’u, Marshall był zaskoczony odkryciem, że James miał trzy znaczące związki z mężczyznami za życia – z których ostatni stanowi podstawę nowego dramatu historycznego Mary & George, który miał swoją premierę w piątek na Starz.

„Można powiedzieć, że na początku procesu nikt nie chciał robić tego serialu. Nikt nie wie nic o erze jakobinów”, powiedział Marshall The Hollywood Reporter o 22 latach, które James spędził jako władca Anglii i Szkocji. „Wiemy o Elżbiecie I, Henryku VIII, królowej Wiktorii, ale ludzie nie dramatyzują tego panowania. To było dość krótkie panowanie i myślę, że ze względu na jego miłość do mężczyzn, zostało trochę wypisane z historii”

Seksualność Jamesa nie jest już tajemnicą. Zainspirowany książką Benjamina Woolleya The King’s Assassin i napisany przez D.C. Moore (Killing Eve, Not Safe for Work), siedmioodcinkowy limitowany serial opowiada – z pewną licencją artystyczną – niewiarygodną prawdziwą historię Mary Villiers (Julianne Moore), nieprzeciętnej arystokratki, która przygotowuje swojego pięknego drugiego syna, George’a (Nicholas Galitzine), aby uwieść króla Jakuba I (Tony Curran) i włamać się na jego dwór królewski.

Choć początkowo George waha się, czy wykorzystać swój urok i dobry wygląd, aby poprawić pozycję społeczną swojej rodziny, stopniowo przekształca się w potężną postać polityczną – a Mary, pomimo zdobycia bogactwa i wpływów, których zawsze pragnęła, zostaje ostatecznie zmuszona do stawienia czoła potworowi, którego sama stworzyła. „George oczywiście zaczyna jako bezduszny młodzieniec, a następnie zostaje całkowicie skorumpowany przez władzę” – mówi Marshall

„W ostatnich [odcinkach], szóstym i siódmym, myślę, że on naprawdę reprezentuje to, co władza może z tobą zrobić i jak może cię uwolnić od twojego starego ja”, dodaje D.C. Moore. „Ten młody chłopak, który czuje zbyt wiele, staje się zatwardziały i prawdopodobnie nie czuje wystarczająco dużo do końca”

Poniżej Moore i Marshall – którzy wspólnie opracowali serial jako producenci wykonawczy – wyjaśniają prawdziwą historię stojącą za Mary & George, podejście zespołu kreatywnego do choreografii uderzających scen seksu oraz to, jak skandaliczne intrygi duetu matki i syna przekształciły ich w jednych z najbardziej utytułowanych i wpływowych graczy, jakich kiedykolwiek widział angielski dwór.

Biorąc pod uwagę, że nie było wielu dramatów historycznych osadzonych w epoce jakobinów, co sprawiło, że pomyślałeś, że historia Marii i George’a Villiersów zasługuje na miniserial?

D.C. MOORE Czytałem wiele książek do adaptacji i zawsze szukasz jakiegoś jądra, wokół którego możesz zbudować serial. I były trzy rzeczy, które naprawdę mnie uderzyły.

Pierwszym z nich był niezaprzeczalny dowód na to, że miłość i pożądanie króla Jakuba do mężczyzn były w centrum uwagi dworu – i był to otwarty sekret. George, który został księciem Buckingham, był potocznie nazywany księciem Fuckingham. Ludzie w tamtych czasach wiedzieli, co się dzieje. Jeśli czytasz książki o Jamesie, nawet w latach 90. i na początku XXI wieku, są one bardzo odporne na stwierdzenie, że [lubił mężczyzn]. Jeśli faceci w tawernach w 1600 roku w Londynie mogą żartować na ten temat i wiedzą, że to się dzieje, to być może można zrozumieć, że tak właśnie było [w czasach współczesnych].

