BBC potrzebuje więcej partnerstw z gigantami medialnymi, rozrywkowymi i technologicznymi, takimi jak ta z Walt Disney Co. dla hitowego serialu science-fiction Doctor Who, i zmienić sposób prowadzenia działalności w konkurencyjnym i spolaryzowanym świecie. Takie było przesłanie Tima Davie, dyrektora generalnego brytyjskiego nadawcy publicznego, w ważnym wtorkowym przemówieniu, w którym nakreślił przyszły cel swojego zespołu w obliczu zmian technologicznych i innych, takich jak dążenie do prawdy, wspieranie brytyjskiego opowiadania historii i jednoczenie ludzi.
Proaktywne, ale przemyślane wykorzystanie sztucznej inteligencji i „etycznych algorytmów” jest również częścią jego planów dla nadawcy.
Przed rocznym raportem BBC zawierającym szczegółowe plany wydatków na następny rok, Davie odniósł się do „przyszłego kierunku BBC i jego roli dla Wielkiej Brytanii” podczas wydarzenia Royal Television Society, przedstawiając, jak wykorzystać „ograniczone zasoby”, aby jak najlepiej służyć widzom, „szybko modernizować” i „przekształcać wartość, którą zapewniamy wszystkim”, jednocześnie „rozwijając branże kreatywne”.
Mówiąc, że „zagrożenie jest wysokie”, Davie argumentował, że istnieją niebezpieczeństwa dla Wielkiej Brytanii „demokratycznie, społecznie i kulturowo” i nie tylko, wymieniając takie zjawiska jak „hałaśliwe wojny kulturowe, dezinformacja, prześladowanie wolnej prasy” Pomóc w tym mogą „silne instytucje, wspólne historie i kapitał społeczny” – powiedział.
Wskazując na „niemal powszechny podziw” dla BBC na całym świecie, Davie wypowiedział się przeciwko „samozadowoleniu, defensywności i arogancji” Zwrócił też uwagę na wyzwania finansowe, potrzebę ponownego przemyślenia tradycyjnych modeli biznesowych i zmiany w związku ze zmieniającymi się zachowaniami widzów. Powiedział jednak, że brytyjska publiczność spędza więcej czasu z BBC i jej serwisem streamingowym iPlayer niż ze wszystkimi streamerami razem wziętymi.
Davie powiedział, że BBC ma trzy zasadnicze role do odegrania i cele do osiągnięcia dla demokracji, społeczeństwa i branży kreatywnej. Są to: „dążenie do prawdy bez agendy, wspieranie brytyjskiego storytellingu i łączenie ludzi”
Po pierwsze, powiedział, że jednym z kluczowych celów musi być „utrzymanie naszego środka ciężkości, pozostanie wiernym naszym wartościom” W ramach tego BBC uruchomi dwie nowe usługi cyfrowe. Jedna z nich będzie miejscem docelowym dla „głębszych analiz, dłuższych lektur i prowokującego do myślenia dziennikarstwa” Drugi to uruchomienie marki BBC Investigations.
Davie powiedział również, że BBC będzie „proaktywnie wdrażać” sztuczną inteligencję „na naszych warunkach”, wspierając właścicieli praw, jednocześnie „nigdy nie narażając ludzkiej kontroli twórczej” i utrzymując standardy redakcyjne BBC. „Współpracujemy obecnie z wieloma dużymi firmami technologicznymi nad pilotażami specyficznymi dla BBC, z których najbardziej obiecujące będziemy wdrażać w nadchodzących miesiącach” – powiedział.
Davie obiecał również opracowanie i wykorzystanie „unikalnych algorytmów etycznych”, które obejmują zwiększoną personalizację, ale „nie są po prostu napędzane przez zawężenie rekomendacji danej osoby”, ale także uwzględniają przypadek, ciekawość i „zainteresowanie tym, co nasi redaktorzy BBC mogą uznać za ważne historie”
„Dzięki wsparciu BBC Studios będziemy inwestować w silniejsze usługi skierowane bezpośrednio do konsumentów na całym świecie” – obiecał Davie. Częścią tego celu jest ponowne uruchomienie BBC.com i aplikacji BBC na całym świecie z odpowiednią komercjalizacją, aby „stać się numerem 1 brytyjskiej marki informacyjnej online”, wyszczególnił dyrektor generalny. „Z biegiem czasu będziemy starali się dodać do tej usługi najlepsze z naszych filmów dokumentalnych i podcastów.”
