Umowa czy nie umowa?
To pytanie nurtuje branżę rozrywkową, gdy zegar odmierza czas do wygaśnięcia trzyletniego kontraktu Amerykańskiej Gildii Scenarzystów (Writers Guild of America) w poniedziałek o północy. Mniej więcej w tym czasie opinia publiczna powinna dowiedzieć się, czy związek reprezentujący około 11 500 scenarzystów filmowych i telewizyjnych zawarł porozumienie z hollywoodzkimi studiami i streamerami, takimi jak Disney i Netflix, czy też ogłosi swój pierwszy strajk od 15 lat.
Podczas gdy negocjacje między Sojuszem Producentów Filmowych i Telewizyjnych (AMPTP), reprezentującym producentów rozrywkowych, a związkiem zawodowym trwały w poniedziałek po wyczerpującym weekendzie, plotki krążyły, a napięcie rosło. „Spędziłem cały weekend pracując, starając się oddać rzeczy dzisiaj, póki jeszcze mogę”, mówi jeden ze scenarzystów. „I nie jestem sam. Każdy pisarz, którego znam, pracował w nadgodzinach, by oddać dziś swoje prace, pogłębiając trend wykorzystywania naszej pracy”
Inny pisarz dodał: „Odkąd dwa projekty zamilkły, gdy tylko ogłoszono numery autoryzacji, czekam z nadzieją – z przerażeniem.”
Przestój w pracy miałby ogromne konsekwencje nie tylko dla firm rozrywkowych, ale także dla członków załogi, talentów i personelu pomocniczego, którzy pracują nad zamkniętymi projektami, a także lokalnych firm obsługujących branżę – podczas ostatniego strajku scenarzystów w latach 2007-2008 gospodarka Kalifornii straciła szacunkowo 2,1 miliarda dolarów, według Milken Institute. Pisarze oczywiście straciliby dochody, ponieważ wstrzymaliby pisanie, poprawianie, negocjowanie i pitchowanie (zgodnie z zasadami strajku ich związku, które są traktowane bardzo poważnie), a niektórzy z ich szeregów mogliby zobaczyć lukratywne ogólne umowy, które wyparowałyby, gdyby strajk trwał wystarczająco długo, z powodu przepisów dotyczących siły wyższej .
Istnieje wiele sposobów na zakończenie poniedziałkowych rozmów. Jeśli strony dojdą do porozumienia, WGA poinformuje o tym swoich członków i strajku uda się uniknąć, przynajmniej tymczasowo: Każda umowa musiałaby zostać ratyfikowana i przegłosowana przez członków, którzy teoretycznie nadal mogliby ją odrzucić, w którym to przypadku strajk nadal byłby na stole. Jeśli zaakceptują porozumienie, branża uniknie przestoju w pracy, którego wielu obawiało się od miesięcy.
WGA i AMPTP mogą również, teoretycznie, tymczasowo przedłużyć wygasłą umowę, aby kontynuować negocjacje, jeśli obie strony uznają, że są bliskie porozumienia. Ta opcja wydaje się coraz mniej prawdopodobna, ponieważ WGA wcześniej zasygnalizowało inwestorom branżowym, że strajk, jeśli do niego dojdzie, rozpocznie się 2 maja. Związek poinformował członków w niedzielę wieczorem, aby „byli gotowi na potencjalny strajk”, nawet jeśli jego negocjatorzy będą nadal ustalać szczegóły ze studiami i streamerami w poniedziałek, i poprosił ich o wypełnienie ankiety dotyczącej lokalizacji pikiet.
Wreszcie, jeśli rozmowy zakończą się fiaskiem, a komitet negocjacyjny WGA zdecyduje się ogłosić strajk, przerwa w pracy może rozpocząć się wkrótce potem. Związek musiałby uzyskać zgodę zarządu swojego zachodniego oddziału i rady oddziału wschodniego, a następnie poinformować członków o miejscach i godzinach pikiet. W niedzielę kapitan kontraktowy WGA – członek związku, który na ochotnika rozpowszechnia wewnętrzne informacje wśród członków – powiedział, że w zależności od czasu podjęcia decyzji, pikieta może rozpocząć się we wtorek rano lub po południu.
Jeśli strajk dojdzie do skutku, w pierwszej kolejności ucierpią na tym programy emitowane późnym wieczorem, które polegają na pisaniu na bieżąco o wydarzeniach w kraju i na świecie: Jimmy Kimmel Live!, The Tonight Show Starring Jimmy Fallon, Real Time With Bill Maher, Late Night With Seth Meyers, Saturday Night Live i Last Week Tonight With John Oliver. (Podczas emisji swojego ostatniego odcinka na szczycie CBS Late Late Show w czwartek, James Corden ledwo uniknął jakichkolwiek zakłóceń w swoim pożegnaniu) Saturday Night Live, którego następny odcinek zostanie wyemitowany 6 maja, prawie na pewno zostanie zakłócony, ponieważ wielu członków obsady jest również scenarzystami. W następnej kolejności, WGA poinformowało, mogą pojawić się sieciowe seriale telewizyjne, takie jak Abbott Elementary , ponieważ scenarzyści programów, które mają premierę jesienią, zwykle rozpoczynają pracę w maju lub czerwcu.