Drugą rzeczą, która mnie uderzyła, byli Mary i George, matka i syn. Myślę, że gdyby ktoś odtwarzał tę historię lub ją tworzył, nigdy nie pomyślałby, że będzie jej tak wygodnie wepchnąć syna w orbitę króla i wykorzystać jego wygląd, aby zbliżyć się do króla. [Interesował mnie] moralny koszt tego – faktyczne pragnienie, by tak się stało, zachęcanie do tego, by tak się stało, ukształtowanie jej syna na potężne narzędzie w sercu angielskiego narodu.

W moim pierwszym e-mailu do Lizy mówiłem o I, Claudius, ponieważ jest to serial, który uwielbiam i który oglądałem wiele razy. To, co w nim uwielbiam, to wszystkie normalne relacje – matka i syn, ojciec, mąż, córka – ale pod presją bycia w centrum Imperium Rzymskiego. Czułem, że to podobna historia. Trzecią rzeczą, która do mnie przemówiła, było to, że nikt wcześniej nie opowiedział tej historii. Mary Villiers nie jest sławna. George Villiers nie jest zbyt sławny, mimo że był faworytem zarówno Jakuba I, jak i [syna Jakuba] Karola I

Czytaj również:  Piosenki Billie Eilish, BTS i Khalida to najlepsza muzyka do zasypiania - wynika z badania

LIZA MARSHALL [George] był jednym z niewielu zwykłych ludzi, którzy kiedykolwiek to zrobili – przemieszczali się między panowaniami. Był więc niezwykle ważną postacią, o której wszyscy zapomnieli.

MOORE Na przykład w Zakochanym Szekspirze jest moment, w którym Elizabeth Judi Dench pojawia się na widowni. James nigdy nie pojawiłby się na widowni, ponieważ po prostu o nim nie pamiętamy. Nawet jeśli był w pobliżu, gdy Szekspir był w pobliżu, nie mamy go jako angielskiego bohatera kulturowego.

MARSHALL Większość sztuk Szekspira została napisana dla Jakuba, jak Makbet . Było to za panowania Jakuba, a nie Elżbiety, więc jest to naprawdę interesujący okres w historii Wielkiej Brytanii. Ale nie jest nauczany w szkołach [ani] na uniwersytetach.

MOORE Ale w tym wszystkim jest też duch epoki. Użyję innego naprawdę złego słowa – król Jakub nazywał swoją żeńską koterię „pizdami”

Jest jedna rzecz, o której dowiedziałem się tylko z recenzji w Wielkiej Brytanii: za pierwszym razem, gdy arcybiskup Canterbury zobaczył George’a, [arcybiskup] miał mokry sen tej nocy. Napisał w swoim dzienniku: „W moim śnie odwiedził mnie w mojej sypialni i był dla mnie najmilszym dżentelmenem” lub coś w tym stylu. I to jest arcybiskup Canterbury! [Śmiech.] Znajdujesz wszystkie te samorodki i mówisz: To historia, która nie jest dobrze wychowana. Jest dynamiczna, ekscytująca, niegrzeczna, szorstka i jest wszystkim tym, czym chciałbym, żeby był dramat. Jest tak wiele genialnych historii. Trudną rzeczą jest [podjęcie decyzji] co nie opowiedzieć. Było kilka świetnych rzeczy, których nie mogliśmy zrobić.

Król Jakub I (Tony Curran), po lewej, w Mary & GeorgeStarz

Mary & George rozpoczyna się od dwóch mrocznie komediowych scen, które pomagają ustalić nie tylko ton tego serialu, ale także relacje między tytułowymi bohaterami. W 1592 roku Mary rodzi George’a i nie chce od razu odciąć jego pępowiny, mimo że wierzy, że nie ma on żadnej ludzkiej wartości. W 1612 roku Mary przecina inny rodzaj pępowiny – sznur, na którym George próbuje się powiesić. Dlaczego chciałeś rozpocząć serial w ten sposób? W jaki sposób te dwie sceny wskazują na rozwój ich związku?

MOORE Ona nie chce przecinać pępowiny, a to wiąże się z poczuciem własności między nimi. Chce być do niego przywiązana trochę dłużej i to jest motyw przewodni serialu. Jest moment, w którym ta struna metaforycznie pęka w dalszej części serialu.