Jeśli chodzi o wspieranie brytyjskiego storytellingu, Davie obiecał „autentyczne brytyjskie historie, pięknie wyprodukowane”, zamiast skupiać się na „abstrakcyjnym” pojęciu globalnej atrakcyjności. Powiedział również, że nadawca będzie nadal wypychał więcej kreatywnej pracy poza Londyn, dążąc do tego, by do 2026 roku ponad 60 procent produkcji telewizyjnej BBC odbywało się poza Londynem.
„Nasze branże kreatywne to rosnąca historia sukcesu o wartości 125 miliardów funtów (158 miliardów dolarów), oparta na unikalnym, podziwianym na całym świecie systemie inwestycji publicznych i komercyjnych, który przyniósł korzyści społeczeństwu” – powiedział Davey. „Jednak na konkurencyjnym rynku globalnym presja wywierana na ogromne międzynarodowe firmy w celu zapewnienia wydajności stwarza prawdziwe zagrożenie dla lokalnej własności intelektualnej i opowiadania naszych historii. … BBC inwestuje obecnie więcej w oryginalne brytyjskie treści niż ktokolwiek inny. Nikt nie robi więcej, by wspierać nowe talenty z każdej części Wielkiej Brytanii”
Kontynuował: „BBC jest funduszem wzrostu i innowacji dla Wielkiej Brytanii, a my chcemy zrobić jeszcze więcej, aby wesprzeć brytyjski storytelling. To nie jest izolowana strategia. Jesteśmy globalną marką. Ale jako ktoś, kto prowadził BBC Studios, mogę powiedzieć, że naszym najskuteczniejszym podejściem jest skupienie się na naszej różnicy: autentycznych brytyjskich historiach wyprodukowanych w piękny sposób, nie martwiąc się zbytnio o abstrakcyjne pojęcie globalnej atrakcyjności „
Jeśli chodzi o priorytet trzeci, łączenie ludzi, BBC chce zapewnić wspólne chwile i wspólne doświadczenia kulturowe oraz przeciwstawić się wąskim algorytmom siejącym podziały. Obejmuje to cel „nie polegania wyłącznie na amerykańskich i chińskich firmach technologicznych”, powiedział. W ten sposób szef BBC podwoił swoje ostrzeżenia dotyczące gigantów mediów społecznościowych, takich jak TikTok i Facebook, i nazwał „amerykańskie i chińskie algorytmy potencjalnymi twórcami smaku przyszłości”, co pojawiło się w poniedziałek przed jego przemówieniem.
Pomimo „presji budżetowej”, BBC będzie zatem „priorytetowo traktować duże krajowe okazje”, powiedział Davie. podkreślił, że w tym celu konieczne będą „dramatyczne zmiany” w sposobie działania BBC. Rezultatem będzie nadawca bardziej kontrolowany przez widzów. Zainteresowani tematem widzowie będą mogli przeglądać treści BBC w formie tekstowej, audio, zdjęć, wideo i nie tylko.
„Nikt nie pozostanie w tyle w transformacji cyfrowej”, Davie podkreślił ostateczny cel. „Bezpłatna usługa telewizyjna oparta na szerokopasmowym dostępie do Internetu będzie tego częścią”, powiedział.
„Te kroki pomogą zabezpieczyć przyszłość BBC, ale co ważniejsze, kluczową rolę, jaką BBC może odegrać dla Wielkiej Brytanii w kraju i za granicą w nadchodzących latach” – podsumował Davie.