Na razie scenariusze te są wciąż perspektywiczne, a gracze w całej branży pozostają w stanie napięcia. Jeden ze zrezygnowanych agentów literackich powiedział The Hollywood Reporter, „To się zdecydowanie dzieje. Czas jest okropny i myślę, że wielu pisarzy się z tym zgodzi. Wszyscy starają się zrobić dziś jak najwięcej” Inny powiedział: „WGA to dobrze zarządzany związek”, zwracając uwagę na plotki, że związek może przedłużyć termin, a następnie inni, że ta opcja jest poza stołem. „Myślę, że to mądrzejsze. Myślę, że muszą strajkować, aby pojawić się w wiadomościach krajowych i naprawdę pokazać swoją wagę”
Inny agent powiedział: „[Studia] będą musiały się ugiąć, ale ugną się w ciągu sześciu tygodni”
Sednem tych negocjacji jest szybko zmieniający się stan branży i scenarzyści, którzy czują, że zostali pozostawieni w tyle, a ich role są coraz bardziej gigantyczne, w wyniku pełnego zaangażowania dużych firm w platformy streamingowe. Podczas gdy streamerzy tacy jak Netflix i Amazon Prime zaczęli faworyzować seriale „krótkometrażowe” (te, które mają 8-10 odcinków lub mniej, w przeciwieństwie do seriali sieciowych z dawnych lat, z 22 lub 24 odcinkami), wielu scenarzystów pracuje przez krótsze okresy czasu i w rezultacie zarabia mniej, jak twierdzi WGA. (Scenarzyści muszą również częściej szukać nowej pracy.)
Jednocześnie, w ciągu ostatniej dekady, WGA utrzymuje, że coraz więcej scenarzystów pracuje za minimalne wynagrodzenie wymagane przez związki zawodowe, przy czym 33 procent pracowało za minimalne wynagrodzenie w sezonie 2013-2014, a 49 robi to samo w sezonie 2021-22. Powszechne „mini pokoje” (małe pokoje scenarzystów, które są zwoływane przed wprowadzeniem serii na rynek), rosnące w erze streamingu, związek kontynuuje, mogą obniżać płace, stawiać w niekorzystnej sytuacji wschodzących scenarzystów i zatrudniać mniej scenarzystów niż prawdziwy pokój scenarzystów. WGA stara się rozwiązać wszystkie te i inne kwestie za pomocą AMPTP.
Tymczasem firmy członkowskie AMPTP – Netflix, Warner Bros. Discovery, Amazon, Disney i inne – starają się jak najbardziej ograniczyć koszty operacyjne, starając się o przychylność Wall Street i przetrwać w niepewnym otoczeniu gospodarczym. Od końca 2022 roku fale bolesnych zwolnień dotknęły Warner Bros. Discovery, Paramount Global, a ostatnio Disney, w imię cięcia kosztów. Kierownictwo produkcji tnie koszty tam, gdzie może, a różne projekty postrzegane jako słabo prosperujące zniknęły z usług streamingowych. Niezależnie od tego, co scenarzyści otrzymają od AMPTP, może to stanowić precedens dla reżyserów i aktorów, którzy negocjują wkrótce potem, czego firmy członkowskie Sojuszu są świadome.
Weekend poprzedzający poniedziałkowe rozmowy był wypełniony wydarzeniami związanymi z nagrodami For Your Consideration („FYC”) w Los Angeles. Odbyły się panele, pokazy, sesje zdjęciowe i okrągłe stoły, podczas których wszyscy mieli na uwadze zbliżający się strajk. Telewizyjna lista A żartowała na temat tego, że wkrótce będą mieli „dużo czasu” na rękach, ponieważ wszyscy zdawali się dojść do wniosku, że przestój w pracy jest nieunikniony.
Tydzień wcześniej scenarzyści starali się ukończyć scenariusze i dostać się do pitchingu, nawet jeśli wiele spotkań pitchingowych zostało odwołanych. Osoby pracujące nad programami telewizyjnymi martwią się o odnowienia i piloty, ponieważ jeśli dojdzie do strajku, nie będą w stanie odpowiadać na notatki ani planować przyszłych sezonów.
Pomimo tego wszechobecnego nastawienia, nic nie jest przesądzone; sześć lat temu WGA również wydawało się być u progu strajku, ale w ostatniej chwili (a raczej mniej niż godzinę po wygaśnięciu kontraktu) zawarło porozumienie ze studiami. Teraz wszystkie oczy zwrócone są na siedzibę AMPTP w niepozornym centrum handlowym na świeżym powietrzu w Sherman Oaks – gdzie rozstrzygną się losy scenarzystów z branży i nie tylko.
Lacey Rose, Mikey O’Connell, Lesley Goldberg i Borys Kit przyczynili się do powstania tego raportu.