Czułem, że możemy opowiedzieć wiele historii o tym młodym człowieku, który czuje zbyt wiele, ale także o matce, która od momentu jego narodzin wiedziała, że nie ma on żadnej wewnętrznej wartości. W tej kulturze drudzy synowie nic nie dają. Nie masz żadnego dziedzictwa. Nie nosisz nazwiska rodziny w taki sam sposób jak pierworodny. Tak więc stawka tego, kim jesteś, jest prawdziwa od momentu, gdy wyjdziesz z matki. Wydawało mi się, że to dramatyczny sposób na przedstawienie tych rzeczy. … Ale także sugeruje, że nie będziemy siedzieć w salonach i prowadzić nudnych rozmów.

MARSHALL Dokładnie. Pierwszy szkic pierwszego odcinka zawsze zakładał upadek dziecka na podłogę jako pierwszy moment w serialu. Myślę, że to po prostu określa nasze intencje; jest wyznacznikiem tego, co chcieliśmy zrobić.

W premierze George odczuwa wyraźny dyskomfort związany z własnym ciałem i nie wie, jak postępować zgodnie z własnymi pragnieniami – seksualnymi lub innymi. Ale po przybyciu do Francji, gdzie Mary wysyła go, by „nauczył się wyrafinowania”, natychmiast zostaje skonfrontowany z orgią w swoim tymczasowym miejscu zamieszkania. Pod koniec pobytu we Francji po raz pierwszy uprawia seks z dwoma mężczyznami. Jak czas spędzony za granicą zmienia go jako osobę?

Czytaj również:  Nicola i David Yoon są gotowi "zmienić świat" dzięki Joy Revolution Imprint

MOORE W pewnym sensie jest to różnica między francuską i angielską wrażliwością. Bawimy się tym żartem, ale [są te] historie, o których czytałeś, kiedy George pojechał do Francji – zarówno w pierwszym odcinku, jak i pojechali do Francji w odcinku siódmym. Nie byliśmy w stanie uwzględnić tego [fragmentu o ponownym wyjeździe do Francji] w serialu. Ale tamtejsze sądy były rozwiązłe i pobłażliwe, i zdarzały się tam orgie. Gdziekolwiek by nie pojechał, mając tylko rok z dala od matki lub kilka lat na rozwój siebie – to około 18, 19 roku życia – kiedy wracasz, jesteś inną osobą. George naprawdę wyjechał do Francji, by nauczyć się, jak być wyrafinowanym.

MARSHALL Naprawdę miał nienasycony apetyt seksualny zarówno na mężczyzn, jak i kobiety, i jest to udokumentowany fakt. Zdecydowanie zasiał swoje nasiona w całej Europie. [Laughs.]

MOORE Niektóre z tych rzeczy w tym, jaki był i jak się zachowywał, nie są śledzone w historii. Ale jako dramaturg wiesz, gdzie skończy, więc musisz zobaczyć zmianę. Więc przejście od tego niezręcznego, na pewnym poziomie stłumionego młodego chłopca do mężczyzny, który absolutnie nie boi się swoich pobłażliwości – to jest historia.

George (Nicholas Galitzine)Starz

Choreografia niektórych scen seksu w tym serialu nie przypomina niczego, co kiedykolwiek oglądałem w telewizji. W jaki sposób te sceny pomagają posunąć fabułę do przodu? Czy przychodzą ci do głowy jakieś przykłady?

MARSHALL Dla nas cała praca nad intymnością jest naprawdę ważna i bardzo starannie zaplanowana, i w żaden sposób nie uważamy, że jest ona nieuzasadniona. Zawsze posuwa fabułę do przodu. Seks był siłą. To kluczowa część tej historii.