A co z finansowaniem? Część rozwiązań finansowych sprowadzi się do przekierowania istniejącego kapitału na nowe priorytety. Szef BBC powiedział na przykład, że częścią tej strategii jest przyspieszenie wydatków na treści „w kierunku wartości transmisji strumieniowej i odejścia od produkcji wyłącznie telewizyjnej”.
Kluczowa będzie również ściślejsza współpraca z gigantami rozrywki i technologii, powiedział, obiecując: „Będziemy znacznie aktywniej wykorzystywać partnerów komercyjnych w obszarach takich jak programowanie i technologia, aby zwiększyć naszą siłę napędową.”
Podkreślając „głębokie kieszenie” tytanów technologicznych, Davie argumentował: „Potrzebujemy dużych globalnych partnerstw z niektórymi graczami technologicznymi. Jesteśmy niesamowitym poligonem doświadczalnym. Jesteśmy innowacyjni, możemy pilotować rzeczy, których inni nie są w stanie opracować. Zawsze mieliśmy taką historię, ale nie sądzę, byśmy mogli zrobić to sami, jako otoczony murem ogród rozwoju badań i rozwoju. Będziemy musieli współpracować z dużymi firmami. Robiliśmy to przez jakiś czas w historii naturalnej i BBC Studios”
Wyjaśnił, że BBC opracowało nowe usługi i oferty „poprzez partnerstwo, większość finansowania pochodzi spoza granic Wielkiej Brytanii”, podsumowując: „Myślę, że musimy przenieść to na inne obszary, aby przyciągnąć kapitał i stworzyć wspólne firmy w Wielkiej Brytanii” Szef BBC podsumował: „Będziemy musieli pracować bardziej strategicznie z najlepszymi firmami technologicznymi, aby współtworzyć rozwiązania i tworzyć partnerstwa biznesowe, które oszczędzają pieniądze, zasilają kapitał i tworzą lepsze produkty.”
Davie zachwalał również partnerstwo z Disneyem. „Nasza niedawna umowa z Disneyem na Doctor Who jest dobrym przykładem tego, jak możemy pracować nad dostarczaniem większej wartości poprzez finansowanie przez strony trzecie, jednocześnie chroniąc treści dla brytyjskich odbiorców” – wyjaśnił. „Będziemy również nadal agresywnie rozwijać BBC Studios na arenie międzynarodowej, budując nasze możliwości produkcyjne i usługi skierowane bezpośrednio do konsumentów, takie jak bbc.com i
teraz w całości należący do BritBox”
We wtorek Davie powiedział również, że BBC i rząd będą musiały ponownie przemyśleć BBC World Service i inwestycje w niego, biorąc pod uwagę, ile Rosja, Chiny i inne kraje przeznaczają na finansowanie swoich usług. „Jednym z obszarów, który omówimy z rządem, jest World Service” – powiedział Davie w swoim przemówieniu. „Jest ona wyjątkowo cenna i ważna w skali globalnej. … Nie możemy jednak nadal prosić brytyjskich płatników opłat licencyjnych o inwestowanie w nią, gdy mamy do czynienia z cięciami w brytyjskich usługach. Będziemy musieli omówić długoterminowe rozwiązanie finansowe dla World Service, które pochodzi z budżetów rządu centralnego. Nawet w perspektywie krótkoterminowej będziemy potrzebować większej pomocy. Rosja i Chiny intensywnie inwestują, a brak odpowiedniego finansowania jednego z najcenniejszych zasobów miękkiej siły Wielkiej Brytanii nie ma sensu ani pod względem ekonomicznym, ani kulturowym.”
Szef BBC argumentował również, że konieczna jest reforma opłaty licencyjnej BBC, dzięki której brytyjscy podatnicy pomagają finansować publicznego nadawcę, w tym dokładne przyjrzenie się jej zakresowi i uczynienie jej bardziej progresywną i sprawiedliwą.
Pod koniec swojego wystąpienia Davie powiedział również, że BBC jest małe i ma potencjał wzrostu na „wodach pełnych rekinów” globalnego rynku mediów.