MOORE Z orgią na początku [odcinka] trzeciego, był ku temu dramatyczny powód. [Kochanek Jamesa] Somerset [grany przez Laurie Davidson] boi się George’a i chce urządzić spektakularny pokaz seksualny dla swojego króla, aby powiedzieć: „Jesteś mój i dam ci najwięcej przyjemności” Sprawia nawet, że George jest tam, aby być tego świadkiem, aby w pewnym sensie go obezwładnić. Jest to więc na pewnym poziomie rozpustne i pobłażliwe, ale ma to dramatyczny powód. To byłby dla mnie naprawdę dobry przykład

W piątym odcinku jest naprawdę piękny moment, w którym nie ma seksu, ale jest tylko król i George, kiedy leżą razem na podłodze, a [George] przekonuje go do zrobienia tego, co zamierza zrobić. … Myślę, że ze względu na seks i intymność w tych momentach, naprawdę czujesz tych dwóch mężczyzn, którzy się kochają i byli razem w podróży.

Myślę, że intymność seksualna jest kluczowa dla naszej historii i nie mogliśmy się od niej oderwać. Myślę również, że jest to ważne, ponieważ ludzie nie chcieli, aby James uprawiał seks; nie chcieli, aby uprawiał seks z mężczyznami, historycznie. Unikanie tego byłoby kontynuacją zaprzeczania i wymazywania jego historii.

Mary i George’a z pewnością pociąga władza, ale wydaje się, że nie zdają sobie sprawy, jak daleko są gotowi się posunąć w pogoni za tego rodzaju wpływami, dopóki wielokrotnie nie staną twarzą w twarz z samym Jamesem.

MOORE Kiedy Mary po raz pierwszy widzi króla [w premierze], myślę, że od razu rozumie, że – znowu użyję wulgarnego języka, przepraszam – mówi: „On jest tak kutasowaty, że to jak klątwa” i widzi jego obsesję. Jest to coś, o czym słyszała i mówi w odcinku, że o tym wie, ale faktycznie widząc to, a następnie widząc, że „Och, on i Somerset są w dość trudnej sytuacji. Kłócą się jak mąż i żona. Może jest tu jakaś szansa” To jest okno możliwości, które widzi, więc ten moment jest naprawdę ważny.

Kiedy George po raz pierwszy widzi króla, jest w pozycji służby i widzi więcej dworu i jego zastraszenia, więc jego podróż jest znacznie trudniejsza. Musi wejść na ten dwór, wstać i zostać zauważonym.

MARSHALL Zawsze jest pięć kroków przed innymi, więc widzi wszystko przed sobą.

MOORE Z zapisów historycznych wynika, że to naprawdę prawdziwa Mary. Cokolwiek mogła użyć i wykorzystać, zrobiła to.

MARSHALL Ponieważ kobiety oczywiście nie miały formalnej władzy w tamtym czasie. Nie mogły posiadać własności. Nie mogły mieć żadnych pieniędzy. To była po prostu miękka władza. Trzeba było manipulować ludźmi, a myślę, że ona była mistrzynią manipulacji.

Czytaj również:  producent "Peaky Blinders" i "Ripper Street" Joe Donaldson podpisuje umowę z All3Media na realizację pierwszego zlecenia

MOORE Myślę, że jest to w odcinku piątym, w którym [Mirren Mack] Katherine Manners i George zostają w tym samym pokoju na noc, a Mary naprawdę to zrobiła. [Mary] wiedziała, że jeśli zostaną razem na noc w łóżku, ojciec [Catherine] nie będzie mógł oprzeć się małżeństwu, a jej ojciec był jednym z najbogatszych ludzi w Anglii. Więc to właśnie zrobiła.

Kiedy widzisz [Amelię Gething] Frances Coke płaczącą na swoim ślubie pod koniec [odcinka] czwartego, to naprawdę się wydarzyło. Ona naprawdę płakała. Jeśli przeczytasz prawdziwą, historyczną relację o tym, co Mary zrobiła, aby to małżeństwo się wydarzyło, było jeszcze około 50 rzeczy, które zrobiła. Uwzględniłem ich więcej w kilku pierwszych szkicach i wszyscy mówili: „To za dużo” To staje się farsowe, ponieważ tak wielu ludzi zginęło, tak wiele krwi zostało przelanej i tak wiele łez zostało wylanych, aby to małżeństwo mogło się wydarzyć.

Tak więc wszystko, co widzisz o Maryi, to po prostu ta zdeterminowana istota siły. Ten moment, w którym po raz pierwszy widzi króla, jest zalążkiem serialu. [Ona] mówi: „Wow, to jest moja szansa. Mam tego napakowanego młodzieńca, a to jest okno możliwości. Chodźmy.”

Mary Villiers (Julianne Moore) Starz

Pod koniec premiery Mary mówi przygnębionemu George’owi, który po występie na dworze królewskim został ułaskawiony przez Jamesa: „Królowie nie ułaskawiają ludzi za zbrodnie popełnione w ich oczach przeciwko ich kochankom, chyba że tęsknią za nowym” Jak to ustawia to, co ma nadejść dla Villiersów w następnych sześciu odcinkach?

MOORE Wiemy, że ziarno zostało zasiane. Zauważył go i naprawdę nie ułaskawiłby go, gdyby coś za tym nie stało. Tak więc w dalszej części serialu Mary musi tylko upewnić się, że [George] może zostać ponownie zauważony, aby mogła to wykorzystać, a następnie Somerset staje się antagonistą, którego muszą ominąć, aby przetrwać.

MARSHALL Stawką w tym świecie jest życie lub śmierć. Jeśli się pomylisz, zostaniesz skazany na śmierć. Więc to jest wielki dramat.

MOORE Szekspir nie napisał żadnej współczesnej sztuki. Nie napisał nic o swoich współczesnych czasach, ponieważ nie chciał zostać rozcięty i powieszony. To by się stało. A to były dość brutalne czasy.

MARSHALL To było boskie prawo królów, więc [James] miał całą władzę. Naprawdę wierzył, że został wybrany przez Boga na władcę, a wszystko spływało do tej jednej osoby, która była odpowiedzialna za absolutnie wszystko. Dlatego wszystko kręciło się wokół króla.

MOORE Wszystkie obracały się wokół jego pasji. Były trzy wielkie historie miłosne [dla George’a] – jedna w Szkocji i dwie w Anglii. Nastąpiło przejście od miłości do Somerset do miłości do George’a, a my po prostu śledzimy rzeczywistość.

Biorąc pod uwagę, że Mary & George jest jednym z niewielu dramatów historycznych, które przedstawiają erę jakobińską szerszej publiczności, w jaki sposób masz nadzieję, że ten serial rzuci światło na dziedzictwo tych prawdziwych osób?

MARSHALL James był człowiekiem, który zlecił tłumaczenie Biblii, która znajduje się we wszystkich pokojach motelowych w Ameryce, więc spojrzenie na niego w tym świetle jest dość interesujące. Był zaangażowany w założenie Ameryki. Początki imperium miały miejsce za panowania Jakuba, więc jest on niezwykle znaczącym monarchą, który wpłynął na bieg współczesnej historii. Myślę, że interesujące jest spojrzenie na historię od nowa, umieszczenie kobiet i postaci queerowych z powrotem w centrum narracji.

MOORE Ale nie stawiamy ich w centrum tego; oni byli w centrum tego. Król nie nazwałby siebie queer i nie miałby takiego poczucia własnej seksualności. Ale jest królem queer, a Mary naprawdę była w centrum dworu, pociągając za wiele dźwigni, potencjalnie zamieszana w jego morderstwo. Opowiadamy więc historię, która jest prawdziwa i naprawdę się wydarzyła. Tak więc, na pewnym poziomie, skupiamy się na nich, ale także nie wymazujemy ich tak, jak wymazano ich wcześniej.

Mary & George będzie emitowany w piątki o 21:00 w USA i o 22:00 w Kanadzie do 17 maja. Nowe odcinki będą również dostępne do streamowania w każdy piątek o północy w aplikacji Starz.

Latest Posts

Nie przegap